Revista de Psicología. Vol. 41 Núm. 1 (2023)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/193451

Tabla de Contenido


Artículos
  • La capacidad explicativa de la personalidad oscura sobre el rasgo de inteligencia emocional Bonfá-Araujo, Bruno; Hauck Filho, Nelson; 9-29
  • La cognición social en la evaluación neuropsicológica del autismo. Estudio de caso. Escobar Benites, Susan Isabel; 31-54
  • Narrativas paternas y presencia de la madre fallecida Rigão, Gabriela Sarturi; Brum, Rayssa Reck; Pereira, Caroline Rubin Rossato; 55-86
  • ¿Estudiante o profesor? Relevancia sobre clima motivacional de clase, motivación y rendimiento Leal-Soto, Francisco; Ferrer-Urbina, Rodrigo; Alonso-Tapia, Jesus; Rivero, E. Virna; Peredo, Rocío; 87-116
  • Perfil y Tipología del Cuestionario de Eficacia Colectiva para el Deporte (CEQS) en Colombia Ladrón, Amalia Gissell; Millán, Anthony Constant; Gómez, John Anibal; Trabucco, Juan Carlos; D’Aubeterre, María Eugenia; 117-146
  • Tecnologías digitales y bienestar psicológico en adultos emergentes Zambianchi, Manuela; 147-164
  • Perfiles de afrontamiento y su relación con la ansiedad ante exámenes en estudiantes de Psicología Morel González, Celina Elizabeth; Vizioli, Nicolás Alejandro; 165-183
  • Salud mental, autoeficacia y adaptación universitaria a la pandemia de COVID-19 Gonçalves Correia Zanini, Marta Regina; Rossato, Lucas; Scorsolini-Comin, Fabio; 185-218
  • Variables asociadas al fenómeno del ciberbullying en adolescentes colombianos Pacheco, Jesús Redondo; 219-239
  • Significados de los Cuidados Paliativos para miembros de la familia y sus implicaciones para el duelo anticipatorio da Costa dos Reis, Cristine Gabrielle; Ojeda Ocampo Moré, Carmen Leontina; Menezes, Marina; Ibarra Dobes da Rosa, Estefânia; Campos, Raquel; 241-268
  • Impacto de estilos de apego, necesidad de aprobación social, y regulación emocional en salud mental: Un modelo paralelo de mediación Salinas-Quiroz, Fernando; Domínguez-Espinosa, Alejandra Del Carmen; Ríos Mercado, Sara Patricia; 269-305
  • Prácticas disciplinarias parentales y adicción a internet en adolescentes Araújo Rodrigues, Daisy; Relva, Inês Moura de Sousa Carvalho; Fernandes, Otília Maria Monteiro; 307-345
  • Factores psicológicos asociados al juego problemático en estudiantes universitarios de Lima Valdez Huarcaya, Nancy Eufemia; Chau Pérez-Aranibar, Cecilia; Arana Ramirez, Miluska; 347-375
  • Estados emocionales agudos en pobladores mexicanos durante la pandemia de COVID-19 Plascencia De la Torre, Juan Carlos; Castellanos Gutiérrez, Christian Lorenzo; 377-400
  • Preferencias Psicoterapéuticas: Versión argentina de las escalas PEX-1 y C-NIP-v1.1 Santangelo, Pablo Rafael; Conde, Karina; 401-420
  • Medición del apuntamiento en variables en escala nominal Moral de la Rubia, José; 421-459
  • Construction Construcción y validación de la “Escala de problemas sociales en población chilena” Faúndez Abarca, Ximena Ligia; Gamboa Morales, Dahiana; Arredondo, Emanuel; Cruz, Maria Angélica; Montero, Claudia; Simbürger, Elisabeth; Gaete Fiscella, José Manuel; Sandoval Moya, Juan; Hatibovic Díaz, Fuad; 461-487
  • Ciudadanía convencional y no convencional y su relación con autoeficacia política en preadolescentes chilenos Benavente, Luna; Sánchez, Benjamín; Rubio, Andrés; Oyanedel, Juan Carlos; Ríos, Javier; Cancino, Fernanda; Torres, Rodrigo; 489-521
  • Funciones ejecutivas y Cognición Social en adolescentes en contexto de Bullying Barceló, Ernesto; Benítez, Juan Camilo; Gelves Ospina, Melissa; Florez, Karen; Navarro, Edgar; De Oro, Carlos; 523-548
  • Identificación nacional y control de la corrupción mediados por clima socioemocional, eficacia colectiva y confianza en estudiantes chilenos: un estudio experimental Hatibovic, Fuad Juso; Pinto, Isabel; Páez, Darío; 549-575
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 2 de 2
    • Ítem
      Estados emocionales agudos en pobladores mexicanos durante la pandemia de COVID-19
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-12-15) Plascencia De la Torre, Juan Carlos; Castellanos Gutiérrez, Christian Lorenzo
      The purpose of the study was to evaluate acute emotional states in Mexicans during the Covid-19 pandemic. Non-experimental-cross-sectional design. 585 Mexicans between 18 and 67 years of age participated. The DASS-21 scale was used to measure the variables of stress, anxiety and depression; and a questionnaire on situations related to confinement by COVID-19. The results show that a small percentage of the sample manifested negative emotional symptoms ranging from severe to very severe, as well as fear and anguish of contagion from a relative. Similarly, significant differences were identified between men and women, and age groups. The findings show the importance of designing and implementing psychological interventions aimed at reducing negative emotions during the coronavirus pandemic.
    • Ítem
      Salud mental, autoeficacia y adaptación universitaria a la pandemia de COVID-19
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-12-15) Gonçalves Correia Zanini, Marta Regina; Rossato, Lucas; Scorsolini-Comin, Fabio
      This mixed study evaluated changes and stability in health indicators (depression, anxiety, stress, alcohol consumption and amount of hours of sleep) and the belief in academic self-efficacy of Brazilian university students, before and during the COVID-19 pandemic. The first step, quantitative and longitudinal, investigated 20 students (average age=20.8 years; SD=3.4) in the period of 2019 and 2020, suggesting the maintenance of mental health indicators and the reduction of alcohol consumption and self-efficacy. In the second, qualitative stage, interviews during the quarantine revealed processes of personal and academic adaptation, in addition to concerns about mental health in the face of the pandemic. Institutional responses by universities to these ongoing challenges are recommended, as opposed to an individual analytical perspective.