Strategic plan for Creamás
Date
2017-11-10Author
Oliveros Lijap, Luis Alfredo
Ponce de León Jara, Gonzalo Marcelo
Metadata
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Abstract
The purpose of this research is to develop a 2015-2020 Strategic plan for Creamás, a
Peruvian NGO that fosters the dreams and ambition of children through education and
diverse workshops. The company began operating in the country in 2009 and throughout the
years has managed to become a referent in the NGO national industry. In order to do that the
model proposed by Fernando D’Alessio was followed throughout the nine chapters of the
document.
After thorough research, meetings with the directorates and volunteers, and on-site
visitation, data was analyzed in an attempt to decipher the current holistic situation of the
organization; its strengths, weaknesses and which opportunities and threats the external
situation posed the organization. By complementing such information with a newly proposed
vision and mission, and the identified organization’s interests; six long term objectives were
defined with their correspondent short-term objectives. Besides that, five strategies were
chosen in order for the Creamás to achieve its objectives and as a consequence, its desired
vision. Furthermore, in order for Creamás to assess the implementation of this Plan, the
document includes the proposed Balanced Scorecard; with the short-term objectives and their
correspondent indicators.
The fallouts of this work indicate that currently Creamás lacks operational efficiency
due to the poor training of its volunteers, is still unable to measure its actual impact on the
students, and does not possess a solid funding structure; all of them a must if the firm is to
remain relevant in the industry El objetivo de este trabajo es desarrollar un Plan Estratégico de Creamás para el
periodo 2015-2020. Creamás es una ONG peruana que promueve que más niños tengan
sueños y ambiciones por medio de clases de matemática y talleres complementarios. La
empresa empezó a operar en el país en 2009 y a través de los años ha logrado convertirse en
una reconocida organización. Para el desarrollo del trabajo se siguieron los nueve pasos del
planeamiento estratégico definidos por Fernando D’Alessio (D’Alessio, 2013).
Luego de una detallada investigación, reuniones con Directores y voluntarios, y
visitas en campo, se analizó la data recogida a fin de descifrar la situación actual de la
organización; sus fortalezas, debilidades y las oportunidades y amenazas que el entorno le
presenta. Al complementar esta información con una nueva propuesta de visión y misión,
además de los intereses de la empresa; se definieron seis objetivos a largo plazo. Asimismo,
se eligieron cinco estrategias para alcanzarlos y que Creamás consiga lograr su situación
futura deseada. Para la implementación del presente Plan, el documento incluye un Tablero
de Control Balanceado con objetivos a corto plazo y sus indicadores de medición
correspondientes.
Los resultados de la investigación indican que Creamás presenta problemas en cuanto
a eficiencia operacional debido al pobre entrenamiento que reciben sus voluntarios, no es
capáz de medir el impacto que causa en los estudiantes y no cuenta aún con una sólida
estructura de donaciones; situaciones que deben ser resueltas para mantenerse relevante en la
industria.