Efectos de procesamiento semántico en el desempeño lector de estudiantes universitarios novatos
Acceso a Texto completo
Fuente
Lexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024)Abstract
Research in academic literacy has shown that scaffolding improves the reading of disciplinary texts. Included among the considered variables is the lexica. A robust vocabulary will result in better reading performance. To verify this, a semantic priming task and a reading comprehension test were applied to 31 first-year pedagogy students to establish whether there is a correlation between lexical processing and reading. The main findings indicate the establishment of weak semantic relations and normal reading performance. It is concluded that better reading performance is associated with slower lexical processing, which would suggest that readers engage in strategic operations to address comprehension tasks. This will allow for the formulation of scaffolding actions that highlight the importance of mastering the disciplinary vocabulary in order to safeguard an adequate reading task. Los estudios en alfabetización académica han demostrado que el acompañamiento mejora la lectura de textos disciplinares. Dentro de las variables consideradas, está la léxica. Un vocabulario robusto redundará en un mejor desempeño lector. Para comprobar lo anterior, se aplicó a 31 estudiantes de primer año de pedagogía una tarea de priming semántico y una prueba de comprensión lectora para establecer si existe correlación entre el procesamiento léxico y la lectura. Los principales hallazgos indican el establecimiento de relaciones semánticas débiles y un desempeño normal en lectura. Se concluye que un mejor rendimiento en lectura está asociado a un procesamiento léxico más lento, lo que evidenciaría operaciones estratégicas por parte de los lectores para abordar las tareas de comprensión. Esto permitirá formular acciones de acompañamiento que destaquen la importancia de dominar el léxico disciplinar a fin de resguardar una adecuada tarea de lectura.