Revista de Psicología. Vol. 41 Núm. 2 (2023)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/194682

Tabla de Contenido


Artículos
  • Habilidades sociales educativas de los padres de niños con TEA: caracterización y relación con las habilidades sociales de los niños Girotto Agostini, Júlia Maria; Cordeiro Freitas, Lucas; 581-618
  • Control parental, comunicación y afecto en la primera infancia Arturo Toro, Johana Marcela; Vásquez Arteaga, Érika Alexandra; 619-643
  • Conducta impulsiva en adolescentes testigos de violencia familiar Negrete Cortés, Agustín; Vite Sierra, Ariel; García Gomar, María Luisa; Fernández Ruiz, Pedro; Berra Ruiz, Enrique; González García, Diana; 645-677
  • Autocontrol e impulsividad antes y durante la pandemia. Un estudio comparativo para evaluar posibles cambios en diferentes grupos de edad Brenlla, María Elena; Germano, Guadalupe; 679-716
  • Experiencias estresantes, ira, autocontrol y conducta antisocial en la adolescencia: perspectiva de la Teoría General de la Tensión Caetano, Liandra Aparecida Orlando; Galinari, Lais Sette; Rezende Bazon, Marina; 717-761
  • Dependencia emocional y autoestima como predictores de la violencia psicológica en emprendedoras Mamani-Benito, Oscar; Idme Uyuquipa, Mariaines; Carranza Esteban, Renzo; Morales-García, Wilter C; Ruiz Mamani, Percy G; 763-786
  • Afectividad, síntomas somáticos y dolor psicológico como dimensiones del bienestar: un modelo de senderos en estudiantes universitarios chilenos González-Arias, Mauricio; Barraza Panta, Javiera; Barrientos Yáñez, Paula; Contreras-Díaz, Hedbenhard; Marín Jara, Eliana; Martínez Reyes, Bárbara; 787-821
  • Relación del bienestar psicológico con las estrategias de afrontamiento y la satisfacción familiar en universitarios durante la pandemia Marín Medina, Claudio Ernesto; Jorquera Silva, Yasna Xiomara; La Banca Ledesma, Hugo Guillermo; 823-858
  • Análisis prototípico de las representaciones sociales de la depresión en mujeres de edad avanzada Camelo, Lana Carine Soares Dias; Fernandes de Araújo, Ludgleydson; de Cerqueira Castro, Jefferson Luís; 859-884
  • Redes sociales significativas de pacientes bariátricas em el contexto de recurrencia de obesidad d’Avila Scherer, Alessandra; Ojeda Ocampo Moré, Carmen Leontina; Krenkel, Scheila; 885-914
  • Enseñanza escolar de Matemáticas: Fundamento epistemológico, significado y aprendizaje Becker, Fernando; 915-962
  • Hacia una herramienta de diagnóstico normativo en un contexto organizativo: Aplicación del Modelo Evaluativo de los Recursos Normativos Úbeda Roncero, Víctor; Oceja Fernández, Luis; Salgado Salgado, Sergio Antonio; Beramendi, Maite Regina; Gavilán Domingo, Pablo; 963-993
  • La disposición a luchar por Chile como efecto de las representaciones sociales de la Guerra del Pacífico y el rol mediador de la fusión de identidad en estudiantes secundarios Hatibovic, Fuad Juso; Faúndez, Ximena; Gaete, José Manuel; 995-1022
  • Memoria colectiva y representaciones sociales de la historia en América, Europa y Palestina Méndez Casas, Lander; Cavalli, Stefano; El-Astal, Sofián; Pizarro Carrasco, José Joaquín Alberto; Padoan Moura, Sonia Geni; Telletxea Artzamendi, Saioa; Páez Rovira, Darío Alexander; 1023-1065
  • Propiedades psicométricas de una Escala de Bienestar Subjetivo para estudiantes adolescentes de Bulgaria, Georgia, Hong Kong, Irlanda, México, Panamá, Serbia, España y Emiratos Árabes Unidos Quiñonez Tapia, Francisco; Vargas Garduño, María de Lourdes; 1067-1098
  • Escala de Actitudes hacia el Trabajo en Equipo: diseño y validez de contenido Idme Apaza, Leyda Flor; Ordoñez, Xavier; 1099-1126
  • Escala de Uso Problemático Generalizado del Internet 2: adaptación para adultos de Buenos Aires Stover, Juliana Beatriz; Fernández Liporace, María Mercedes; Castro Solarno, Alejandro; 1127-1151
  • Análisis psicométricos de la escala de impulsividad UPPS-P para niños y adolescentes mediante el modelo politómico de Rasch Garrido, Sebastian Jesús; Ghio, Fernanda Belén; Cupani, Marcos; Bruzone, Manuel; 1153-1184
