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dc.contributor.authorJiménez Ramírez, Julián
dc.contributor.authorMartínez Pérez, Lilia
dc.contributor.authorMendoza Almaraz, Javier
dc.contributor.authorMeyer, Lois M.
dc.date.issued2015-12-01
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640/15226
dc.description.abstractThis study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers.en_US
dc.description.abstractEste estudio presenta algunos de los resultados de un diplomado en educación Inicial Comunitaria realizado durante el ciclo escolar 2011-2012, con un total de doscientas horas, en el que participaron 35 maestras indígenas de educación Inicial que atienden a niñas y niños de 0 a 3 años de edad en comunidades marginadas de Oaxaca, méxico. Las actividades espontáneas de las niñas y los niños, y las planeadas de las maestras, que fueron analizadas a partir de las fotografías y narraciones de las maestras, forman parte de los portafolios de evidencias escritas y fotográficas que entregaron las participantes como su producto final del diplomado. Las metas deldiplomado eran enriquecer los conocimientos comunales de las par- ticipantes y proveerles las competencias necesarias para investigar y honrar las prácticas comunales, las formas de gobernarse y las perspectivas de las comunidades originarias rurales donde enseñan, para poder generar una educación Inicial auténtica, alternativa y comunal para los niños y niñas desde esta edad temprana.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2224-6428
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9212
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0*
dc.sourceAnthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educaciónes_ES
dc.subjectEducación comunitariaes_ES
dc.subjectEducación indígenaes_ES
dc.subjectEducación alternativaes_ES
dc.subjectFormación maestroses_ES
dc.subjectEducación iniciales_ES
dc.subjectOaxacaes_ES
dc.subjectAnálisis de actividadeses_ES
dc.subjectMovimiento pedagógicoes_ES
dc.titleAnálisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, Méxicoes_ES
dc.title.alternativeAnalysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexicoen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/anthropologica.201502.007


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