Kaylla. Núm. 2 (2023)

URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/20.500.14657/202711

Tabla de Contenido


Presentación del Dossier
  • Sobre la potencia de compartir escenas de igualdad y mundos en común en las artes escénicas Marin, Fwala-lo; Sena, Leticia Paz; 10-14

  • DOSSIER: Prácticas escénicas, escenas de igualdad y mundos en común
  • Exploraciones en torno al proceso compositivo de la actuación escénica Vaccalluzzo, Victoria; 17-32
  • Posibilidades del archivo escénico Bifaretti, María Eugenia; 33-50
  • “Diálogo entre zorros” Santistevan De Noriega, Alfonso; 51-67
  • Hacia un estudio del cuerpo y la grupalidad en la formación actoral del teatro independiente de la ciudad de Córdoba (Argentina) Yurquina, Paulette; 68-82
  • Una coreopolítica por amasar Calisto Echeveste, Emilia; 89-102
  • Retrato de intimidad Otaño, Estefanía; 103-122
  • Trilogía en solos menores Thürler, Djalma; Woyda, Duda; 123-129
  • Imágenes, testimonios y heridas Perrone, Nicolás; 140-159
  • El teatro negro contemporáneo como posibilidad de praxis crítica interseccional de Andrade Silva, Bianca Camila; Dadico, Luciana; 160-178
  • Ánima Sola Domínguez Virgen, J. Carlos; Tamariz Estrada, María Cristina; 179-198
  • Creación en danza Fonseca de Almeida, Renata Mara; 199-210
  • El camino del/la dramaturgista Hernández Aparicio, Gabriela Guadalupe; 211-224
  • La acústica de lo abstracto en el universo simbólico de la danza Odissi Albergaria, Andrea Itacarambi; 225-245
  • Espectáculo O Miolo da Estória Silva Da Conceição, Raylson; Costa Ribeiro, Tania Cristina; 246-261
  • Voces en el silencio Ormeño Castro, Javier Alfonso; 262-282

  • DOSSIER: Reseña
  • Escrituras de la intimidad en Romina Paula o una reseña ampliada Araudo, Leilén; 283-287
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 1 de 1
    • Ítem
      Hacia un estudio del cuerpo y la grupalidad en la formación actoral del teatro independiente de la ciudad de Córdoba (Argentina)
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-11-13) Yurquina, Paulette
      This paper will pose some initial questions for the development of my doctoral research process. Starting from the premise that acting in the city of Córdoba (Argentina) is configured in spaces of acting training, through the proposed link between an ethics of being with others and the construction of corporeality. Therefore, this research aims to study the acting training of some independent theater groups in the city of Cordoba, specifically the ideas of acting that underlie these trainings, what skills are sought to develop, what corporealities are built through acting training and how the group dimension operates in the training processes. My interest lies in achieving a characterization of acting training in the independent theater of the city of Córdoba with the purpose of contributing to a situated conception of acting. Thus, in the present paper, I will propose the unfolding of the research problematic and some uncertainties and methodological challenges to address the following questions: Why focus on the body and groupality? In a city where formal and non-formal spaces of acting training coexist, how to delimit a corpus of analysis that can account for this particularity and at the same time specify representative acting poetics of the field? What are the most appropriate procedures to recover or reconstruct experiences of teaching and learning processes? How to generate crossings between different disciplinary fields to address the research problem?