Anthropologica
URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510
ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.
Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.
La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.
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Ítem Texto completo enlazado Interculturalidad en Salud: Reflexiones a partir de una Experiencia Indígena en la Amazonia Peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-12-15) Cárdenas, Cynthia Giovanna; Pesantes, María Amalia; Rodríguez, AlfredoThis article examines the main characteristics of the proposal on interculturality developed by an indigenous Amazonian organization of Peru for the training of indigenous youth as nurse technicians in intercultural health. It shows how the Interethnic Association for the Development of the Peruvian Jungle (Aidesep) appropriates the concept of interculturality, reconfigures and reconstructs it. Based on internal documents, institutional publications, testimonies of graduates of the intercultural health program, leaders and members of the technical team of the Indigenous Health Program of AIDESEP, we analyze the construction and implementation of the concept of interculturality. We also examin the way in which an indigenous organization becomes a proponent of interculturality, building an indigenous response for the training of health professionals prepared to provide culturally appropriate health services to the indigenous population. The proposal for the training of nurse technicians in intercultural health shows that it is possible for critical interculturality to move from discourse to practice when indigenous peoples develop their own intercultural proposals.Ítem Texto completo enlazado Desfigurando la memoria: (des)atando los nudos de la memoria peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) Milton, Cynthia E.This article examines opposing currents in Peru’s collective memory of their bloody internal war (1980-2000) through an analysis of acts of vandalism perpetrated against one of the country’s few sites of memory, El ojo que llora, in Lima. ‘Vandalism’ in this article is understood as a form of writing (though a violent one) of an alternative vision of the past. Originally intended as a space for remembering and paying homage to the victims of the armed conflict, the site has become a space for contesting memories. As a site of performance of memory and human rights claims, and especially as the target of continued defacement, El ojo que llora has become a stage on which the presence of the past —in its still-conflictual strains— is made visible for national and international publics. It thus refuses the very closure that government narratives would impose, and thereby keeps open public engagement with the past. The ongoing conflicts over the past made visible at this site point to the struggles to define an overarching memory, and in the processthe very meaning of ‘victim’ is constrained.Ítem Texto completo enlazado Acumulación de Derechos de Agua en el Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-12-15) Hendriks, Jan; Boelens, RutgerdEn Latinoamérica, la gobernanza del agua se enfrenta con el problema del aumento de la demanda de recursos hídricos, la creciente variabilidad hidrológica en un contexto de cambio climático, y la contaminación que sigue proliferándose. Por lo tanto, se observa una creciente escasez de agua, en cantidad y calidad, generando competencia y conflictos entre los actores involucrados. El problema coincide con el urgente temario internacional de la concentración de tierra, que está muy entrelazado con la concentración del agua en pocas manos. La globalización y un clima político neoliberal facilitan que actores poderosos acumulen derechos y volúmenes de agua a expensas de usuarios de menor poder. Este documento tiene por objetivo examinar el contexto nacional poniendo atención especial en la acumulación en casos ejemplares de la costa peruana. Se basa en revisión de literatura, informes y archivos pertinentes. Concluye que la distribución injusta de tierra y agua, a expensas de familias rurales y de territorios comunales e indígenas, constituye una grave amenaza para la sostenibilidad ambiental, la seguridad hídrica y la seguridad alimentaria.Ítem Texto completo enlazado Agro-exportación y sobreexplotación del acuífero de Ica en Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-12-15) Muñoz, IsmaelEl crecimiento económico agroexportador en el valle de Ica se ha llevado a cabo concentrando la tierra y las fuentes de agua subterránea. Este proceso ha dado mayor poder a las empresas agroexportadoras, las cuales responden individualmente a la demanda del mercado internacional. El incremento en la demanda externa de los productos del valle genera importantes beneficios privados, pero inhibe la acción colectiva para la conservación del acuífero. Cada empresa decide la cantidad de pozos a perforar y el volumen de agua subterránea que debe extraer, dados los requerimientos técnicos de los cultivos; y ante una débil regulación pública. La mayor extracción con respecto a la reserva y disponibilidad de agua lleva a un descenso del volumen del acuífero y a un deterioro del recurso común y consecuente escasez.Ítem Texto completo enlazado Una práctica negra que ha ganado a los blancos: símbolo, historia y devotos en el culto al Señor de los Milagros de Lima (siglos XIX-XXI)(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-08-10) Costilla, JuliaEl culto al Señor de los Milagros se manifiesta en la ciudad de Lima cada mes de octubre con una imponente convocatoria durante sus procesiones y se reactualiza en las prácticas de sus miles de fieles alrededor del mundo. Como parte de una investigación mayor orientada a indagar en la historia de este símbolo religioso desde mediados del siglo XVII, me propongo aquí avanzar desde su institucionalización (1771) y seguir su trayectoria durante el períodorepublicano para profundizar en cómo se forjaron los principales significados que hoy expresa este cristo entre la población peruana: una identidad nacional mestiza y una tradición afrodescendiente. Metodológicamente seguiré el abordaje de la antropología histórica, articulando fuentes de etnografía y archivo y aplicando un enfoque histórico-antropológico. Demostraré así cómo la definición del culto en tanto “práctica negra que ha ganado a los blancos” puede sintetizar el derrotero de este símbolo religioso en dos niveles: en términos de su tricentenario proceso histórico y en términos de las representaciones sobre ese proceso.