Areté

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ISSN: 1016-913X
e-ISSN: 2223-3741

Areté es la revista de filosofía editada por el Departamento de Humanidades de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), que cuenta con dos números anuales. En ella se publican trabajos de investigación, originales e inéditos, escritos en español y eventualmente en inglés, de autores que participan de modo significativo en la discusión filosófica contemporánea en todos los campos de la reflexión filosófica. Comprende, también, una sección permanente de reseñas y, de manera ocasional, publica documentos sobre importantes debates filosóficos, realizados en nuestro país o en el extranjero, así como entrevistas a filósofos de renombre internacional.

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    “El espíritu de Marburgo” recorre la Estética operatoria. Luis Juan Guerrero, lector “evolutivo” de Heidegger
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-12-11) Belgrano, Mateo
    “‘The Spectre of Marburg’ wanders around the Operative Aesthetics. Luis Juan Guerrero, ‘Evolutive’ Reader of Heidegger”. This paper aims to analyse the reading of Martin Heidegger’s thought offered by Luis Juan Guerrero in his Operative Aesthetics. I claim that “The Origin of the Work of Art” plays a central role in the work of the Argentinian philosopher. However, this does not mean that Guerrero is not an original author or that he is a mere commentator of the German philosopher. On the contrary: the Argentinian philosopher offers a productive reading of Heidegger which allows him to build his own and authentic philosophy. By focusing on Heidegger’s essay on art and on the first volume of the Operative Aesthetics, this paper analyses three essential issues: the concept of tool, the world-earth relationship, and the bond between history and truth.
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    La dignidad de la imaginación. Alexander Baumgarten y el contexto denacimiento de la Estética
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2011) Valle, Julio del
    El artículo trata del rol de la imaginación en la constitución disciplinariade la Estética. Presenta tres partes: la primera se concentra en mostrar de quémanera la imaginación adquiere dignidad en determinado momento de la historiadel pensamiento occidental; la segunda parte muestra cómo este nuevo estatuspermitirá, dentro de un contexto histórico especial, la Ilustración, el nacimientode la reflexión estética de la mano de Alexander Baumgarten. La tercera parte seconcentra en mostrar cómo la perspectiva estética implica una decidida opción pordarle a la sensibilidad reflexiva un significativo lugar dentro de la comprensiónque tiene el hombre de sí mismo y del mundo en el que está inmerso.
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    Ontological mislocations”, modos de conciencia e historia. Indiscernibles, desplazamiento y horizontes de posibilidad en la filosofía de Arthur Danto
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2013) Lavagnino, Nicolás
    Ontological Mislocations', Modes of Conciousness and History: Indiscernibles, Displacement and Horizons of Possibility in the Philosophy of Arthur Danto”. In this article my purpose is to trace the links between three key elements in Arthur Danto’s philosophy: first, the capital consideration, for philosophical purposes, of human beings as ens representans, departing from the elucidation of a type of cognitive episode that Danto called basic”. Secondly,I am concerned with the recurring appeal to a plane of consciousness that supports a dual characterization in terms of the pair inside/outside and enables alogical space that is characteristic of philosophy as a reflective mode. Finally, I will treat a form of cognitive failure that Danto considered fundamental to the philosophical perspective, which leads to a specific type of restructuring of our ordinary system of beliefs. What I contend is that in Danto’s philosophical system these three elements become intelligible from the postulation of an effectual background that the author calls objective historical structure”, which is characterized in terms of the horizons of possibility and impossibility that it delineates. These figures of historical-temporal possibility and impossibility constitute the matrix of historicity itself and also contribute decisively to shaping the permanent nucleus of dantean philosophical concerns.