Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Blumen, Sheyla; 639-641

  • Artículos
  • Aplicación del método de entrevista transformada en la investigación de delitos sexuales en Ucrania Ivanchenko, Andreyanna; Safin, Oleksandr; Timchenko, Oleksander; Khrystenko, Vitalii; 643-683
  • Clima escolar y factores asociados: modelo predictivo de ecuaciones estructurales Cuadra-Martínez, David; Pérez-Zapata, Daniel; Sandoval-Díaz, José; Rubio-González, Juan; 685-709
  • Traducción, adaptación y validación del inventario de burnout de Copenhagen para Perú Hernández Breña, Wilson; Burneo, Andrea; Cassaretto, Mónica; 711-738
  • Uso de redes virtuales en adolescentes de contextos vulnerables: comportamiento agresivo y estrategias de afrontamiento Lacunza, Ana Betina; Contini de González, Evangelina Norma; Mejail, Sergio Marcelo; Caballero, Silvina Valeria; Lucero, Gabriel; 739-766
  • Mediación en la enseñanza de adición y sustracción en Perú y Colombia Santana Espitia, Ana Cristina; Herrera Rojas, Aura Nidia; Fajardo Santamaría, Jesús Armando; 767-792
  • Propiedades psicométricas de la Escala de Autoritarismo de Derechas en población colombiana García-Sánchez, Efraín; Molina-Valencia, Nelson; Buitrago, Estefanía; Ramírez, Valentina; Sanz, Zabdi; Tello, Andrés; 793-830
  • Una forma visual de representar la validez de contenido y las propiedades de los ítems Sánchez-Mendoza, Vanessa; Soriano-Ayala, Encarnación; Vallejo-Medina, Pablo; 831-850
  • Los valores como base cognitiva del autoritarismo y la dominancia Zubieta, Elena M; Sosa, Fernanda M; 851-878
  • Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico Suárez Cretton, Ximena; Castro Méndez, Nelson; 879-904
  • La aproximación al aprendizaje importa en la predicción del logro académico Assis Gomes, Cristiano Mauro; Blesa Farias, Heitor; Galinkin Jelihovschi, Enio; 905-933
  • Estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes de primaria en proceso de alfabetización Mello, Fabiane de Oliveira; Zedu Alliprandini, Paula Mariza; 935-955
  • Falla creativa en la publicidad: influencias en el proceso creativo Simi dos Santos, Silvia Spagnol; Da Silva, Maroni; Grabowski Aoki, Vanessa Cristina; 957-981
  • Trazos psicopáticos en jóvenes y pertenencia a grupos de pares antinormativos Andrade Ferraz, Cristiana Isabel; Carvalho Relva, Inês Moura de Sousa; Dos Santos Simões, Alice Margarida Martins; 983-1020
  • Modelo de predicción de la demencia en adultos mayores de 60 años Santacruz Ortega, María del Pilar; Cobo Charry, María Fernanda; Avendaño-Prieto, Bertha Lucía; Mejía Arango, Silvia; 1021-1046
  • Bullying y cyberbullying: intervenciones realizadas en el contexto escolar Tristão, Laura Aparecida; Iossi Silva, Marta Angelica; De Oliveira, Wanderlei Abadio; Dos Santos, Daniel; Da Silva, Jorge Luiz; 1047-1073
  • Estrés, evaluación cognitiva y burnout en técnicos sociales de casas de acogida Rocha, Diana; Rui Gomes, António; Costa Figueiredo, Ana Cristina; 1075-1097
  • Identidad nacional y aprecio por prácticas sostenibles en emprendedores sociales y comerciales de Lima Vera Ruiz, Angela; Espinosa Pezzia, Agustín; Prialé Valle, María Angela; Llanco Gonzales, Cesar; 1099-1131
  • Encelar(se), ¿una experiencia femenina? dilemas narcisos desde la perspectiva interseccional del género Campos Guimarães, Maisa; Zanello, Valeska; 1133-1174
  • Sobredotación y TDAH: una revisión sistemática de la literatura Soares Coutinho-Souto, Waleska Karinne; De Souza Fleith, Denise; 1175-1211
  • Prevalencia del flourishing en adolescentes argentinos Rizzo, Ignacio Andrés; Góngora, Vanesa C; 1213-1233
  • Recent Submissions

