Anthropologica. Vol. 40 Núm. 49 (2022)
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Tabla de Contenido
Masculinidades en el Perú y América Latina
La(s) Etnografía(s) Hoy: A 100 años de Los Argonautas del Pacífico Occidental
Pueblos indigenas en aislamiento y contacto inicial
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Ítem Texto completo enlazado Por qué la vulnerabilidad importa. La relación entre masculinidad, emociones y vulnerabilidad en el ejercicio de violencia contra las mujeres en la pareja(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) de Stéfano Barbero, MatíasBased on qualitative research that includes participant observation in psycho-socio-educational groups and in-depth interviews with men who exercised intimate partner violence, this article analyzes the relationship between masculinity, emotions, vulnerability and violence. It is suggested that male violence is not only linked to power, but also emerges as a resistance to vulnerability ―as openness to the other, to emotion and the uncertain― that affective bonds demand. The vulnerable position is, at the same time, a position that finds resistance in the mandates of masculinity, but also a necessary position to be able to build conflicts without reaching violence. Psycho-socioeducational groups shows the importance of repoliticizing emotions and vulnerability for social change, especially transforming how masculinity links to violence.Ítem Texto completo enlazado Aproximaciones teóricas para la comprensión de las masculinidades indígenas en México(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Díaz Cervantes, RufinoThis paper reflects on the gender perspective, historicization and decolonization as part of a theoretical-methodological proposal, to understand the gender systems that support masculinities and models of being a man, linked to reproduction and contemporary indigenous survival in Mexico. It constitutes a first effort of reflective analysis, on how to approach these ethnicized and gendered realities, specifically on masculinities and being a man. To do this, we start by discussing the contributions of some gender studies of men and masculinities, which do not constitute an exhaustive and updated review, but only an approximation to the growing knowledge base, to support the methodological proposal with which it seeks to understand the patriarchal, heterosexist and colonizing constraints on men and women of indigenous peoples. In this work, it is argued that re-readings of these realities are required through theoretical-methodological proposals that are sensitive to these realities, in order to stop the homogenizing views of the indigenous gendered subject, specifically the masculinized one from westernized gender systems.Ítem Texto completo enlazado Presentación Dossier: Masculinidades en el Perú y América Latina(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Villa-Palomino, JulioEn el año 2020 el artista René Pérez Joglar, conocido como Residente, lanzó su canción titulada «René». En ella, el artista entrelaza recuerdos de su niñez y adolescencia con dificultades con el alcohol, malestar subjetivo y otras frustraciones. La letra de la canción es íntima al punto que ha llevado a algunos comentaristas de calificarla como confesional. Algunos incluso lo compararon con lo hecho por Eminem en la canción «Loose Yourself», donde se abordan tensiones sobre masculinidad, raza y autenticidad. Tal vez lo más interesante ha sido la reacción que «René» generó en la sección de comentarios de YouTube. Ahí se pueden leer el análisis del video y de la letra, donde se empatiza con las experiencias en la niñez y adolescencia y se trata de diagnosticar los problemas de padecimiento subjetivo. Sobre todo, llama la atención el nivel de identificación de hombres con la canción, la letra y las experiencias de René. «La única canción con la que lloré», escribe un usuario.El ecosistema de las redes sociales y la economía de la atención no tardó en capitalizar tanto la performance como el mensaje de la canción. Varias videorreacciones muestran a personas en su mayoría hombres escuchando la letra y mostrando algún grado de empatía y vulnerabilidad. Muchos hombres se muestran llorando profundamente al identificarse con las experiencias relatadas. También hay miradas cínicas y sospechosas hacia la canción: ¿Acaso es una forma de confesión de malas conductas, una forma de anticiparse a una posible «cancelación»? Como es de esperarse, también se pueden apreciar comentarios y videorreacciones donde se argumenta que los hombres también son oprimidos por el sistema. Muchas de estas reacciones hacen eco de argumentos de académicos, pseudoacadémicos, y personajes en redes sociales que viven de la polémica y la polarización. Por ejemplo, es sorprendente y alarmante presenciar el incremento en el número de seguidores que tiene Andrew Tate, llamado por ciertos medios como «el rey de la masculinidad tóxica», a pesar de haber sido censurado en diversas plataformas. ¿Qué es y qué hace la masculinidad tóxica en nuestra sociedad? ¿Cómo enfrentan los hombres tanto los discursos frente a la igualdad y equidad de género, y a la vez discursos que llaman a reconocerse en las prácticas de la masculinidad hegemónica?