Anthropologica

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510

ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428

Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.

Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.

La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.

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    Aproximaciones etnográficas a las infancias y la educación en América Latina cien años después de Los argonautas del Pacífico occidental
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Barón, Maritza Díaz
    El libro Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski, sin duda alguna, es el referente inaugural del método etnográfico. Se constituyó como opción epistemológica de la antropología y, progresivamente, como recurso metodológico para otras disciplinas. Este artículo hace referencia al lugar de algunos aspectos de la etnografía malinowskiana que se han transformado y otros aún presentes en la antropología de las infancias y educaciones en América Latina
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    Alejarse como proceso social: niños y ancianos «abandonados» en Ayacucho
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Leinaweaver, Jessaca
    In previous research on fostering and adoption in Ayacucho, I explored how amid the creative negotiation of discourses and spaces constructed by institutions, communities, and social structures, Ayacuchanos take up and produce new social relations. This article discusses the opposite process: undoing kinship, and the social process of abandonment or distancing. When a person is withdrawn from his or her family or community, those who remain come to understand themselves as certain kinds of persons. The case studies considered here, collected through careful participant observation and ethnographic interviews recorded between 2001 and 2007, reveal how, after social distancing or abandonment, the individuals who do the distancing reinterpret themselves as subjects who are improving themselves and becoming modern.
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    Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Padawer, Ana; Diez, María Laura
    In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.
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    Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Tassinari, Antonella; Guedes Codonho, Camila
    The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.