Areté

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ISSN: 1016-913X
e-ISSN: 2223-3741

Areté es la revista de filosofía editada por el Departamento de Humanidades de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), que cuenta con dos números anuales. En ella se publican trabajos de investigación, originales e inéditos, escritos en español y eventualmente en inglés, de autores que participan de modo significativo en la discusión filosófica contemporánea en todos los campos de la reflexión filosófica. Comprende, también, una sección permanente de reseñas y, de manera ocasional, publica documentos sobre importantes debates filosóficos, realizados en nuestro país o en el extranjero, así como entrevistas a filósofos de renombre internacional.

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    La política de la comunión de Jean-Luc Marion
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-07-18) Vinolo, Stéphane
    Among all the fields covered by Jean-Luc Marion’s phenomenology of givenness, it is remarkable that politics occupies a scarce, if not non-existent, place. This quasi-absence can be explained by conceptual reasons, given that political philosophy is enclosed within metaphysics through its recurrent use of concepts such as the subject, the power or the interests. However, it is possible to think, from Marion’s philosophy, a politics that is not limited to his metaphysical figure. This possibility supposes a true politics of communion that unites the collective from a point that remains external to it and that does not serve as its foundation.
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    Psicología, política y poesía en República IV y X
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Humanidades, 2022-03-28) Soares, Lucas
    In this paper, I argue that in the Republic the possibility of a good koinōnia is hindered by the emotional potency and psychological perversion of mimetic-pleasurable poetry, which stimulates and strengthens the irrational part of the soul of its recipients through the imitation of characters linked to desire and anger. To this end, I examine, first, some of the passages in Republic IV in which it is possible to subscribe to the priority of the psychic tripartition over the political tripartition. Secondly, I point out some of the central features of the psychological critique of mimetic-pleasurable poetry in Republic X.
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    Plato on the Mechanics of Koinōnia Formation
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Humanidades, 2022-03-28) Stephanides, Stephanos
    This paper argues that, in order to understand the unified relations that are commonly predicated of koinōnia in the ethical, political, and cosmological spheres respectively, one must first appreciate certain prerequisite “principles” or “rules” that are necessary for koinōnia formation. One principle which has been for long the subject of intense discussion in Platonic scholarship is proportionality. However, rather than stopping short at the unproblematically straightforward point of connection between proportionality —in the broadest possible sense— and well-ordered wholes, I suggest that we can get a much richer account from Plato’s preoccupation with proportionality and koinōnia formation by exploring the different proportional models he puts to work in different contexts. It will be argued that for Plato geometrical proportionality in particular is the binding principle par excellence for koinōnia formation as it is the fairest model of order and enables the most enduring complex wholes. Approaching the point from this angle may yet provide a further significant way of understanding the undeniably obvious political differences between the Republic and the Laws in terms of koinōnia formation.
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    El fundamento ontológico del pensamiento político de Heidegger
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1989) Blondel-Parfait, Nicole
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    Especial centenario del nacimiento de Martin Heidegger: Heidegger y la política
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 1989) Blondel-Parfait, Nicole
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    Reformulación del rol político de la diosa Venus en el De rerum natura de Tito Lucrecio Caro (siglo I a.C.)
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2019-06-25) Salas, Mayra
    La invocación a la diosa Venus en el proemio al libro primero del De rerum natura es uno de los más memorables en la historia de la literatura, así como uno de los más inquietantes en la historia de los textos que niegan todo influjo divino en los asuntos humanos. El presente trabajo busca hallar en la presencia de la diosa Venus a lo largo de todo el poema una dimensión ordenadora que la distinguiría de cualquier entidad divina tradicional. Proponemos, pues, que nuestra diosa personifica el ordenamiento de la naturaleza y la reintegración del orden social al orden natural. El filósofo Lucrecio, en su lucha contra la divinidad, presenta a Venus como un elemento que expresa una racionalización del universo en términos políticos. Para sustentar nuestra hipótesis, hemos accedido al latín de Lucrecio para identificar en él conceptos de la política romana asociados indiscutiblemente al gobierno de la naturaleza, que nuestra diosa preside.