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dc.contributor.authorTodorov, Tzvetan
dc.date.accessioned2024-08-16T15:28:25Z
dc.date.available2024-08-16T15:28:25Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-08-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/29454/26630
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200780
dc.description.abstractThe human being is distinguished from the other animal species by the consciousness he has of being inscribed over time. He knows that he is mortal, that his life will have an end, he also knows that it had a beginning which links this initial moment to the present moment. This continuity presents itself to his consciousness in the form of a narrative, rewritten throughout his existence. Human communities do not have a clear image of their birth and even less a prefiguration of their death, yet they act in a manner analogous to that of individuals, except that they are content to transmit narratives concerning the common past, shared by an important part of the population. This awareness of the past is what we call, in a very general sense, individual or collective memory. This text deals with these themes and evokes the cases of political violence in Cambodia and Peru.en_US
dc.description.abstractEl ser humano se distingue de las otras especies animales por la conciencia que tiene de estar inscrito en el curso del tiempo. Él sabe que es mortal, que su vida tendrá un fin, y él sabe también que ella tuvo un comienzo que liga ese momento inicial al momento presente. Esta continuidad se presenta en su conciencia bajo la forma de una narración, reescrita a lo largo de toda su existencia. Las comunidades humanas no tienen una imagen clara de su nacimiento y menos aún una prefiguración de su muerte; sin embargo, actúan de manera análoga a la de los individuos, salvo que se contentan con transmitir las narraciones concernientes al pasado común, compartidas por una parte importante de la población. Esta conciencia del tiempo pasado es lo que llamamos, en un sentido muy general, la memoria, individual o colectiva. En este texto se abordan estas temáticas y se evocan los casos de la violencia política en Cambodia y en el Perú.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2415-5896
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceRevista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 9 Núm. 1 (2024)es_ES
dc.subjectIndividual/collective memoryen_US
dc.subjectForgetting/conservationen_US
dc.subjectNarrationen_US
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectTruthen_US
dc.subjectGenocide in Cambodiaen_US
dc.subjectInternal war in Peruen_US
dc.subjectDuty of truth and justiceen_US
dc.subject20th centuryen_US
dc.subjectMemoria individual/colectivaes_ES
dc.subjectOlvido/conservaciónes_ES
dc.subjectNarraciónes_ES
dc.subjectHistoriaes_ES
dc.subjectVerdades_ES
dc.subjectGenocidio en Cambodiaes_ES
dc.subjectGuerra interna en el Perúes_ES
dc.subjectDeber de verdad y de justiciaes_ES
dc.subjectSiglo XXes_ES
dc.titleLos usos de la memoria en contextos de violencia política: Los casos de Cambodia y del Perúes_ES
dc.title.alternativeThe uses of memory in contexts of political violence: The cases of Cambodia and Peruen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.00.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/revistaira.202401.009


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