Ítem Texto completo enlazado Masculinidades queer y colitud: experiencias de varones chilenos en el contexto neoliberal(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Azócar González, RodrigoThe neoliberal model of society, in full force but deeply questioned in Chile, puts in permanent tension the conservative configuration of a society structured under a deep misogynist and patriarchal root, facing the emergence and positioning of gender diversity as incident political subjects in a social context that is reorganized. The visibilization of the experiences of construction of queer masculinities is expressed in the stories of men born after the dictatorship and allow us to analyze the dimensions and scope of the neoliberal project in the identity configuration of the subjects organized under a colitud that recognizes the value of the marginal and excluded under this ideological context, will help to understand the dissident contexts, the community demands for recognition, the critical organization of difference and the deepening of the questions produced by the contexts of inequity, inequality, domination and subordination promoted by neoliberal values.Ítem Texto completo enlazado Introducción al Dossier: La(s) etnografia(s) hoy: sus desafíos y vigencia a cien años de la publicación de Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Ames, PatriciaNo presenta resumen.Ítem Texto completo enlazado Desmontando la masculinidad hegemónica: una (auto)etnografía del grupo Varones por el Cambio(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Piñeyro Nelson, CarlosBased on digital ethnography and autoethnography, this essay will discuss the deconstruction experience of «Varones por el Cambio», an over 40 years-old male heterosexual group created in 2020 in Mexico. Its members only interact using social networks such as WhatsApp and virtual conference apps. Using Luis Bonino’s theory on Micromachismos, this organization has questioned basic patterns of hegemonic masculinity, such as men’s violence toward women, female cosification, and the need to talk about men’s «denied» feelings (fear, frustration, love). By showing Varones por el Cambio’s experience, I pretend to discuss the possibilities and the limits of male groups seeking to deconstruct aspects of hegemonic masculinity using only social media.Ítem Texto completo enlazado La masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán Sánchez(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Muñoz-Díaz, JavierIn this article, I will analyze the gender system and the construction of masculinity in the autobiographical writing of Lurgio Gavilán Sánchez. I offer a textual and hermeneutical analysis of the second stage of his writing, which begins with the «Epilogue» of the 2017 reissue of Memorias de un soldado desconocido and includes Cartas al teniente Shogún from 2019. In this second stage, the Gavilán Sánchez’s place of enunciation is a generation with coordinates of geographical region, social class, and gender —the ex-soldiers from Ayacucho who participated in the Internal Armed Conflict - IAC. For the role of narratario or implicit reading audience, the generation of ex-soldiers coexists with Lieutenant Shogun, who becomes the model of masculinity, paternity, and guiding principle in Gavilán Sánchez’s goal of recovering the family dimension. His writing employs religious language and a melodramatic mode to narrate his peers’ and own interactions with this military and other paternal figures. I propose that the figure of Shogun, an emblem of humanitarian and democratizing practice according to Gavilán Sánchez, actually embodies the modern colonial patriarchy and subordinates the memorialist’s racialized masculinity. Likewise, the melodramatic mode imposes the gender binary of modern colonial patriarchy that depoliticizes women (the case of the Shining Path militant Rosaura).