Anthropologica. Vol. 40 Núm. 49 (2022)

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Tabla de Contenido


Masculinidades en el Perú y América Latina
  • Presentación Dossier: Masculinidades en el Perú y América Latina Julio Villa-Palomino; 5-9
  • Algunas reflexiones sobre por qué no se nombra la violencia sexual vivida por hombres Guillermo Figueroa, Juan; Romero, Claudia; 11-30
  • Reflexiones de un adolescente que ejerce violencia: los hombres frente al feminismo Gómez-Rubio, Constanza Alejandra; 31-56
  • Ser masculinos para ser modernos (y al revés). Las narrativas sobre la civilización y género en las élites intelectuales peruanas, 1884-1915 Grompone Velásquez, Alvaro; 57-84
  • Desmontando la masculinidad hegemónica: una (auto)etnografía del grupo Varones por el Cambio Piñeyro Nelson, Carlos; 85-110
  • La masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán Sánchez Muñoz-Díaz, Javier; 111-136
  • Aproximaciones teóricas para la comprensión de las masculinidades indígenas en México Díaz Cervantes, Rufino; 137-165
  • Por qué la vulnerabilidad importa. La relación entre masculinidad, emociones y vulnerabilidad en el ejercicio de violencia contra las mujeres en la pareja Stéfano Barbero, Matías de; 167-189
  • Masculinidades queer y colitud: experiencias de varones chilenos en el contexto neoliberal Azócar González, Rodrigo; 191-210
  • Peruvian Masculinities: A review Villa-Palomino, Julio; 211-235

  • La(s) Etnografía(s) Hoy: A 100 años de Los Argonautas del Pacífico Occidental
  • Introducción al Dossier: La(s) etnografia(s) hoy: sus desafíos y vigencia a cien años de la publicación de Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski Ames, Patricia; 237-246
  • Una introducción strictu sensu. Malinowski a bordo del portaaviones ARA 25 de mayo Guber, Rosana; 247-260
  • Releyendo a Los Argonautas a la luz de reflexiones actuales Rockwell, Elsie; 261-269
  • Tradiciones etnográficas y antropologías en plural Pacheco de Oliveira, João; 271-284
  • Aproximaciones etnográficas a las infancias y la educación en América Latina cien años después de Los argonautas del Pacíf Díaz Barón, Maritza; 285-292
  • Malinowsky for today? H. Damon, Frederick; 293-305

  • Pueblos indigenas en aislamiento y contacto inicial
  • Situación de los pueblos indígenas en Chile frente a la investigación biomédica. Una mirada interdisciplinar Fajreldin Chuaqui, Valentina Eliana; 307-332
  • Explorar

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      Aproximaciones teóricas para la comprensión de las masculinidades indígenas en México
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Díaz Cervantes, Rufino
      This paper reflects on the gender perspective, historicization and decolonization as part of a theoretical-methodological proposal, to understand the gender systems that support masculinities and models of being a man, linked to reproduction and contemporary indigenous survival in Mexico. It constitutes a first effort of reflective analysis, on how to approach these ethnicized and gendered realities, specifically on masculinities and being a man. To do this, we start by discussing the contributions of some gender studies of men and masculinities, which do not constitute an exhaustive and updated review, but only an approximation to the growing knowledge base, to support the methodological proposal with which it seeks to understand the patriarchal, heterosexist and colonizing constraints on men and women of indigenous peoples. In this work, it is argued that re-readings of these realities are required through theoretical-methodological proposals that are sensitive to these realities, in order to stop the homogenizing views of the indigenous gendered subject, specifically the masculinized one from westernized gender systems.
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      Algunas reflexiones sobre por qué no se nombra la violencia sexual vivida por hombres
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Guillermo Figueroa, Juan; Romero, Claudia
      In this text we propose possible reasons why the issue of sexual violence against male subjects is not so studied, named and addressed in research, public policies and campaigns to address and prevent the violence that they exercise and that they receive from others. We combine theoretical and semiotic reasons with political and ideological reasons. We discuss the lack of agency of those who receive violence, by not recognizing themselves as possible victims of said sexual assaults. We consider the religious and legal discourse, when reproducing imaginaries of sexual crimes and when defining victims and perpetrators. We reflect on consent, the border between an assault and an agreed sexual encounter and on emotional consequences in the person who lives the violence. Each of the reasons discussed suggests aspects of research, dialogue and collective reflection on interaction and sexual violence between people.