¿Guerrilleros o campesinos?
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Debates en Sociología; Núm. 58 (2024)Abstract
This article addresses the processes of interpretation in the public sphere about the 2013 National Agrarian Strike in Colombia, and especially the way in which the protesters were considered authentic and legitimate. Based on a cultural sociology approach, it argues that two symbolic processes contributed to the generation of social solidarity towards the peasantry during the strike. First, the transitional context derived from the peace talks between the government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) was discursively articulated in support of the protest. Second, there was a process of symbolic coalition around the idea of the peasant as a primordial and victimized identity that gathered the support of multiple social sectors. As a result of these processes, a codification of the strike and its protagonists as legitimate and authentic was positioned in the public sphere, eclipsing the warlike and antidemocratic classification of their motivations and actions. It is proposed that this case may contribute to illuminate some relevant aspects for the positioning of agrarian populism, especially in relation to the cultural dimension. Este artículo aborda los procesos de interpretación en la esfera pública a los que dio lugar el Paro Nacional Agrario de 2013 en Colombia y especialmente el modo en que los manifestantes fueron considerados auténticos y legítimos. Con base en un enfoque de sociología cultural, se argumenta que dos procesos simbólicos contribuyeron a la generación de solidaridad social hacia el campesinado durante el paro. Primero, el contexto transicional derivado de los diálogos de paz entre el gobierno y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC) se articuló discursivamente en respaldo a la protesta. Segundo, hubo un proceso de coalición simbólica en torno a la idea de lo campesino como identidad primordial y victimizada que congregó el apoyo de múltiples sectores sociales. A partir de estos procesos, se posicionó en la esfera pública una codificación del paro y a sus protagonistas como legítimos y auténticos, lo que eclipsó la clasificación bélica y antidemocrática de sus motivaciones y actuaciones. Se propone que este caso puede contribuir a iluminar algunos aspectos relevantes para el posicionamiento del populismo agrario, especialmente con relación a la dimensión cultural.