Ítem Texto completo enlazado Reflexiones de un adolescente que ejerce violencia: los hombres frente al feminismo(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Reyes Ibarra, Vanessa Lilian; Figueroa Perea, Juan GuillermoUsing a case study, this paper focuses on the possibilities for a male adolescent to reflect, question and make ruptures on his own exercises of violence and on the interpellations he has experienced with women and feminism. Despite the negative consequences it entails, the repetition of rigid male gender roles and male mandates associated with violence, is often maintained as part of a male identity marked by dominance. However, gender socialization, as a process in continuous construction, opens the possibility for male adolescents to question the rigid learning acquired in childhood. It is concluded that adolescents who exercise violence can question themselves and break with previously acquired mandates associated with violence.Ítem Texto completo enlazado Algunas reflexiones sobre por qué no se nombra la violencia sexual vivida por hombres(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Guillermo Figueroa, Juan; Romero, ClaudiaIn this text we propose possible reasons why the issue of sexual violence against male subjects is not so studied, named and addressed in research, public policies and campaigns to address and prevent the violence that they exercise and that they receive from others. We combine theoretical and semiotic reasons with political and ideological reasons. We discuss the lack of agency of those who receive violence, by not recognizing themselves as possible victims of said sexual assaults. We consider the religious and legal discourse, when reproducing imaginaries of sexual crimes and when defining victims and perpetrators. We reflect on consent, the border between an assault and an agreed sexual encounter and on emotional consequences in the person who lives the violence. Each of the reasons discussed suggests aspects of research, dialogue and collective reflection on interaction and sexual violence between people.Ítem Texto completo enlazado Peruvian Masculinities: A review(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Villa-Palomino, JulioThis article is an overview of Peruvian studies and research on men and masculinities. This field of study has around forty years of existence and Peru has contributed with scholarship that advances the field both theoretically and methodologically. This overview identifies seven main areas prioritized by Peruvian social scientists: 1) the construction of masculinities; 2) masculinities and gender violence; 3) reconstruction and relearning of masculinities; 4) paternities; 5) emotions and corporality; 6) representations of masculinities in the media and literature; and 7) masculinities and gender diversity. I conclude this overview by highlighting new ways for research.Ítem Acceso Abierto Una introducción strictu sensu. Malinowski a bordo del portaaviones ARA 25 de mayo(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Guber, RosanaThis paper shows how we can use the Introduction of Bronislav Malinowski’s The Argonauts of the Western Pacific in our research today, a century later. In this specific case, and going through a double commemoration in 2022, I explain the logic with which I structured an ethnographic method class in April 2021. I did so by taking advantage of a subject that was foreign enough to my students, prompting them to raise questions and to understand the structure, the imponderabilia of real life and the natives’ mentality. In my own case, the natives are the real Other of the Argentine academia: the military sailors of the Argentine Navy, with whom I tried to understand how they experienced the Anglo-Argentine conflict for the Malvinas/Falklands and other South Atlantic Islands (1982).Ítem Texto completo enlazado Ser masculinos para ser modernos (y al revés). Las narrativas sobre la civilización y género en las élites intelectuales peruanas, 1884-1915(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Grompone Velásquez, AlvaroThe paper explores the discourses around masculinity and modernity intertwined in intellectual elites’ representations during the turn of the twentieth century. The analysis uses a close-reading of certain cases cultural magazines, eulogies, literary works that illustrate such discourses. The article shows the elites’ efforts for positioning Peru within the realm of the civilized countries and as part of the advancement of Western modernity. To do so, they tried to describe the virile, strenuous, and rational character of the men than inhabited the country. On the hand, elites extolled the heroic character in terms of hegemonic masculinity of leading Peruvian figures to counter the pessimism after the War of the Pacific military defeat. In the same vein, the subsequent enthusiasm during the Aristocratic Republic was anchored in the possibilities to transform the Peruvian subjects towards greater whiteness, masculinity, and civilization.