Al borde de las cosas: sobre los límites de la identidad
Abstract
The present text develops a brief summary of some of the contents of my artistic project On the edge of things, an art installation presented inside the house of my maternal grandfather in Arequipa, Perú. In this study I address contemporary old age in its most degenerative state, confronted with the deterioration of the vital functions which are traditionally believed that identity is built on. The general decline in old age, as a research topic, raises the question of the possible loss or interruption of identity, an issue that I propose to understand as a liminal state of interruption. The final objective of this work is to present a critique of the concept of identity, through old age, as a category that validates existence, presenting important questions about the individual and their relationship with the processes of decline. In this writing I will not dwell on the discourses or in the detailed description of the artistic pieces, but –especially– in the motivations and the processes of creation and investigation of the same. Este artículo desarrolla un breve resumen de algunos de los contenidos de mi proyecto artístico Al borde de las cosas, una instalación presentada en el interior de la casa de mi abuelo materno, en Arequipa, Perú. En este estudio abordo la vejez contemporánea en su faceta más degenerativa, aquella confrontada con el deterioro de las funciones vitales con las que tradicionalmente se cree que se construye la identidad. El decaimiento en la ancianidad como tema de investigación plantea la posible pérdida o interrupción identitaria, cuestión que propongo entender como un estado liminal de interrupción. El objetivo final de este trabajo es presentar una crítica al concepto identidad desde la vejez, como categoría que valida la existencia, generando cuestionamientos importantes sobre el individuo y su relación con los procesos de declive. En este escrito no me detendré en los discursos o en la descripción detallada de las piezas artísticas, sino ―especialmente― en las motivaciones y los procesos de creación e investigación de las mismas.