Revista de Actualidad Mercantil

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e-ISSN: 2523-2851

El “Equipo de Derecho Mercantil” es un grupo formado por alumnos de pregrado de la Facultad de Derecho de la Pontificia Universidad Católica del Perú, el cual forma parte de la Asociación Civil Taller de Derecho de la PUCP, cuyos objetivos de trabajo son la investigación, el debate y la difusión de temas centrados en el Derecho Mercantil y sus diversas materias.

Es así que, en busca de cumplir con dichos objetivos, surge “EDM – Revista de Actualidad Mercantil”, una publicación anual en formato impreso y digital, especializada en temas de Derecho Mercantil y sus diversas materias como lo son el derecho societario, mercado de valores, competencia, propiedad intelectual, derecho bancario, derecho financiero, fusiones y adquisiciones, contratos mercantiles, derecho concursal, protección consumidor y ramas afines.

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    Evolución del rol y funciones de las marcas frente a los desafíos del mercado y del consumidor
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-08) Quadrio, Iris V.; Canese, Verónica M.
    The role of brands has evolved in the past decade more than ever before in history. Market and consumers’ demands, changes in diversity and inclusion, sustainability, and the environment challenge the concept of brands that we learnt. Nowadays, brands are required a less neutral position in the face of political and social changes, and they are expected to reflect values. We are interested in exploring this new scenario, discuss the traditional functions of brands, analyse how they impact on trademarks, and to what extent it is possible to adequately protect distinctive signs.
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    ¿Riesgo de confusión o riesgo de complicación?
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-08) Barreda, Gonzalo
    The article will be a critique of our trademark legislation, which, in pursuit of consumer protection that is practically nonexistent, disregards the wishes of trademark holders, thereby generating unnecessary litigation and costs for all parties, including the Authority itself. The current legislation obligates the Authority to reject ex officio the registration of trademarks that are considered, at the discretion of the Authority, to be confusingly similar to previously registered marks, even when the holder of the “protected” mark does not believe that the requested mark infringes on their rights. This is problematic because, first of all, it generates unnecessary negative consequences. For example, it forces parties to initiate lawsuits that they do not want, it affects investments because trademarks are registered to be used, so an unnecessarily rejected mark implies a delay in the entry of a business into the market, or it generates disinterest in the entrepreneur who was going to enter the Peruvian market, and it prevents alternative forms of conflict resolution, such as arbitration, from being considered. Secondly, the purpose that would justify such negative consequences, consumer protection, is not achieved in reality because, for example, the rejected mark can still exist in the market, authorized by the holder of the registered mark (the mark on the basis of which the Authority ex officio rejected the registration of the mark).
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    Metaverso y Propiedad Intelectual
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-26) León y León, Gustavo
    The idea of the article is to analyze the problems that Intellectual Property must face in the areas of Trademark Law, Inventions and Copyright in the metaverse, that is, in the virtual universe where human beings interact socially and economically as avatars through software in cyberspace. Glimpsing a strong and accelerated raise of the so-called Web3, important companies such as Facebook, Inc., have opted to change their name and direct all their future developments towards the growth of the metaverse that they consider to be the next step in the social connections. However, this virtual universe entails several challenges to Intellectual Property since the legal systems conceived for the physical world cannot always be faithfully adapted to the virtual environment.
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    El valor de la marca como patrimonio intangible y el ingreso de las marcas premium en el Perú
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2020-01-20) Durand Carrión, Julio
    Este artículo tiene como objetivo reflexionar entorno a los avances que se han realizado en materia de valorización marcaria, y su influencia en el éxito empresarial. Asimismo, tomamos en consideración las evidencias que muestran el progresivo avance de las marcas premium en nuestro país: su incursión en el mercado y su grado aceptación por parte de los consumidores.En definitiva, hemos querido hacer nuevas reflexiones que permitan a lector cuestionar y proyectar nuevos problemas de investigación entorno a esta determinada realidad, es por ello, que las siguientes constituyen una amena conversación sobre el futuro de las marcas, por lo que decidimos no hacer ninguna cita alusiva de carácter jurisprudencial o doctrinario, lo que no fue óbice para referenciar las fuentes de donde recopilamos una serie de datos que con firman nuestra hipótesis.