De la divinidad de lo oculto. Pausanias en el Banquete de Platón
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Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial
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En este artículo se propone una lectura del diálogo platónico el Banquete, en la que se destaca que la composición del texto refleja la dinámica del dios Dioniso. La represión, sufrimiento y venganza de la característica actuación del dios, su complejidad y su estrecha relación con lo emocional, se develan a través de los diversos discursos eróticos del diálogo. Tras describir algunos indicios sobre la presencia de Dioniso en la composición de la obra, se expone el caso concreto de Pausanias: su posición en el preámbulo del banquete, el análisis de su discurso erótico en relación y contraste con la figura dionisíaca de Agatón. Desde este punto de vista, eldiscurso viril y sociológico de Pausanias, como tradicionalmente se lo entiende, se muestra considerablemente distinto y revela una dimensión erótica y emocional que suele pasar desapercibida.
This article proposes a reading of Plato’s Symposium, where it is argued that the composition of the text reflects the dynamics of the god Dionysus. The repression, suffering and revenge that are characteristic of the god’s performance, his complexity and his intimate relation to the emotional, are revealed in the diverse erotic speeches of the dialogue. After identifying some signs of Dionysus’ presence in the composition of the work, we consider Pausanias’ particular case: his position in the preamble of the symposium, the analysis of his erotic speech and its relation and contrast with the figure of Agathon. From this point of view, Pausanias’ virile and sociological speech, as it is traditionally understood, proves to be considerably different and reveals an erotic and emotional dimensión that goes usually unnoticed.
This article proposes a reading of Plato’s Symposium, where it is argued that the composition of the text reflects the dynamics of the god Dionysus. The repression, suffering and revenge that are characteristic of the god’s performance, his complexity and his intimate relation to the emotional, are revealed in the diverse erotic speeches of the dialogue. After identifying some signs of Dionysus’ presence in the composition of the work, we consider Pausanias’ particular case: his position in the preamble of the symposium, the analysis of his erotic speech and its relation and contrast with the figure of Agathon. From this point of view, Pausanias’ virile and sociological speech, as it is traditionally understood, proves to be considerably different and reveals an erotic and emotional dimensión that goes usually unnoticed.
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