Anthropologica
URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510
ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.
Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.
La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.
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Ítem Texto completo enlazado Los «chamos» en cana(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-06-18) Pérez Guadalupe, José Luis; Nuñovero Cisneros, LucíaFollowing a chronic context of political crisis and violence (Antillano & Ávila, 2017; Antillano, 2023; Zubillaga & Llorens, 2023), Venezuela migration crisis of last years impacted on receptors countries such as Colombia and Perú (R4V, 2023). In particular, an exponential increase of foreign inmates in Peruvian prisons has triggered a renewed criminological discussion about migration and crime (Park et al., 1967; Brion, 1997). This article tackles an understudied aspect of this highly complex migration process: Venezuelans citizens facing pre-trial detention (74,5 %) or conviction sentences (25,5 %) in Peruvian prisons (INPE, 2024). Using a mixed methods approach we gathered statistics and conducted interviews of inmates and penitentiary agents to describe this new ‘coexistence’ in prisons. Furthermore, we discussed Venezuelan inmates’ adaptation vis á vis Peruvian prison culture and whether criminal groups could expand or transplant their activities (Varese, 2011; Garzón & Olson, 2013) to receptors country such as Panamá, Brazil, Colombia, Ecuador, Perú, Bolivia and Chile. Thus, we argue that cultural importation dynamics take place at Peruvian prisons and, moreover, conflict emerged between two prison cultures and convict codes (one of them involving an inmate self-government background and the other familiarized with dialogued ‘prison governance’ schemes); these two different visions of ‘what life in prison should be’ struggle to impose their own ways to recreate conviviality and survival.Ítem Texto completo enlazado De la casa al barrio y del barrio a la ciudad. Un análisis de las trayectorias urbanas de jóvenes peruanos en la ciudad de Córdoba, Argentina(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-08-29) Zenklusen, DeniseThe following work proposes to reflect on the articulation between migration, youth and urban space, starting from contemplating and reconstructing the ways of inhabiting, circulating and producing the city. From an ethnographic approach, based on in-depth interviews, participant observation and annotated tours, it analyzes the daily and urban trajectories of young Peruvians who live in two peripheral neighborhoods in the city of Córdoba, Argentina. The results show the central place that Peruvian youth occupy in family migration projects and, specifically, in the production of three spaces: the house, the neighborhood and the city. At the same time that these spaces determine the ways of being young.Ítem Texto completo enlazado Gestión de políticas públicas en salud: Mujeres migrantes en una ciudad de la Patagonia, Argentina(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-03-06) Barria Oyarzo, CarlosEste trabajo busca caracterizar la gestión cotidiana de la política pública en salud que tiene como destinatarias a mujeres migrantes de zonas rurales de Bolivia en una ciudad de la Patagonia, Argentina. El trabajo de campo se realizó entre los años 2016 y 2018 en dos centros de atención primaria de salud, ubicados en barrios periurbanos de la ciudad de Comodoro Rivadavia, a través del acompañamiento en las tareas cotidianas de efectoras de salud, encuentros, charlas y entrevistas con profesionales, funcionarios y mujeres migrantes. Se evidencia una política focalizada y tutelar en lo que respecta a la salud de migrantes, que vela una lectura generizada, etnicizada, de clase social y generacional, fundamentando técnicas de control y subjetivación, que en algunos casos se presentan disputadas. Desde un enfoque etnográfico, aportes de la antropología de la salud, del Estado y una perspectiva de género interseccional se da cuenta de la producción y gestión del riesgo, así como de sus tensiones en contextos de desigualdad.Ítem Texto completo enlazado Identidades de diáspora a través de la danza folclórica. Un estudio ciberantropológico(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2011-03-23) Sigl, EvelineParting from the reality of diasporic communities of Bolivian migrants the present article explores what people communicate within the Web 2.0 and using Web 2.0 technologies. It is a cyber-anthropological study researching the implications Bolivian folk dance has for the Bolivian migrants and their descendants, especially focussing on issues of identity and ethnicity.Ítem Texto completo enlazado Retornados en Andalucía (España): una aproximación a los casos de Bélgica y la Argentina(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2005-03-21) Arjona Garrido, Ángeles; Checa Olmos, Juan CarlosAndalucía has been, traditionally, a starting point for emigration. Nowadays, the phenomenon has reversed and it receives populations from different parts of the world. To the foreign migrants we have to add the people who have returned to Andalucía. Here, we are going to study the return process from Belgium and Argentina. The results of the investigation show that the migrants who were in Belgium have experienced a circular migration with a clear intention of coming back, based, above all, on fulfillment or a failure to fulfill planned objectives. On the other hand, the case of the Latin American return is different. First of all, those who return are mostly the descendants of the emigrants. In second place, the initial migration has a definitive character; thus, there have been contextual factors—economic decline and lack of prospects—that have caused the return. In third place, the social networks have had a very minor role in the return to Andalucía.Ítem Texto completo enlazado Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Padawer, Ana; Diez, María LauraIn this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.Ítem Texto completo enlazado Procesos de enseñanza no formal de la danza peruana entre migrantes peruanos en Buenos Aires(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2009-03-29) Benza, SilviaThe increasing migration of Peruvian citizens to Buenos Aires is a recent phenomenon, and the intensification of the development of organizations and their public presence are correlated with the participation in festivities, civic organizations and the like. This article is a preliminary report on research that focuses on Peruvian dance groups in Buenos Aires and that proposes to describe some of the ways that Peruvian folkdances are transmitted. I show how a process of non formal education is shaped by the interactions among dance groups and between them and representatives of the Peruvian Government in Buenos Aires; and how it is influenced by the need to «demonstrate through performance,» by ways of participating in the groups and by the previous knowledge of the dances that the performers bring with them. The analysis focuses on the microanalytic dimension of representations and practices of the dancers and directors of the dance groups. The fieldwork was carried out in the period 2005-2008 and focused on four groups of Peruvian folk dancers. The phenomena studied are shown to have great potential as intercultural mediators that transcend cultural manifestations to become mechanisms of consciousness raising that reach out to publics beyond the Peruvians themselves.Ítem Texto completo enlazado La producción social del conocimiento sobre los procesos migratorios contemporáneos(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2005-03-21) Betrisey Nadali, DéboraNowadays, the constant and permanent geographic mobility and the settling of poor migrants gives rise to production processes of other stigmatized people who are available for the work of the imagination or of manipulation. The objective of this paper is to analyze the role that certain specialists in social sciences have had and the use of their output and knowledge, in the frame of a social demand of representations and visions of the migratory phenomenon of the borders, generated in Argentina during the nineties.Ítem Texto completo enlazado Itinerarios terapéuticos de mujeres migrantes de origen boliviano en la ciudad de Buenos Aires(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-03-16) Buzzi, Pablo Andrés; Sy, AnahiEste trabajo tiene como objetivo describir y analizar los itinerarios terapéuticos de las mujeres migrantes de origen boliviano en los barrios de Bajo Flores y Villa 31, de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA). Se utilizó metodología cualitativa, orientada a indagar sobre las estrategias de atención a la salud, aplicando las técnicas de entrevista y grupo focal. Como principales resultados, se registra el uso articulado de diversas formas de atención, en particular, es frecuente la consulta al farmacéutico en reemplazo del médico, ya sea como forma de evitar los obstáculos y barreras del sistema público de atención o como alternativa ante el fracaso terapéutico de decisiones previas. Además, en el trabajo se describen las barreras que estas mujeres encuentran al intentar acceder al sistema público. Por último, se observa que la circulación de información entre familiares, vecinos, amigos y “paisanos” se convierte en el medio más frecuente de acceso a conocimientos sobre las alternativas de atención disponibles en cada territorio.Ítem Texto completo enlazado «Los niños aquí van solos al colegio». Maternidad en las encrucijadas de la migración de peruanas en Aichi, Japón(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2019-12-16) Matsumura, AkemiLuego de más de veinte años de las primeras migraciones masivas de peruanos a Japón, las mujeres peruanas enfrentan retos al criar a la segunda generación de migrantes en este país. En este contexto, esta investigación buscó responder a la pregunta de cómo se redefine la maternidad. Los recorridos migratorios de las mujeres, su relación entre la casa (households), trabajo y escuela son claves en esta redefinición. Así, pues, este artículo plantea que sus motivaciones migratorias, los roles de género como madres y esposas y la crianza diferenciada de sus hijos son las principales aristas de los cuestionamientos sobre sus conceptos de maternidad como madre guía. Este artículo está basado en una investigación cualitativa para la cual se llevó a cabo un seguimiento etnográfico de mujeres peruanas madres que viven en la prefectura de Aichi, Japón, entre 2016 y 2017.