Agenda Internacional

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/174837

ISSN: 1027-6750
e-ISSN: 2311-5718

Agenda Internacional es la revista académica del Instituto de Estudios Internacionales (IDEI) de la PUCP que, desde su origen en 1994, tiene como objetivo brindar un aporte multidisciplinario sobre los principales aspectos de la realidad internacional. En tal sentido, son bienvenidas contribuciones desde el mundo del derecho, la ciencia política, las relaciones internacionales, la economía, la historia y otras ramas del conocimiento siempre que brinden un aporte desde una perspectiva internacional. Desde 2005 la revista se publica con una periodicidad anual.

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    El recurso al estado de emergencia por el Gobierno peruano durante la pandemia y su conformidad con el derecho internacional de los derechos humanos
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-10-21) Huamán, Brenda
    This paper studies the states of emergency declared in Peru during the COVID-19 pandemic, a time frime that began with the arrival of this virus to Peru during the government of Martin Vizcarra and continues up to the present. In this way, it is explained that the «normalisation» of the use of states of emergency has remained a recurrent trend in Peruvian politics during the period analysed, and that this practice does not usually meet the international standards required for its establishment, such as the principles of legality, proclamation, notification, exceptionality, necessity and proportionality, temporality, non-discrimination, and compatibility with international law. After analysing each of these principles, the text reveals that during the period studied this figure has been used consistently to prevent the spread of the virus and its variants, to re-establish social coexistence, but also to address situations of social conflict, increased public insecurity, organised crime and to combat terrorist remnants. It is also identified that, in general, this government practice has directly and indirectly limitedthe exercise of different human rights of the inhabitants without any reasonable justification.
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    La relevancia de los amicus curiae en los arbitrajes internacionales de inversión pos COVID-19 en materia de salud pública
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-11-16) Carbajal Valenzuela, Christian; Mendoza Neyra, Yolanda
    To reduce the spread of the COVID-19 virus, States have been taking various measures to safeguard public health and other interests of their populations, actions that are not exempt from criticism, some will be considered necessary and reasonable, adopted in accordance with the state regulatory powers provided for by International Law. Others, on the other hand, because they might be considered arbitrary, disproportionate, and discriminatory, will be understood as violating International Investment Law and specific standards contained in Investment Treaties. Probably, in relation to many of these measures, the most discordant voices will be those of foreign investors, who may consider their interests severely harmed.Because of this situation of collision between legal regimes and interests protection of public health vs. protection of foreign investment, this article explores how amicus curiae, in times of emergency such as the one we are experiencing, will be of particular relevance to the issuance of reasonable decisions by arbitral tribunals in the forthcoming international investment arbitrations concerning public health. If the appropriate participation of amicus curiae in procedures with a clear public interest involved is consolidated, it will be an element that will contribute fundamentally to the implementation of transparency mechanisms in the investor-state dispute settlement system, which is absolutely necessary for its legitimacy.
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    Un paso adelante, dos pasos hacia atrás. Las relaciones de Estados Unidos con Cuba bajo los presidentes Obama y Trump
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-10-16) Bodemer, Klaus
    Desde el triunfo de Fidel Castro en Cuba en 1959, las relaciones de Estados Unios con la isla caribeña fueron caracterizadas durante más de medio siglo por una alta hostilidad y conflictividad. Eso cambió durante el segundo mandato de Barak Obama con una serie de medidas que parecieron señalar el despegue de una nueva época de cooperación entre ambos países. Esa estrategia de descongelamiento de las relaciones bilaterales terminó, sin embargo, con lavictoria electoral de Donald Trump y su estrategia favorita América first, que instrumentalizó de manera extrema la política externa para fines de la política interna. Para satisfacer a sus adherentes, entre ellos los cubanoamericanos en el Estado de Florida, Trump revertió paso por paso una gran parte de la política de apertura de su antecesor con efectos económicos negativos tanto para los cubanos como, aunque menos, para empresas y ciudadanos estadounidensesy empeoró sustancialmente la imagen de Estados Unidos y de su gobierno tanto en la región como en Europa. Un cambio generacional en la comunidad cubana en Miami, protestas de la Unión Europea y de ciertos sectores económicos en Estados Unidos despiertan por otra parte dudas si la política rígida de sanciones de la administración Trump sobreviva realmente a las próximas elecciones en Estados Unidos en 2020. Como conceptos analíticos nos sirven el neorealismo, el socialconstructivismo y el concepto intermestic polictics.