Ítem Texto completo enlazado Cultura, política, y ecología política del agua: una presentación(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-12-15) Damonte Valencia, Gerardo; Lynch, BarbaraThis article introduces the special volume of the journal Anthropologica dedicated to the culture, politics, and political ecology of water. For this, fundamental concepts, such as hydrosocial territory and scarcity, as well as institutional processes, such as the implementation of governance models of water resources, necessary to analyze and understand the social phenomena associated with water are reviewed. This review integrates the presentations of the articles that make up the special volume.Ítem Texto completo enlazado Testimonio y secretos de un pasado traumático: los ‘tiempos del peligro’ en el arte visual de Sarhua(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) González, OlgaThis article discusses the fate of dangerous memories of war associated with the “internal armed conflict” in Peru. It focuses on the Andean community of Sarhua in Ayacucho and their experiences with political violence as depicted in a collection of paintings, Piraq Causa (Who Is Still to Blame?). A close examination of this visual testimonio reveals that some dangerous memories have been denied representation. I suggest that these become silences and absences that give expression to a “traumatic gap”, which includes memories of fratricidal violence and the community’s initial endorsement of the Maoist Shining Path. I argue that Piraq Causa reflects the magnified secrecy around events that the community agreed to deliberately “remember to forget”. In so doing, I also propose that the perceived gaps in the pictorial narrative provoke the unmasking of what is “secretly familiar” in Sarhua. To that extent, Piraq Causa exposes as much as it affirms the secrecy around traumatic memories of war.Ítem Texto completo enlazado Educación Superior para indígenas de la Amazonía peruana: balance y desafíos(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-12-15) Espinosa, OscarIn the last decades, an important discussion has been developed in Latin America about the access of indigenous students to higher-education institutions and about the creation of intercultural universities. This article specifically revises the different types of experiences of higher-education offered to the indigenous youth of the Peruvian Amazon region, and it builds on information gathered throughout the last decade of following and studying these experiences. The article begins with a discussion of the programs for bilingual teachers, which has been the prioritized form of access to higher education offered to the indigenous peoples. Then it analyzes different cases of affirmative action programs promoted by the Peruvian State and Peruvian universities, such as quotas and special scholarship programs. Finally, it presents the case of the intercultural universities, most of which have been created only a few years ago, and it discusses their real possibilities of becoming an alternative form of engaging with intercultural education.Ítem Texto completo enlazado ¿Con o sin ancestros? Vigencia de lo ancestral en la Amazonía peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2014-07-17) Mouriès, ThomasThe existence —or not— of the concept of ancestors in the indigenous Amazon has been the subject of much debate. However, regional leaders do not hesitate to call upon ‘ancestral’ knowledge, customs, or territories in the sense that, from an academic point of view, could appear enigmatic. «Ancestral, but… with or without ancestors?» is the question a confused anthropologist might ask. In this article, I propose to offer elements of a response to this question,based on a case study in Peru. First I analyze how Amazonian indigenous leaders, following international law, have adopted the legal notion of ‘ancestral possession’ of their territory to adapt it to the political sphere. This approach accounts for the recent generalization and uniformization of the term ‘ancestral’, but poses the problem of how it articulates with the indigenous cosmologies that it supposes to reflect. For this reason, I explore in the second section the pertinence of the category of ‘ancestor’ in the indigenous Amazon, briefly drawing upon the academic debate in order to define inwhat way this category takes on meaning. Based on testimony from an experienced Awajún leader, we thus return in the third section more explicitly to the different meanings and planes of reference that unfold when one uses the term ‘ancestral’, showing how Amazonian indigenous people not only adopt external conceptual elements and arguments, but also transform them based on their own cosmological singularities and political perspectives.Ítem Texto completo enlazado Trayectorias y ciclos de explotación sexual y trata para la explotación sexual de mujeres en la Amazonía peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2014-01-22) Mujica, JarisThe commercial sexual exploitation is a constant activity in the Peruvian Amazon. Around the river port of Pucallpa in ucayali region, the practice appears systematically: teenage attend taverns around the port, and those dedicated to the work of cooking camps logging, are victims of constant exploitation and many also of trafficking. this article aims to reconstruct the path of life and reproductive cycle of the forms of exploitation in a sample of 20 women, and focuses on: (i) evidence of seasonal forms of exploitation; (ii) the path of life of these women showing steps in a chain holding several stages and in different work areas; (iii) in this context, sexual exploitation and trafficking are not permanent phenomena, are concentrated in one point in the path and stopped to motherhood, between 19 and 25 years; (iv) with motherhood and matrilocal settlement, daughters and sons repeat the cycle and reproduce the chain.