Show simple item record

dc.contributor.authorOkumura, Mercedes
dc.contributor.authorHuffer, Damien
dc.contributor.authorEggers, Sabine
dc.date.accessioned2022-08-24T19:59:37Z
dc.date.available2022-08-24T19:59:37Z
dc.date.issued2021-06-16
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/24995/23726
dc.description.abstractThe purpose of this communication is to present reflections on the practice of collecting Munduruku and Shuar heads from colonial contexts, their subsequent curation in global museum collections, and the importance of understanding the origins of this collecting practice considering both the existence of «forgeries» and the continued search for «authentic» examples by collectors today. Our research aims to contribute to the discussion on the importance of bioanthropological analysis of these Ancestral remains when allied to postcolonial criticism and provenance research regarding how and why they were collected, curated and kept in museums. Given that these heads are a sensitive reminder of the problematic circumstances of their collection, postcolonial criticism is paramount to rethinking their curation, display, and use as part of scientific investigations.en_US
dc.description.abstractEl propósito de esta nota es presentar reflexiones acerca de la práctica de recolección de cabezas Munduruku y Shuar provenientes de contextos coloniales, de su subsecuente curaduría en colecciones museográficas globales y sobre la importancia de entender los orígenes de esta práctica de recolección, considerando tanto la existencia de «falsificaciones» como la búsqueda continua de ejemplares «auténticos» en la actualidad. Esta investigación busca contribuir con la discusión sobre la importancia del análisis bioantropológico de estos restos ancestrales, utilizando la crítica poscolonial e investigación sobre la proveniencia de estos restos, con respecto al cómo y porqué fueron recolectados, curados y resguardados en museos. Dado que estas cabezas son un sensible recordatorio de las problemáticas circunstancias de su recolección, la crítica poscolonial es sumamente importante para repensar su curadoría, exhibición y uso como parte de investigaciones científicas.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2304-4292
dc.relation.ispartofurn:issn:1029-2004
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceBoletín de Arqueología PUCP; Núm. 30 (2021): Antropología biológica Sudamericana. Parte 1es_ES
dc.subjectHuman remainsen_US
dc.subjectmuseumsen_US
dc.subjectpostcolonial critiqueen_US
dc.subjectbioarcheologyen_US
dc.subjectRestos humanoses_ES
dc.subjectMuseoses_ES
dc.subjectCrítica poscoloniales_ES
dc.subjectBioarqueologíaes_ES
dc.titleRestos humanos modificados Shuar y Munduruku: práctica bioarqueológica y crítica poscolonial en Sudaméricaes_ES
dc.title.alternativeShuar and Munduruku modified remains: Bioarchaeological practice and postcolonial critique in South Americaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.01.02
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/boletindearqueologiapucp.202101.008


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess