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dc.contributor.authorVillanueva Gutiérrez, Alejandro
dc.date.issued2020-07-01
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/22257/21530
dc.description.abstractThe application of neoliberal policies from the 1990s implied reforms in the transport sector. These reforms meant the liberalization of the transportation system, with which various restrictions were removed and state intervention was limited. This had repercussions on the operation of companies, as occurs in the labour sphere. To illustrate the implications of such state measures, the company Real Express is taken as an example, of which the respective actors and functions are presented as an approach to the development of their activities. Out of this functioning, conditions of labour precarity stand out, in the face of which mechanisms of resistance by workers against such arise through a moral economy and other individual strategies that allow them to adapt to such conditions and maximize their benefits as much as possible. Thus, it is concluded that in the face of the adversities that the workers of that a company may face, they can adapt to those situations and lessen the damages,based on various social and individual resources that they may have.en_EN
dc.description.abstractLa aplicación de políticas neoliberales a partir de la década de 1990 implicó reformas en el sector de transporte. Estas reformas significaron la liberalización del sistema de transporte, con las cuales se eliminaron varias restricciones y se limitó la intervención estatal. Esto tuvo repercusiones en el funcionamiento de las empresas, como es en el ámbito laboral. Para ilustrar los efectos de tales medidas, se toma como ejemplo el caso de la empresa Real Express presentando a sus actores y funciones respectivas como una aproximación a su funcionamiento. Sobre este, resaltan condiciones de precariedad laboral, frente a las cuales surgen mecanismos de resistencia por parte de trabajadores a través de una economía moral y otras estrategias individuales que les permiten adaptarse a tales condiciones y maximizar sus beneficios en cuanto les sea posible. Así, se concluye que frente a las adversidades que puedan afrontar los trabajadores de tal empresa, pueden adecuarse a tales situaciones y aminorar los perjuicios respaldándose en diversos recursos sociales e individuales que puedan disponer.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2076-2704
dc.relation.ispartofurn:issn:2076-0574
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceAnthropía; Núm. 17 (2020); 32-45es_ES
dc.subjectNeoliberalismoes_ES
dc.subjecttransporte público urbanoes_ES
dc.subjectcadena de valores_ES
dc.subjectprecariedad laborales_ES
dc.subjectresistenciaes_ES
dc.subjecteconomía morales_ES
dc.titleLa ruta del día a día: cotidianidad laboral en una empresa de transporte público urbano en el Perú neoliberales_ES
dc.title.alternativeThe day-to-day route: daily work in an urban public transport company in neoliberal Peru
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.18800/anthropia.2020.002


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