    • Trazos psicopáticos en jóvenes y pertenencia a grupos de pares antinormativos 

      Andrade Ferraz, Cristiana Isabel; Carvalho Relva, Inês Moura de Sousa; Dos Santos Simões, Alice Margarida Martins (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The objective of this investigation was to establish a relationship between psychopathic traits and belonging to groups of antinormative peers in a sample of Portuguese adolescents. Were included 517 adolescents from the ...
    • Bullying y cyberbullying: intervenciones realizadas en el contexto escolar 

      Tristão, Laura Aparecida; Iossi Silva, Marta Angelica; De Oliveira, Wanderlei Abadio; Dos Santos, Daniel; Da Silva, Jorge Luiz (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      There are gaps concerning the dissemination of school-based antibullying interventions in the Latin American context. For this reason, the objective was to conduct a systematic literature review to analyze the results of ...
    • Prevalencia del flourishing en adolescentes argentinos 

      Rizzo, Ignacio Andrés; Góngora, Vanesa C. (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The aim of this study is to describe the levels of mental health from the dual factor model in a sample of Argentine adolescents in psychological treatment and in a sample of students. The samples included 552 young people ...
    • Identidad nacional y aprecio por prácticas sostenibles en emprendedores sociales y comerciales de Lima 

      Vera Ruiz, Angela; Espinosa Pezzia, Agustín; Prialé Valle, María Angela; Llanco Gonzales, Cesar (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      This comparative-correlational study aims to analyze and compare the relationship between appreciation for sustainable practices (APS) and national identity in two groups of social (n=135) and commercial (n=198) entrepreneurs ...
    • Sobredotación y TDAH: una revisión sistemática de la literatura 

      Soares Coutinho-Souto, Waleska Karinne; De Souza Fleith, Denise (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The purpose of this study was to examine the scientific production of empirical articles regarding twice exceptionality – giftedness/ADHD – through a systematic review. The search was carried out in the Portal de Periódicos ...
    • Encelar(se), ¿una experiencia femenina? dilemas narcisos desde la perspectiva interseccional del género 

      Campos Guimarães, Maisa; Zanello, Valeska (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      Jealousy permeates affective relationships, becoming a subjective, relational and sociocultural phenomenon. In an intersectional reading of gender and race, the loving device is pointed out as central to the subjectivation ...
    • Estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes de primaria en proceso de alfabetización 

      Mello, Fabiane de Oliveira; Zedu Alliprandini, Paula Mariza (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The general objective of this research was to verify and analyze qualitatively the repertoire of learning strategies used by students with and without learning difficulties under literacy process. Eight 8-year-old students ...
    • Modelo de predicción de la demencia en adultos mayores de 60 años 

      Santacruz Ortega, María del Pilar; Cobo Charry, María Fernanda; Avendaño-Prieto, Bertha Lucía; Mejía Arango, Silvia (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      In order to determine the contribution of the sociodemographic, psychosocial and health variables to a prediction model of dementia in the elderly population, a secondary analysis was carried out with the data from the ...
    • Estrés, evaluación cognitiva y burnout en técnicos sociales de casas de acogida 

      Rocha, Diana; Rui Gomes, António; Costa Figueiredo, Ana Cristina (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      Stress and burnout are global epidemics that may cause negative consequences for workers and organizations. Social workers of residential child care are especially at risk, due to the inherent characteristics of their work. ...
    • Falla creativa en la publicidad: influencias en el proceso creativo 

      Simi dos Santos, Silvia Spagnol; Da Silva, Maroni; Grabowski Aoki, Vanessa Cristina (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      This study investigates creativity and the creative process in Advertising Agencies in Brazil. The objective was to identify how the Copywriter and the Art Director operate strategies aimed at brainstorming in the ideation ...
    • La aproximación al aprendizaje importa en la predicción del logro académico 

