Los dos nacimientos de la fenomenología
Abstract
The thesis of my essay is that it makes sense to affirm that phenomenology is born twice in Husserl's thought. Between the intentional psychology of Logical Investigations and the pure phenomenology of 1913 there is no coherent unfolding of a single philosophy that is gaining lucidity, as Husserl used to reconstruct his intellectual trajectory. But neither is there a theoretical discontinuity that would make transcendental phenomenology another philosophy, as the disciples of Göttingen or Heidegger himself tended to think: one that could have been born from other sources, influences or problems different from those of 1900-01. I therefore argue that the appearance of the world to life and of life to itself is the non-regional issue of phenomenological philosophy. Yet this problematic could only be reached descriptively by the lucidity of Logical Investigations in distinguishing between psychic experiences, ideal meanings and real objects, while at the same time the initial work was failing to find a link of regional ontology—¿psychic, logical, physical?—between these three dimensions of appearing. La tesis de mi ensayo es que tiene sentido afirmar que la fenomenología nace dos veces en el pensamiento de Husserl. Pues entre la psicología intencional de Investigaciones lógicas y la fenomenología pura de 1913 no existe el despliegue coherente de una única filosofía que va ganando lucidez, tal como Husserl solía reconstruir su trayectoria intelectual. Pero tampoco rige una discontinuidad teórica que haría de la fenomenología trascendental otra filosofía, tal como pensaron los discípulos de Gotinga o el propio Heidegger: una que hubiera podido nacer de otras fuentes, influencias o problemáticas distintas de las de 1900-01. Defiendo por ello que el aparecer del mundo a la vida y de la vida a sí misma es el asunto no-regional de la filosofía fenomenología. Y a esta problemática solo pudo llegarse descriptivamente por la clarividencia de Investigaciones lógicas al distinguir entre vivencias psíquicas, significados ideales y objetos reales, y por el fracaso simultáneo de la obra inicial al buscar el vínculo de ontología regional que ligara estos tres órdenes heterogéneos del aparecer (vida consciente, verdad ideal, mundo físico).