Anthropologica

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510

ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428

Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.

Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.

La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.

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    Ricardo Valderrama Fernández, etnógrafo de las sociedades quechuas del sur andino peruano (1945-2020)
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-08-09) Salas Carreño, Guillermo
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    Homenaje: Jorge A. Flores Ochoa, una vasta obra antropológica hecha desde y para el sur andino peruano
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-12-23) Salas Carreño, Guillermo
    El 20 de agosto de 2020 falleció el doctor Jorge A. Flores Ochoa, una figura fundamental en la antropología cuzqueña y peruana por sus múltiples méritos como investigador, docente, intelectual omprometido y animador cultural infatigable. Este texto repasa sus principales temas de investigación e interés, en particular sus notables contribuciones y constante estudio de las sociedades de pastores de camélidos en los Andes y, asociado a esto, sus estudios sobre estrategias de manejo de la complejidad agroecológica andina. También se presta atención a sus investigaciones sobre cultura material y arte cuzqueño colonial y republicano, su etnografía de las celebraciones religiosas de la ciudad y la región, y sus contribuciones respecto de la antropología de la ciudad del Cuzco y sus interpretaciones y análisis sobre la historia e importancia del incanismo cuzqueño contemporáneo.
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    La embriaguez del canon minero. La política distrital en San Marcos a doce años de la presencia de Antamina*
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-26) Salas Carreño, Guillermo
    This paper describes and analyses the changes in local politicstaken place in the district of San Marcos (Huari, Ancash) associatedwith the arrival of the Canon Minero – a fraction of taxes paid byAntamina mining company to the Peruvian State. Canon Minero hasincreased sudden and spectacularly the municipality’s funds so muchthat currently San Marcos in «ones of the Peruvian richest districts».The paper pays attention to the municipal elections of 2006 and theimplementation of the Plan Piloto de Mantenimiento de la InfraestructuraPública, a program of temporary work for all San Marcos’citizens. The latter was key for launching a novel alliance betweenthe municipality and the rural population, particularly with the ConoSur composed by hamlets which were traditionally unimportantactors in district politics. Hence, district politics had stopped to bedominated by the struggle between two factions of former landlordfamilies and had become articulated by the opposition between therural hamlets and the town of San Marcos with the emergence ofethnic political claims. Also, local politics ceased to revolve aroundAntamina and has become entangled with struggles over the administrationof Canon Minero. Rural communities which have directnegotiations with Antamina remain important political actors whichare independent from the municipality and are even oppose to it.
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    Acerca de la antigua importancia de las comparsas de wayri chu’nchu y su contemporánea marginalidad en la peregrinación de Quyllurit’i
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-24) Salas Carreño, Guillermo
    This paper proposes some ideas regarding the history of the Quyllurit’i pilgrimage by paying close attention to the particularities of the wayri ch’unchu ritual dance. After reviewing the available historic evidence about it, the text proposes that the location of the shrine at the bottom of the Qulqipunku glacier (Ocongate, Cusco) is explained by its liminal position between the Andean highlands and the Amazon. The location of the Qulqipunku, and its difference with the Ausangate, is very evident for the communities living in the surroundings of Qulqipunku. The text proposes that these communities were the main protagonists of the pilgrimage at least until the end of the 19th century. The paper explains why the wayri ch’unchudancers of these communities —highlanders who represent indigenous peoples of the Amazon— were so important and numerous in the past. Finally, the text shows how the continuous grow of the pilgrimage along the 20th century has meant a progressive marginalization of these communities within the pilgrimage as well as a clear decrease in the preponderance of wayri ch’unchu dancers. The decrease is directly related to attempts to subvert ideologies of social differentiation present in the region that are framed in a broader and ongoing process of de-indianization.
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    Presentación a ¿Es otra cosmopolítica posible?
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2018-12-21) Salas Carreño, Guillermo
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