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    Intellectual Capital and Financial Performance in Small Manufacturing Companies: The Moderating Effect of Managerial Ambidexterity
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-07-24) Ortiz Regalado, Oscar; Guevara Moncada, Rubén
    Intellectual capital is crucial for the development and sustainable success of small manufacturing enterprises in emerging economies, and it has gained considerable relevance in business management. Despite numerous studies on intellectual capital and financial performance, several questions remain unresolved, such as: What is the relationship between intellectual capital and financial performance in small businesses? and What effect does managerial ambidexterity have on the relationship between intellectual capital and financial performance in small businesses? These questions highlight the need to address existing knowledge gaps. This study determined the relationship of intellectual capital as a whole, as well as each of its dimensions, with the financial performance of small businesses. Additionally, it examined the moderating effect of managerial ambidexterity on the relationship between intellectual capital, both as a whole and in each of its dimensions, and the financial performance of small businesses. The research adopted a quantitative and cross- sectional approach, involving 506 owner-managers. The questionnaire used consisted of 46 questions, and the collected data were subjected to Cronbach's Alpha tests and an Exploratory Factor Analysis. Finally, the validity of the proposed model was verified through a Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Modeling, using SPSS 27 and AMOS 24. The results indicate that intellectual capital, composed of human, structural, and relational capital, has a positive and significant relationship with financial performance. Furthermore, managerial ambidexterity was found to positively moderate this relationship, enhancing financial performance through the balance of exploitation and exploration activities. However, no significant moderating effect of ambidexterity was found on the relationship between human capital and financial performance.
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    Efecto mediador de la evaluación del riesgo en la relación entre la sobrestimación de las posibilidades de éxito y la intención emprendedora en los estudiantes universitarios
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-04-07) Villanueva Herrera, Eduart Humberto; Rivera Camino, Jaime Eduardo; Martins, Izaias
    El propósito de la presente investigación cuantitativa fue determinar la relación del riesgo de sobrestimación de las posibilidades de éxito con la evaluación del riesgo y la intención emprendedora en los estudiantes universitarios. Para probar las hipótesis planteadas se usaron ecuaciones estructurales (structural equation modeling, SEM) proponiendo un modelo que permite observar que algunas variables que se relacionan en la intención emprendedora también tienen repercusión en la evaluación de los riesgos. Este estudio se realizó con la participación de 816 estudiantes de pregrado de Medellín (Colombia) y 362 de Loja (Ecuador), para un total de 1,178 individuos. Los resultados indican que el exceso de confianza, la asunción de riesgos y la capacidad de riesgos se relacionan con la intención emprendedora, al mismo tiempo que el exceso de confianza, el miedo al fracaso, la asunción de riesgos y la capacidad de riesgos se relacionan con la evaluación de riesgos. Estos hallazgos evidenciaron la relación del riesgo de sobrestimación de posibilidades de éxito con la evaluación de riesgos y la intención emprendedora. De igual modo se observó si la evaluación de riesgos era mediadora entre el riesgo de sobrestimación de las posibilidades de éxito con la intención emprendedora, pero los resultados no mostraron una relación significativa. La contribución teórica de la investigación sobre los desarrollos de la intención emprendedora fue la de proponer y probar un modelo que puede ser usado para futuras investigaciones donde se introducen nuevas variables que se relacionan con la intención emprendedora incluyendo el riesgo de sobrestimación de las posibilidades de éxito. Al final se relacionaron las líneas de investigación futuras que dejarán profundizar en los riesgos de la intención emprendedora.
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    Gobierno corporativo: relación entre la dualidad CEO-Chairman y la eficacia del control del directorio
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2020-05-13) Freire Quintero, César Enrique; Guevara Moncada, Rubén
    El propósito de esta investigación fue analizar el gobierno corporativo desde la perspectiva de la dualidad CEO-Chairman y su relación con la eficacia del control del directorio. Esta relación se analizó a través de un enfoque cuantitativo de diseño no experimental, usando fuentes de datos primarias y secundarias. Se seleccionó una muestra de 347 empresas con ventas mayores a US$ 5’000,000, a las cuales se les suministró un cuestionario para medir la variable eficacia del control del directorio. Para medir la variable dualidad CEO-Chairman se hizo uso de información secundaria; así mismo, se realizó una verificación sobre el funcionamiento de la dualidad. Se encontró que la dualidad CEO-Chairman se relaciona de forma significativa con los constructos de la eficacia del control del Directorio reflejada como el desempeño de directorios independientes y la supervisión de riesgo. El resultado de la relación de dualidad CEO-Chairman y desempeño de directores independientes se muestra inverso, mientras que con la supervisión de riesgo este se vuelve directo. En conclusión, los resultados obtenidos aportan teóricamente al conocimiento respecto a las prácticas del buen gobierno corporativo.
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    Knowledge management and firm performance: the mediating effect of entrepreneurial orientation
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2020-05-07) Franco Ruiz, Camilo; Afcha Chávez, Sergio Moisés; Román Calderón, Juan Pablo
    Entrepreneurship in Latin-American is high compared to other regions. However, there is little innovation. (Lederman, Messina, Pienknagura, & Rigolini, 2014). Lumpkin and Dess (1996) highlighted that holding an Entrepreneurial Orientation (EO) relays on possessing five dimensions that contribute to a Firm Performance (FP). Therefore, a question arises about to what extent firms from emerging markets, such as Colombian companies, possess this orientation and to what extent EO has presented a positive relationship on their FP. In addition, to what extent these firms that implemented Knowledge Management (KM) practices have seen the EO-FP relationship influenced. Few studies are found that reflect the reality of firms from Latin-American markets in this context (Chen, Saarenketo, & Puumalainen, 2016; Martin & Javalgi, 2016) A quantitative, cross-sectional and correlational research was conducted in a sample of Medellin companies. This research found that there is a positive significant relationship between KM and FP on Colombian companies, although this relationship is fully mediated by EO. This should encourage managers from emerging economies to implement KM practices that have a positive effect on their Sales Growth. However, these practices ought be accompanied simultaneously with the promotion of EO. EO must be identified as a “strategic dimension” that companies recurrently present in a given period of time (J. G. Covin & Slevin, 1991). Also, EO does not remain constant over time; companies that possess it may show phases of high EO and low EO, based on their strategic reactions to environmental conditions (Wales, Monsen, & McKelvie, 2011). As KM practices influence positively firm innovation performance (Alegre, Sengupta, & Lapiedra, 2011), companies can expect better innovation performance when they implement KM practices. However, without EO, KM may not have any effect on a company’s Sales Growth, since it needs EO to mediate in such relationship. One of the limitations of this research is that the data collected is mainly from Medellin’s companies. Also, the small sample size of 90 observations may present another limitation. Similar studies from different countries in Latinamerica can be carried out and comparative analyses can be performed with this research in the Colombian context.
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    Behavioral biases under nonlinear pricing: evidence from industry of mobile broadband services in Ecuador
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-11-11) Vásconez Vásconez, Byron Patricio; Marquina Feldman, Percy Samoel
    A fundamental assumption of rational choice model is that customers most of the time choose the best price that minimizes their expenses, but according the Behavioral Economics optimal consumer decision-making can be affected by multiple types of heuristics or behavioral biases. The purpose of this research was to determine and quantify the joint effect of overconfidence bias, framing bias, choice overload bias and smartphone addiction on the optimal usage under nonlinear pricing applied to mobile broadband customers in Ecuador. The analysis was quantitative, using information collected in the field and matched with billing information of 541 mobile customers. The quantitative research design included two steps. First step involved the construction of scales each behavioral bias (independent latent variables) and non-optimal usage (dependent variable); second step involved the estimation of relationship of independent variables with dependent variable. Findings evidenced that 71% mobile broadband customers deviated from the optimal level of use contracted under nonlinear pricing plan (naïve customers). Empirical results found that customers who demonstrated a certain degree of overconfidence bias, framing bias, smartphone addiction, and choice overload bias are more prone to choose wrongly their nonlinear pricing, under/overusing the minimum data allowance including in the plan. The results have important implications for business management, because if mobile firms can identify “naïve consumers” could take advantage from complex nonlinear pricing to maximize profits. For social perspective, the first concern should be the recognition of phenomena of behavioral bias is high enough in customers and can become a market failure under specific conditions, harming customers in particular women and aged users.
