Show simple item record

dc.contributor.authorNavarro-Dolmestch, Roberto
dc.date.accessioned2024-01-16T19:29:04Z
dc.date.available2024-01-16T19:29:04Z
dc.date.issued2023-11-28
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/26654/25802
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/196627
dc.description.abstractFrom the perspective of a descriptive analysis, and as a starting point to a new research line, this paper examines the potential impact Generative Artificial Intelligence (GAI) technologies may have on academic integrity, manifested in the learning and evaluation processes of law classes at the university level. The article takes as its premise the definition of academic integrity as a set of values and argues that a series of risks arise from the GAI that threaten those values, such as excessive dependence and trust in the GAI, the unreallizability of the pedagogical project and the loss of competitiveness of educational institutions, among others. To minimize or nullify such risks, and thus prevent them from affecting academic integrity, four mitigation measures are identified to be applied in university environments.en_US
dc.description.abstractEste artículo analiza, desde una perspectiva descriptiva y como apertura de una línea de investigación, el impacto que las tecnologías de inteligencia artificial generativas (IAG) pueden representar para la integridad académica, materializado en la actividad docente y en los procesos de evaluación en la enseñanza universitaria del derecho. El artículo toma como premisa la definición de la integridad académica como un conjunto de valores y sostiene que de la IAG surgen una serie de riesgos que amenazan dichos valores, como la excesiva dependencia y confianza en la IAG, la irrealizabilidad del proyecto pedagógico y la pérdida de competitividad de las instituciones educativas, entre otros. Para minimizar o anular tales riesgos y, de esa forma, impedir que ellos se concreten en afectaciones a la integridad académica, se identifican cuatro medidas de mitigación para ser aplicadas en entornos universitarios.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-2546
dc.relation.ispartofurn:issn:0251-3420
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceDerecho PUCP; Núm. 91 (2023)es_ES
dc.subjectAcademic Integrityen_US
dc.subjectArtificial Intelligenceen_US
dc.subjectAutomatic Text Generationen_US
dc.subjectChatboten_US
dc.subjectChatGPTen_US
dc.subjectIntegridad Académicaes_ES
dc.subjectInteligencia Artificiales_ES
dc.subjectGeneración Automática de Textoes_ES
dc.subjectChatbotes_ES
dc.subjectChatGPTes_ES
dc.titleDescripción de los riesgos y desafíos para la integridad académica de aplicaciones generativas de inteligencia artificiales_ES
dc.title.alternativeRisks and Challenges Posed by Artificial Intelligence Generative Applications for Academic Integrityen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/derechopucp.202302.007


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International