Moda, reificación y utopía: zapatillas de lujo y la estética worn out
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Revista Arte y Diseño A&D; Núm. 9 (2022)Abstract
This article analyses some examples of what is usually known as "designer" sneakers ins cribed in the so called worn out aesthetic trend. lt describes practices and discourses of the fashion industry, and the luxury and sumptuousness with which it is usually associa ted. lt identifies the cultural framework and the fashion market as references of identities and ideals of the present time. Based on the critical and cultural theory of authors such as Fredric Jameson and Slavoj ZiZek, it reviews some ideas centered on conceptions of the past, the construction of identity and the creation of social ties. From this perspective, it is questioned whether the meaning of the aesthetic is depoliticized or if it is rather what is called an ideological production. El artículo analiza algunos ejemplares de las llamadas zapatillas "de diseñador", es decir, marcas de élite inscritas en la tendencia estética llamada worn out (desgastada). Describe prácticas y discursos de la industria de la moda, y el lujo y suntuosidad con los que suele estar asociada. Identifica el marco cultural y el mercado de la moda como referentes de identidades e ideales de la época actual. Con base en la teoría crítica y cultural de autores, como Fredric Jameson y Slavoj Zizek, se revisan algunas ideas centradas en las concepciones del pasado, la construcción de la identidad y la creación de lazos sociales. Desde esa perspectiva, se cuestiona si el sentido de lo estético se encuentra despolitizado o si es más bien una producción ideológica.