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    Relación entre humildad del líder y empoderamiento psicológico: rol moderador del género entre líder-subordinado
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-11-08) Noboa Auz, Marjorie Ligena; Pino Jordan, Ricardo Miguel
    En línea con la influencia del género en el contexto laboral, el propósito del presente estudio fue examinar cómo la humildad expresada por el líder y el género interactúan en la predicción del empoderamiento psicológico de los subordinados. Las hipótesis fueron contrastadas a través de 253 encuestas aplicadas a maestrantes en administración de empresas en Ecuador. Se utilizó el de análisis de multigrupos (MGA) con la técnica de re-muestreo bootstrapping para analizar las relaciones de los grupos combinados por género en la relación líder-subordinado. Luego, se evaluó el efecto moderador del género sobre las variables estudiadas. Los resultados indicaron que existe una relación significativamente positiva entre la humildad expresada por el líder y el empoderamiento psicológico, y que el género tiene un rol moderador en esta relación. El impacto de la humildad del líder sobre el empoderamiento psicológico, fue más fuerte cuando líder era masculino y el subordinado también era masculino. Se debe remarcar que no se evidenció ningún efecto cuando el líder y el subordinado eran mujeres. Esta investigación contribuyó a estudios sobre género en el contexto laboral y la humildad en el liderazgo. Este es el primer estudio que presenta evidencia empírica de los efectos moderadores del género en la relación entre humildad del líder y empoderamiento psicológico.
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    Ethical positions and leadership styles in a mayor’s office
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-11-06) Garzón-Lasso, Fernando Alexander
    Recent cases of unethical behavior in organizations indicate the need to carry out empirical research to determine the existence of a relationship between ethics and leadership, demanded by society and prescribed by various academic theories. For this reason, through the conduction of non-experimental, cross-sectional, quantitative research, it is sought to make a process of falsification of the theoretical proposals that establish a relationship between the ethical position and leadership styles in the context of a municipal mayoralty. In the development of the research, the responses of 219 leaders were satisfactorily received, answering questions from two psychometric instruments of wide recognition and academic validity, the Ethics Position Questionnaire (Forsyth, 1980) and the Multifactor Leadership Questionnaire (Bass & Avolio, 1993). They were carried out both through an exploratory data analysis and a confirmatory factor analysis, and four models of structural equations that tested the existence of a relation between the ethical position and the styles of leadership; it was also possible to identify the influence exerted by the different ethical positions in each one of the styles of leadership in a local public administration. These findings facilitate the identification of ethical leadership models in local public organizations, and contribute towards the empirical demonstration of the current discussion on the relationship between ethics and leadership in organizations.
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    Influence of perceived risk and brand equity on purchasing intention in the Colombian soluble coffee category
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-09-17) González Gil, Elsa María; Arias Bolzmann, Leopoldo Gabriel Ignacio
    Different authors have defined purchase intention when a person makes a statement as to whether to buy, or not a product. It has been considered an important indicator in marketing management to project sales of new and existing products (Armstrong, Morwitz, & Kumar, 2000; Huy & Ottar, 2012). The purpose of the research was to identify how using all the set of variables of brand equity and perceived risk could influence purchase intention within soluble coffee consumers in Colombia, using attitude as a mediating variable. The city selected for this research was Bogotá D.C., and the category selected was soluble coffee. The sample size was 927 people and the sample error was 3.2% with 99% level of confidence. The research type was probabilistic, and it used a proportional stratified sample. In order to answer the research proposed questions, three steps were carried out, (a) exploratory factor analysis, (b) confirmatory factor analysis and, (c) structural equations model where seven hypotheses were tested. The initial model considered six latent variables on perceived risk and brand equity each; however, the final model included five variables on brand equity and four on perceived risk. The results obtained, confirmed the influence of attitude as a mediating variable between brand equity and perceived risk on purchase intention within consumers of soluble coffee in the city of Bogotá D. C. Purchase intention was explained by the direct effect of attitude variable and the indirect effects of perceived risk and brand equity. In addition, it also explained the indirect effects that perceived risk has on attitude through brand equity. The variables of brand equity and perceived risk used in the model show that, the effect is much greater when they are included, as joint independent variables. The model also was able to test the significance and positive influence of attitude as a mediating variable between perceived risk and brand equity, on purchase intention. The results obtained from this research showed a very good consistency between each variable and their corresponding items used for each.
