Vol. 32 Núm. 63 (2023)

Permanent URI for this collectionhttp://54.81.141.168/handle/123456789/195786

Tabla de Contenido


Artículos
  • Ciencias para la ciudadanía: avances para enfrentar los desafíos de formar ciudadanos alfabetizados científicamente en Chile Ramos Araya, Maria Cecilia; Castillo Castillo, Brayan; Godoy Villanueva, Carlos Marcelo; 5-20
  • Evaluación del programa académico complementario para la mejora de la competencia emprendimiento en una universidad privada de Lima-Perú Rojas Plasencia, Karina Milagros; Lizarzaburu Bolaños, Juan Carlos; 21-44
  • Indagación sobre prácticas de autoevaluación en estudiantes peruanos de educación superior: un estudio exploratorio Gallardo Córdova, Katherina Edith; Clemente-Tristan, Aracely; 45-67
  • Evaluación docente y portafolio: análisis del desempeño profesional docente en Chile Padilla Fuentes, Geraldo; Rodríguez Garcés, Carlos; Espinoza Valenzuela, Denisse; 68-98
  • Evaluación de los aprendizajes en educación superior: aportes de fuentes académicas para docentes hispanohablantes Maldonado Fuentes, Ana Carolina; Rodriguez Alveal, Francisco; 99-120
  • La comunicación oral en educación superior: una experiencia de evaluación estandarizada Ordinola Sandoval, Erika Vanessa; Tapia Flores, Stephanie; Arrese Neyra, Ruth; 121-138
  • Software educativo para la formulación de proyectos de investigación Contreras Núñez, Joel; Alejandra Calle Vilca, Mónica; 139-156
  • Entornos personales de aprendizaje y competencias investigativas digitales en estudiantes de la Universidad Nacional de Piura Hidalgo Benites, Lilliam Enriqueta; Haro Díaz, César Leonardo; Niño-Carmona, César Arturo; 157-178
  • Percepción estudiantil sobre el uso de una plataforma colaborativa de realidad virtual en el aprendizaje de asignaturas de ciencias Zuñe Chero, Limberg; Romero Paredes, Rolando; Idrogo Burga, Edinzon; 179-203
  • La Tradición Sofista en Paulo Freire da Silva, Tatiane; da Cunha, Marcus Vinicius; 204-221

  • Ensayos
  • Competencia lectora de estudiantes de Pedagogía: el desafío de quienes enseñan lengua San Martín Sepúlveda, Nelly Michelle; 222-236
  • Un recorrido por el potencial de la investigación para impulsar la innovación en la educación universitaria Aranibar Ramos, Edgar Romario; Ramos Castillo, Roberto Guillermo; Zanabria Cabrera, Luis Carlo; 237-258
  • Browse

    Search Results

    Now showing 1 - 2 of 2
    • Item
      Evaluación docente y portafolio: análisis del desempeño profesional docente en Chile
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-09-29) Padilla Fuentes, Geraldo; Rodríguez Garcés, Carlos; Espinoza Valenzuela, Denisse
      This article explores the results of Teacher Evaluation in Chile during the last decade, especially those of the teacher portfolio and its subdimensions. The results show that, during the last years, unsatisfactory performance in the Teacher Evaluation has increased, mainly among male teachers and those who teach History. As regards the portfolio, it is the instrument with the lowest average results each year, especially its indicators of curricular emphasis and use of error for learning; the binary logistic regression indicates that the most favorable profile for an adequate performance in this instrument is linked to the female gender, secondary education, and the mathematics subsector. The conclusions discuss the role and usefulness of the portfolio in Teacher Evaluation and educational policy.
    • Item
      Evaluación de los aprendizajes en educación superior: aportes de fuentes académicas para docentes hispanohablantes
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-09-29) Maldonado Fuentes, Ana Carolina; Rodriguez Alveal, Francisco
      The objective of this study was to investigate Learning Assessment as an integral part of the professional knowledge required for educators to assess whether educational objectives have been met at the tertiary level. A comprehensive literature review was conducted, analyzing academic sources within the Web of Science database from 2017 to 2021, resulting in a collection of 56 papers in Spanish. Following the application of rigorous double-blind inclusion and exclusion criteria, content analysis was performed on 17 publications that encompassed a range of approaches. Notably, prevalent among these were the concepts of formative assessment, assessment for learning, and the incorporation of feedback in pedagogical innovations. However, more robust theoretical frameworks based on concep-tual and historical foundations were less frequently encountered. Consequently, this study marks a departure from the conventional perspective on traditional learning assessment, signaling a fresh approach to enhancing assessment literacy among Spanish-speaking educators in the domain of Higher Education.