Las paradojas de la subjetividad en la autoconstitución responsable de la identidad personal
Abstract
The paradox of subjectivity (Crisis §§53-54) expresses not only two dissimilar methodological perspectives that stem from Modernity (the alleged objective third-person one, and the subjective first-person one), but also human beings’ essential duality as “subjects for the world” and “beings in the world”, namely, entities among entities. We explore two dimensions of the self-constitution of personal identity examined in current research, also tangible in social and political life: on one side, the reflexive, narrative, and responsible constitution of oneself and others; on the other side, the “immanent” and intersubjective intertwinement among the lived spheres of embodied emotions, desires, sensations, and their onto-phylogenetic development from instincts to reason. We highlight the silent presence of irrational (passive) motivations in (active) “rationalizations”, their impact on self-esteem and the reach of human responsibility. La paradoja de la subjetividad (Crisis §§53-54) expresa no solo dos perspectivas metodológicas distintas provenientes de la Modernidad (la perspectiva de la tercera persona, presuntamente objetiva, y la de la primera persona), sino también la dualidad esencial de los seres humanos como “sujetos para el mundo” y “seres en el mundo”, es decir, entidades entre entidades. A continuación exploraremos dos dimensiones de la autoconstitución de la identidad personal tal como se discuten en la literatura sobre el tema y que pueden observarse en la vida social y política: por una lado, la constitución reflexiva, narrativa y responsable de uno mismo y de los otros; por otro lado, el entrelazamiento “inmanente” e intersubjetivo entre las esferas vividas de las emociones, los deseos y las sensaciones encarnados y su desarrollo ontofilogenético desde los instintos hasta la razón. Asimismo, subrayamos la presencia silenciosa de motivaciones (pasivas) irracionales en las “racionalizaciones” (activas), su impacto en la autoestima y el alcance de la responsabilidad humana.