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    Un tema de actitudes: descripción de la relación entre las estructuras de la teoría del comportamiento planificado (TCP) y la intención de uso de las redes sociales por parte de los millennials para la búsqueda de empleo
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-09-05) Lucero Romero, Fausto Giovanny; Doe, John J.
    El problema fundamental que motivó la presente investigación tiene que ver con el crecimiento de la población juvenil, en particular de la generación de Millennials, quienes enfrentan grandes dificultades para ingresar al mercado laboral puesto que la disponibilidad de puestos de trabajo no ha crecido al mismo ritmo que la población. El estudio trata sobre la manera cómo los Millennials de países emergentes utilizan las redes sociales en línea (RSL) LinkedIn, Facebook y Twitter para la búsqueda de empleo (BDE). La investigación fue de carácter cuantitativo, descriptivo y transversal, se basó en la teoría de comportamiento planificado de Izek Ajzen (1991). Para la evaluación del modelo teórico, se aplicó el análisis estructural mediante el programa AMOS Graphics versión 21. Se determinó que los Millennials de países emergentes presentan comportamientos diferenciados a aquéllos de países desarrollados en donde se les ha catalogado como nativos digitales, altamente influenciables por medios sociales. Los Millennials de países emergentes dependen únicamente de la actitud como variable significativa relativa al uso de las RSL para la BDE. La enseñanza primordial que la presente investigación ofrece a la sociedad es que fomentar las actitudes reflexivas por parte de los Millennials hacia cualquier objetivo o iniciativa que se busque implementar es crucial para obtener su compromiso y colaboración.
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    Transiciones de rol y el equilibrio trabajo-vida familiar: análisis del efecto moderador de las preferencias de integración y segmentación
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2019-08-29) Albán, Martha L.; Avolio Alecchi, Beatrice Elcira
    La interfaz trabajo-familia se ha definido en términos de conflicto de roles, la interferencia, la satisfacción, la interdependencia, la facilitación, el enriquecimiento y el equilibrio. La presente investigación se centró en determinar si las transiciones de rol tienen relación con el equilibrio trabajo-vida familiar. Específicamente, se analizó si la preferencia de segmentación y la preferencia de integración de los dominios laborales y familiares moderan la relación entre las transiciones de rol y el equilibrio trabajo-vida familiar. La muestra evaluada fue de 311 directivos de las Instituciones de Educación Superior. La presente investigación tuvó un enfoque cuantitativo a través de la aplicación de ecuaciones estructurales y modelos estructurales moderados. Los hallazgos demostraron que la interacción entre las transiciones de rol laboral al rol familiar con el equilibrio trabajo-vida familiar tiene una relación negativa y no significativa. En tanto que las preferencias de segmentación y las preferencias de integración no moderan la relación entre las transiciones de rol laboral al rol familiar y el equilibrio trabajo-vida familiar. Por otro lado, la relación entre las transiciones de rol familiar al rol laboral es positiva pero no significativa, en tanto que la interacción entre las preferencias de segmentación y las transiciones de rol familiar a rol laboral con el equilibrio trabajo-vida familiar es negativa. Sin embargo, la preferencia de integración si modera la relación entre las transiciones de rol familiar al rol laboral y el equilibrio trabajo-vida familiar.