Sobredotación y TDAH: una revisión sistemática de la literatura
Date
2022-07-04Author
Soares Coutinho-Souto, Waleska Karinne
De Souza Fleith, Denise
Metadata
Show full item recordAcceso a Texto completo
Fuente
Revista de Psicología; Vol. 40 Núm. 2 (2022)Abstract
The purpose of this study was to examine the scientific production of empirical articles regarding twice exceptionality – giftedness/ADHD – through a systematic review. The search was carried out in the Portal de Periódicos Capes, SciELO, and PePSIC databases, considering the publications between 2011 and 2021. The terms giftedness, high abilities, ADHD, twice exceptionality, and their counterparts in Portuguese were used as descriptors. We selected 27 articles based on pre-established inclusion criteria. Six categories of studies were identified: socio-emotional factors, interpersonal relationships, identification, inattention and hyperactivity, intelligence quotient, and educational support practices. The conclusion was that by having their individual needs met and school community support, gifted students with ADHD can academically succeed, have a positive self-concept and good interpersonal relationships. Este estudio examinó, a través de una revisión sistemática de literatura, la producción científica de artículos empíricos sobre doble excepcionalidad – sobredotación/TDAH. La búsqueda se realizó en las bases de datos Capes, SciELO y PePSIC, considerando publicaciones entre 2011 y 2021. Se usaron los descriptores altas capacidades, TDAH y doble excepcionalidad y sus equivalentes en inglés. Con base en los criterios de inclusión preestablecidos, se seleccionaron 27 artículos. Fueron identificadas seis categorías de estudios: aspectos socioemocionales, relaciones interpersonales, identificación, desatención y hiperactividad, cociente intelectual y prácticas educativas de apoyo. Se concluyó que sobredotados con TDAH pueden presentar éxito académico, autoconcepto positivo y buenas relaciones interpersonales si son atendidos de acuerdo a sus necesidades individuales y con apoyo de la comunidad escolar. Nous examinons, à travers une revue systématique de la littérature, la production d’articles empiriques sur l’exceptionnalité – surdouance/TDAH. La recherche a été effectuée dans les bases Capes, SciELO et PePSIC, en considérant les publications entre 2011 et 2021. Les descripteurs talent, douance, TDAH et double exceptionnalité ont été utilisés. Vingtsept articles ont été sélectionnés a partir de critères d’inclusion. Six catégories d’études ont été identifiées: aspects socio-émotionnels, relations interpersonnelles, identification, inattention et hyperactivité, quotient intellectuel et pratiques de soins éducatifs. On a conclu que les surdoués atteints de TDAH peuvent réussir à l’école, avoir une image de soi positive et de bonnes relations interpersonnelles s’ils sont pris en charge selon leurs besoins individuels et avec le soutien de la communauté scolaire. Este estudo examinou, por meio de uma revisão sistemática da literatura, a produção científica de artigos empíricos acerca da dupla excepcionalidade – superdotação/TDAH. A busca foi realizada nas bases de dados Portal de Periódicos Capes, SciELO e PePSIC, considerando as publicações entre 2011 e 2021. Utilizou-se os descritores superdotação, altas habilidades, TDAH e dupla excepcionalidade, bem como seus correspondentes em inglês. Foram selecionados 27 artigos, a partir dos critérios de inclusão pré-estabelecidos. Identificaram-se seis categorias de estudos: aspectos socioemocionais, relações interpessoais, identificação, desatenção e hiperatividade, quociente de inteligência e práticas educativas de atendimento. Concluiu-se que superdotados com TDAH podem apresentar sucesso acadêmico, auto-conceito positivo e bom relacionamento interpessoal se forem atendidos conforme suas necessidades individuais e com apoio da comunidade escolar.