Educación
Browse by
ISSN: 1019-9403
e-ISSN: 2304-4322
Educación es la revista académica del Departamento Académico de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú que tiene como objetivo difundir la producción científica en el campo de la educación a través de artículos y ensayos originales e inéditos, y reseñas. Los artículos muestran los resultados de la investigación empírica, de estudios de intervención evaluativa, de diagnóstico, de innovación pedagógica o revisiones de la literatura, que -a través de una metodología rigurosa- aporten al conocimiento en educación. Los ensayos explican y argumentan sobre temas específicos de la educación de manera reflexiva y analítica. Finalmente las reseñas comentan y analizan una publicación en formato libro, editado en los últimos tres años.
Educación es un espacio para el intercambio de ideas y la difusión nacional e internacional sobre temas educativos entre académicos y un público interesado, buscando contribuir a la mejora de la calidad educativa.
Collections in this community
Recent Submissions
-
Educación y envejecimiento: un análisis comparativo entre la UNATI/UEM y la Carta Brasileña para Ciudades Inteligentes
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)This article aims to conduct a comparative analysis between the University of the Third Age (UNATI/UEM) and the Brazilian Charter for Smart Cities. To achieve this objective, we conducted qualitative research of a documentary ... -
Estamos tarde, una memoria para recobrar la educación en el Perú. Saavedra, J. (2023). Debate. Penguin Random House Grupo Editorial S.A.
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)No presenta resumen. -
Evaluando la educación a través de la deserción: la maldición y el castigo
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)This article explores the set of theoretical and methodological challenges that have yet to be fully addressed by the scientific community studying dropout in higher education, metaphorically referred to here as a curse. ... -
Representaciones semióticas en el álgebra escolar: una revisión sistemática de la literatura entre 2013-2022
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)The objective of this study was to assess the current state of research on the use of various semiotic representations in the teaching and learning of school algebra from 2013 to 2022. Given their nature, students can ... -
Reflexiones sobre el uso de artificios y el conocimiento especializado del contenido matemático de docentes del nivel primaria
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-26)This essay suggests that when an elementary school teacher has an instrumental understanding of the mathematical content, they rely on arbitrary procedures or “shortcuts” to teach. In other words, they resort to mechanical ... -
Concepciones de un grupo de docentes de secundaria sobre la enseñanza del pensamiento crítico en temas controversiales del área de ciencias sociales
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)Critical thinking is essential for facing the demands of a complex world, as it enables us to discern between truthful and biased information and to build knowledge autonomously. This fosters better citizenship and a ... -
La narrativa de los sordos como base para la construcción de una pedagogía vivencial
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)The cultural-linguistic education of the deaf has been minimally incorporated into the Chilean educational system. It has only been in the past decade that deaf adults have been included in classrooms with didactic approaches ... -
Teoría de la actividad histórico-cultural y teoría fundamentada como metodologías para investigar la identidad docente: una revisión sistemática
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-25)Teacher identity has gained global attention as a construct of interest due to its potential to explain teacher attitudes and behaviors. Despite this growing interest, few studies have explored the implementation of ... -
Los Cetpro como alternativa para fortalecer la productividad del capital humano y la transitabilidad a la educación superior de grupos en condiciones de vulnerabilidad en el Perú
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-26)The Peruvian state has developed national policies that largely address the population seeking access to Technical Productive Education (TPE). However, these efforts prove insufficient in addressing the complex public issue ... -
Enfoque por competencias en la formación técnica: estudio de caso sobre el ITSC y el Infotep en la República Dominicana
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-26)The main objective of this study is to assess the relevance of the competency-based approach in teaching practices within technical and vocational education in the Dominican Republic. The focus is on two institutions: the ... -
Explorando las bases pedagógicas de la gamificación como enfoque metodológico en la enseñanza superior
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-09-26)Gamification involves the application of game mechanics, dynamics, and components in non-game contexts. Its use in higher education has been increasingly prevalent. Despite the growing scientific literature on gamification, ... -
Docentes ante la inteligencia artificial en una universidad pública del norte del Perú
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-03-31)Artificial Intelligence (AI) is creating both opportunities and challenges in higher education. This article explores perceptions, concerns, barriers, and facilitators for integrating AI into academic activities. It focuses ... -
Evaluación de la función directiva escolar en el marco de la nueva gestión pública
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)This essay aims to analyze the construction and consolidation of the performance evaluation of school principals as a tool of “New Public Management” and the consequences it can generate for these educational actors. To ... -
Educación en la adolescencia: consecuencias del confinamiento y la aceleración
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)This paper aims to analyze the impact of lockdown on education in the context of social acceleration. In this paper, we address the necessary (re)construction required to enhance the education of adolescents. From this ... -
La inteligencia artificial en la educación del siglo XXI: avances, desafíos y oportunidades. Presentación
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-03-31)No presenta resumen -
El efecto de un videojuego educativo en la motivación, autoeficacia y conocimiento de estudiantes de secundaria en un curso de historia
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)The purpose of this study was to explore the effects of an educational video game on high school students’ motivation, self-efficacy and knowledge. The game tells the story of Mariano Melgar, a Peruvian thinker, patriot ... -
El diseño de los recuerdos. Arte y tecnología en la formación del profesorado
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)We present an artistic research developed with university students. Under the theme of memories and the idea “Machines have memory, people have memories”, an exhibition was presented at the Computer Museum with the title ... -
Inteligencia artificial en la mejora de los ensayos de Ecología: un estudio en una escuela secundaria brasileña
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)In recent years, technological advances have significantly transformed educational practices. The development and adoption of Artificial Intelligence (AI) chatbots in education have recently generated widespread interest ... -
La retroalimentación en la escritura universitaria en pandemia. El caso de estudiantes ingresantes a carreras de ciencias médicas en Chile
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)Amid the global COVID-19 pandemic, many countries, including Chile, implemented extensive lockdown measures, prompting universities to shift to remote teaching. While there has been substantial research on feedback in ... -
Prediciendo el rendimiento académico de estudiantes de pregrado en una universidad destacada de Perú: Una aproximación con herramientas de Machine Learning
(Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-04-15)Despite improved higher education accessibility in low and middle-income countries (LMICs), challenges persist in student drop-out, especially for socio-economically disadvantaged students. While machine learning models ...