En Blanco y Negro

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/185306

e-ISSN: 2221-8874

En Blanco & Negro es una revista electrónica de periodicidad anual (diciembre) sobre docencia en educación superior. Dirigida a docentes universitarios de todas las disciplinas, psicólogos, educadores y gestores de la educación superior. Se presenta y reciben contribuciones bajo la forma de experiencias de clase, artículos académicos y entrevistas.

En ese sentido, la revista busca compartir lo que sucede en el aula, un espacio habitualmente cerrado a las personas ajenas al curso. Frente a esta realidad, nuestro objetivo es que el conocimiento salga del aula, se comparta y enriquezca la experiencia docente.

Nuestra revista se guía por el convencimiento de la necesidad de impulsar y difundir la producción de trabajo relacionado con la enseñanza aprendizaje en la universidad, ya que consideramos que la investigación es la base sobre la cual debemos avanzar en la mejora de la labor docente.

Explorar

Resultados de búsqueda

Mostrando 1 - 7 de 7
  • Ítem
    ¿Cómo es la evaluación en un curso que sigue la metodología ABP?
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Morales Bueno, Patricia
    This article focuses on the different ways in which the concepts of teaching and learning are conceived. It also defines the conception on which the educational view of the PBL is based, and how it determines its learning goals. Likewise, it shows how evaluation strategies are bonded to each of the stages in the PBL process, noting their features and the relation with learning goals of the methodology.
  • Ítem
    Evaluación para la admisión a la universidad
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Torreblanca Villavicencio, Alberto
    The Admissions and Information Office of the Pontifical Catholic University of Perú, through its Evaluation Section, is responsible forthe design and application of tests that must be given by any applicant who wants to follow higher education. This article describes the process of developing these testing tools, and introduces a general reflection –based on gained experience– about the new challenges we face in the field of evaluation of skills in higher education.
  • Ítem
    Marco conceptual para el estudio de las prácticas de evaluación en una institución educativa: desde la teoría del EOS
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Aparicio Pereda, Ana Sofía; Bazán Guzmán, Jorge Luis; Abdounur, Oscar Joao
    This is a conceptual framework for the diagnostic study of the role of evaluation practices in the learning process in educational institutions. The framework is based on concepts given by the Onto-Semiotic Approach to mathematical knowledge and instruction (OSA), which have been adapted to this context.
  • Ítem
    “Rizoma filosófico”: notas sobre la educación en el siglo XXI
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2015) Krebs, Victor; Ascárate, Luz; Caravedo, Joan
    La tradición oral que definía la cultura humana fue transformada con la invención de la escritura y fundó la tradición escribal que, potenciada por la invención de la imprenta hace cinco siglos, dio origen a la concepción ilustrada de la educación que sigue rigiendo en nuestros días. Pero el advenimiento de los medios digitales y el mundo virtual causa una nueva crisis que empieza a subvertir la tradición escribal y el concepto de educación del que somos herederos. Se hacen imperativos un nuevo paradigma y una reconcepción de nuestros criterios en la educación. En este breve artículo, describimos el proyecto de innovación docente “Rizoma filosófico”, con el que se pretende reflexionar de manera práctica al mismo tiempo que teórica sobre esta crisis en un curso de Filosofía Contemporánea.
  • Ítem
    Sobre la evaluación de instituciones educativas
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Tafur Puente, Rosa María
    This article aims to provide a view on the importance of institutional evaluations in educational programs that strive for continuous improvement. Furthermore, the article analyzes the concept of evaluation, explores some quality management models, and suggests the measures required for the design and implementation of an institutional evaluation process within the organization or one of its areas.
  • Ítem
    Experimentando la evaluación continua en un curso de Matemática dirigido a estudiantes de las carreras de Humanidades
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Advíncula, Elizabeth Milagros
    The aim of this article is to introduce an experience in continuous evaluation applied to a course of Mathematics taken by students pursuing a career in the Humanities; in other words, students that won’t use Mathematics in their future professions. Even though the concept of continuous evaluation is not often heard in higher education, we decided to incorporate this evaluation system in our course as we think it may have a positive impact on the students’ learning process –specially of those pursuing a career in the Humanities. As this kind of evaluation is a continuous and interactive process, it stimulates the development of mathematical skills, and allows students to succeed when facing problems related to every-day life or to their employments.
  • Ítem
    Lineamientos para una evaluación de docentes
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013) Coloma Manrique, Carmen Rosa
    This document aims to be a reflection on the evaluation of teachers which expects to throw light on aspects related to the conception of this kind of evaluation, its link to the educational institution, and the improvement of quality. This article also tries to clarify the purposes of evaluating teachers, as well as to set up some general guidelines to be considered.