Vol. 33 Núm. 65 (2024)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/201854

Tabla de Contenido


Artículos
  • Concepciones de un grupo de docentes de secundaria sobre la enseñanza del pensamiento crítico en temas controversiales del área de ciencias sociales Sotelo Munayco, María Lucero; Frisancho, Susana; 5-29
  • La narrativa de los sordos como base para la construcción de una pedagogía vivencial Muñoz Vilugrón, Karina; Lara Coronado, Jesús; Carrasco Madariaga, Jimena; 30-50
  • Teoría de la actividad histórico-cultural y teoría fundamentada como metodologías para investigar la identidad docente: una revisión sistemática Cárcamo, Benjamín; 51-80
  • Representaciones semióticas en el álgebra escolar: una revisión sistemática de la literatura entre 2013-2022 Vásquez-Alvial, Isabella; Flores-Francino, Kevin; Prieto-González, Juan Luis; 81-104
  • Evaluando la educación a través de la deserción: la maldición y el castigo Barbosa e Silva, Leonardo; 105-124
  • Educación y envejecimiento: un análisis comparativo entre la UNATI/UEM y la Carta Brasileña para Ciudades Inteligentes Ferreira de Alvarenga, João Vitor; Oliveira, Terezinha; Costa do Nascimento, Mariana; 125-141
  • Enfoque por competencias en la formación técnica: estudio de caso sobre el ITSC y el Infotep en la República Dominicana Martínez-Nova, Juan Antonio; Gil-Quintana, Javier; Hueso-Romero, Javier; 142-165

  • Ensayos
  • Explorando las bases pedagógicas de la gamificación como enfoque metodológico en la enseñanza superior Villamar Gavilanes, Ana María; Sánchez Casanova, Ricardo; 166-188
  • Los Cetpro como alternativa para fortalecer la productividad del capital humano y la transitabilidad a la educación superior de grupos en condiciones de vulnerabilidad en el Perú Gavino Ramírez, Thalía Amelita; Gutierrez Huanca, Piera Angela; 189-212
  • Reflexiones sobre el uso de artificios y el conocimiento especializado del contenido matemático de docentes del nivel primaria Dávila Vargas, Kelly Jennifer; Garay Ramírez, Sthefani Elena; 213-239

  • Reseñas
  • Estamos tarde, una memoria para recobrar la educación en el Perú. Saavedra, J. (2023). Debate. Penguin Random House Grupo Editorial S.A. Gálvez Varas, Nilda Jeannette; 240-246
  • Explorar

    collection.search.results.head

    Mostrando 1 - 1 de 1
    • Ítem
      Evaluando la educación a través de la deserción: la maldición y el castigo
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-09-25) Barbosa e Silva, Leonardo
      This article explores the set of theoretical and methodological challenges that have yet to be fully addressed by the scientific community studying dropout in higher education, metaphorically referred to here as a curse. The objective was to systematize the contributions of the literature that identify why the long-standing theoretical frameworks and their application in higher education public policies have not achieved the desired outcome, namely the reduction of dropout rates. To this end, a narrative review of the literature was conducted, drawing on nearly a century of key works in the field. The findings highlight difficulties related to defining the concept (lack of consensus and specificity), as well as methodological challenges, such as the absence of longitudinal, systemic, and integrative approaches that combine qualitative and quantitative research. Lastly, the study emphasizes the importance of identifying specific contexts where dropout is a significant issue and incorporating the right to education as a key analytical variable.