Notas Académicas
URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/124138
Las Notas Académicas son un medio de divulgación de temas de gestión. Comprende el desarrollo de contenidos de cursos y aplicaciones de casos de la realidad a los mismos, así como reseñas de libros o investigaciones. Son textos cortos en lenguaje neutro, orientado a docentes, alumnos y público profesional diverso.
Explorar
6 resultados
collection.search.results.head
Ítem Acceso Abierto Crecimiento y desarrollo(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2023-10) Wiener Fresco, Hugo CarlosIn previous notes we have worked on the issue of GDP and inflation. I insisted that the GDP was not enough to measure human development. In this case, we deal with the steps taken to measure human development and incorporate the base capital, into the growth metric, which is what allows establishing the maximum production capacity.Ítem Acceso Abierto Cripto activos(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2023-09) Wiener Fresco, Hugo CarlosCrypto assets are cryptocurrencies or cryptocurrencies. Also, the extravagant non-fungible tokens (NFTs), million-dollar markets that have expanded in recent years, selling smoke and trapping a growing number of unsuspecting people in large scams. What is behind this snobbery? In the following lines we gather some information on this matter.Ítem Acceso Abierto ¿Por qué cambian los precios?(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2023-08) Wiener Fresco, Hugo CarlosIn a previous Academic Note, I dealt with the key indicator of the economy, the measure of growth that is the Gross Domestic Product. There I warned that the presentation was incomplete because it was necessary to deal with the effect of price variations (inflation) in year-on-year comparisons, and to isolate the effect of real growth from nominal growth, which is the mirage that money creates. This task is addressed in this installment. It explains how money is created in today's world, the role of banks, how the current world monetary order was formed. It concludes with a review of the indicators used to measure the variation in GDP prices as well as consumer goods and services.Ítem Acceso Abierto ¿A qué nos referimos cuando hablamos del Producto Bruto Interno (PBI)?(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2023-05) Wiener Fresco, Hugo CarlosThe best known and used indicator of the economy is the Gross Domestic Product. Better than any other, it expresses many dimensions in figures and has a very important role in the decisions-in economic matters. This Academic Note and others that will follow, will try to explain in accessible terms, how it is obtained, what it represents and how it should be interpreted. The perspective adopted in this Note is that as an indicator it maintains its importance and validity and what is required is to develop new economic metrics so as not to exhaust ourselves on the issue of growth, which is a way in which we understand insufficiently the economic development.Ítem Acceso Abierto ¿A qué nos referimos con modelos económicos?(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2016) Wiener Fresco, Hugo CarlosUno de los temas centrales en el debate político en años recientes ha sido la oposición o adhesión al modelo económico. Para los opositores se trata de un modelo neoliberal cuyo sello distintivo es la inequidad y la exclusión. Para los que se adhieren se trata de un modelo que premia el esfuerzo y a los ganadores pero que asegura, a través del crecimiento, la inclusión del resto. Esta Nota Académica ofrecerá algunas líneas sobre el concepto de modelo y su uso en economía.Ítem Acceso Abierto Economía para la gestión(Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Ciencias de la Gestión, 2015) Wiener Fresco, Hugo CarlosEl manual de Economía que estudiábamos los alumnos en los años 70 era el Curso de Economía Moderna de Paul Samuelson (1972). Allí el autor proponía como definición de esta ciencia o disciplina, "el estudio de la manera en que los hombres y la sociedad utilizan -haciendo uso o no del dinero- unos recursos productivos «escasos» para obtener distintos bienes y distribuirlos para su consumo presente o futuro entre las diversas personas y grupos que componen la sociedad" (5-6).