  • Traducción y validación de la Escala de Actitudes hacia la Investigación Revisada (R-ATR) en estudiantes universitarios peruanos Loayza-Rivas, José; Zelaya Icaza, Patricia; 1185-1204
  • Validación colombiana de la Escala de Funcionamiento Familiar en Situaciones de Crisis (F-COPES) Cabrera-García, Victoria Eugenia; Docal-Millán, María del Carmen; Acuña-Arango, Lina María; Campos-García, Ximena; Varela-Jaramillo, Mariana; Riveros-Munévar, Fernando; 1205-1232
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 3 de 3
    • Ítem
      La disposición a luchar por Chile como efecto de las representaciones sociales de la Guerra del Pacífico y el rol mediador de la fusión de identidad en estudiantes secundarios
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-14) Hatibovic, Fuad Juso; Faúndez, Ximena; Gaete, José Manuel
      This article examines the impact of social representations of the War of the Pacific and identity fusion on the willingness to fight for Chile among high school students. A correlational design was used. The participants were 116 Chilean high school students with an average age of 16.76 years (SD = .73). Correlation analyses show that there is an association between identity fusion, social representations of the War of the Pacific, and willingness to fight for Chile. People with higher identity fusion are more willing to defend the national ingroup. Mediation analyses showed that the mediating variables, namely identity fusion, explain the relationship between social representations of the War of the Pacific and the criterion variable.
    • Ítem
      Memoria colectiva y representaciones sociales de la historia en América, Europa y Palestina
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-14) Méndez Casas, Lander; Cavalli, Stefano; El-Astal, Sofián; Pizarro Carrasco, José Joaquín Alberto; Padoan Moura, Sonia Geni; Telletxea Artzamendi, Saioa; Páez Rovira, Darío Alexander
      This article reviews and synthesizes 10 free-recall studies on collective memory carried out in Latin America, Europe, and Palestine. Results show the high prevalence of the topics of politics, collective violence and warfare, but around 50% of recalled events were appraised as positives, disconfirming a negative bias in collective memory. However, in Palestine most of the events were entirely or partially negative, reflecting country’s conflictual situation. The analyzed studies confirm a partial socio-centrism: in Latin America and Palestine most events were national. A meta-analysis confirms a generational effect in 24/100 historical events. Negative historical events were related to low social wellbeing in Palestine. Results are discussed in the framework of collective memory processes and social representations of history.
    • Ítem
      Análisis prototípico de las representaciones sociales de la depresión en mujeres de edad avanzada
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-07-13) Camelo, Lana Carine Soares Dias; Fernandes de Araújo, Ludgleydson; de Cerqueira Castro, Jefferson Luís
      This study aimed to apprehend the social representations of depression among elderly women. 64 elderly women participated in the research, divided into two groups, with a mean age of 68.6 years (SD=7.2) and 68.5 (SD=8). The free word association technique was used, with data analyzed through prototypical analysis using the Iramuteq software. The results pointed to a positive SR of aging for the group of elderly women participating in conviviality groups for elderly people and negative for elderly women who did not participate in groups. The SR of depression were equivalent in both groups. In conclusion, the necessity and importance of permanent health education about depression was identified, focusing mainly on elderly women as a target audience.