      Assis Gomes, Cristiano Mauro; Blesa Farias, Heitor; Galinkin Jelihovschi, Enio (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      Meta-analyses show that the correlations of approaches to learning with academic achievement are low. However, only one study has controlled these correlations in the presence of intelligence. Our study investigates the ...
    • Clima escolar y factores asociados: modelo predictivo de ecuaciones estructurales 

      Cuadra-Martínez, David; Pérez-Zapata, Daniel; Sandoval-Díaz, José; Rubio-González, Juan (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The aim of this work was to propose a latent equation model that structures the relationship between academic engagement, schadenfreude and prosocial behavior on the school climate. We used a cross-sectional design and 437 ...
    • Aplicación del método de entrevista transformada en la investigación de delitos sexuales en Ucrania 

      Ivanchenko, Andreyanna; Safin, Oleksandr; Timchenko, Oleksander; Khrystenko, Vitalii  (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The crime detection of sexual violence needs to be optimized and improved. This study aims to substantiate, elaborate, and apply in practice the method of a transformed interview (based on mathematical modeling) to obtain ...
    • Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico 

      Suárez Cretton, Ximena; Castro Méndez, Nelson (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The study is situated in the sociocultural context of the vulnerability of the child population of the Araucanía region, which characterizes it as one of the poorest regions of Chile and with lower indicators of educational ...
    • Uso de redes virtuales en adolescentes de contextos vulnerables: comportamiento agresivo y estrategias de afrontamiento 

      Lacunza, Ana Betina; Contini de González, Evangelina Norma; Mejail, Sergio Marcelo; Caballero, Silvina Valeria; Lucero, Gabriel (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      Digital technologies have produced new ways of communication among adolescents, which can be both healthy and dysfunctional. The purpose of this study was to identify frequent uses of social networks and coping strategies ...
    • Traducción, adaptación y validación del inventario de burnout de Copenhagen para Perú 

      Hernández Breña, Wilson; Burneo, Andrea; Cassaretto, Mónica (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The goal is to adapt and analyze the psychometric properties of the Copenhagen Burnout Inventory (CBI) in workers of the national domestic violence helpline (Peru). Two measurements were taken in the same population (n=160). ...
    • Los valores como base cognitiva del autoritarismo y la dominancia 

      Zubieta, Elena M.; Sosa, Fernanda M. (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      Sexism, xenophobia, or homophobia are based on values and beliefs about inequality between groups. To analyze the relationship between Right Wing Authoritarianism (RWA) and Social Dominance Orientation (SDO) with Values ...
    • Propiedades psicométricas de la Escala de Autoritarismo de Derechas en población colombiana 

      García-Sánchez, Efraín; Molina-Valencia, Nelson; Buitrago, Estefanía; Ramírez, Valentina; Sanz, Zabdi; Tello, Andrés (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      This article presents the adaptation of a reduced version of the Right-wing Authoritarianism Scale (RWA) in Colombia. In Study 1 (n=417) it was performed an exploratory factor analysis to identify the underlying dimensions ...
    • Mediación en la enseñanza de adición y sustracción en Perú y Colombia 

      Santana Espitia, Ana Cristina; Herrera Rojas, Aura Nidia; Fajardo Santamaría, Jesús Armando (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      This study investigates three facets of teacher mediation: a) The sensitivity to the needs of the student with difficulty (perceived difficulty), b) The way to organize activities and experiences that encourage learning ...
    • Una forma visual de representar la validez de contenido y las propiedades de los ítems 

      Sánchez-Mendoza, Vanessa; Soriano-Ayala, Encarnación; Vallejo-Medina, Pablo (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2022-07-04)
      The purpose of this instrumental study was to show how to conduct an RStudio process to obtain a content validity visual representation through the alluvial function of the ggplot2 package to Condom Use Self-Efficacy Scale ...

    View more