Ítem Texto completo enlazado Situación de los pueblos indígenas en Chile frente a la investigación biomédica. Una mirada interdisciplinar(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Fajreldin Chuaqui, Valentina ElianaEste texto reflexiona desde una perspectiva interdisciplinaria que vincula la bioética con la antropología médica, sobre los desafíos de los pueblos indígenas frente a la investigación biomédica de acuerdo al escenario actual de las instituciones y normativas éticas e interculturales en Chile. Esta reflexion toma como fundamento dos casos concretos de operativos biomédicos poco éticos –uno con el pueblo Rapa Nui, el otro con el pueblo mapuche- para mostrar la dinámica relacional de los actores involcrados, sus expectativas y objetivos. La reflexión propone una discusión en torno a las posibilidades de una bioética situada y coherente con los marcos de derechos en salud de pueblos indígenas, que logre orientar la investigación biomédica hacia el beneficio de los sujetos –individuos y colectivos- en cuestión.Ítem Texto completo enlazado Aproximaciones etnográficas a las infancias y la educación en América Latina cien años después de Los argonautas del Pacífico occidental(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Barón, Maritza DíazEl libro Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski, sin duda alguna, es el referente inaugural del método etnográfico. Se constituyó como opción epistemológica de la antropología y, progresivamente, como recurso metodológico para otras disciplinas. Este artículo hace referencia al lugar de algunos aspectos de la etnografía malinowskiana que se han transformado y otros aún presentes en la antropología de las infancias y educaciones en América LatinaÍtem Texto completo enlazado Tradiciones etnográficas y antropologías en plural(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Pacheco de Oliveira, JoãoLa obra de Malinowski sigue siendo un referente fundamental para la antropología. Su monografía más famosa, que se centró en los isleños de la Polinesia, llegó a hacer del trabajo de campo el método definitorio de una ciencia asumida como disciplina universitaria. Cien años después, sus recomendaciones metodológicas no pueden seguir siendo descontextualizadas; por el contrario, necesitan ser rexaminadas en términos de su propio contexto histórico. En trabajos posteriores, Malinowski llegó a establecer algunos procedimientos metodológicos radicalmente diferentes, que a su vez eran esenciales para la tradición etnográfica africanista. En otros contextos la antropología vino paralelamente a tomar formas bastante diferentes de la que asumió en Inglaterra en la primera mitad del siglo XX y se difundió en otras partes del mundo. En un esfuerzo porcomprender la antropología como un saber y una experiencia plurales, describo muy brevemente el surgimiento en Brasil de una tradición etnográfica muy distinta, que supera algunas de las limitaciones contenidas en los procedimientos recomendados por Malinowski y que viene a conectarse con líneas posteriores de investigación desarrolladas en las antropologíaslatinoamericanas.Ítem Acceso Abierto Releyendo a Los Argonautas a la luz de reflexiones actuales(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Rockwell, ElsieAl releer hoy la obra maestra de Malinowski, Los argonautas, nos encontramos con una perspectiva fundante del quehacer etnográfico considerado como la tarea de «ser cronistas» de realidades ajenas. A la vez nos topamos con ciertos conceptos —nativos, culturas, mentalidades— que han sido deconstruidos, redefinidos o incluso desechados entre antropólogos contemporáneos. Sin embargo, sus descripciones de los «imponderables de la vida real» siguen siendo un modelo válido de la forma de dar cuenta gráfica de la complejidad de las realidades no documentadas que estudiamos, incluyendo las propias. Retomo en este ensayo las palabras de varios antropólogos contemporáneos que acordarían con Malinowski que la «meta final es enriquecer […] nuestra propia visión del mundo», pero que enfatizan, además, la centralidad de la experiencia personal en el trabajo etnográfico, así como la necesidad de historizar nuestras descripciones etnográficas, dos aspectos no presentes en Los argonautas.Ítem Acceso Abierto Malinowsky for today?(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Damon, Frederick HFrom the point of view of a contemporary Kula Ring ethnographer, this paper surveys Malinowski’s heritage, sums up the current state of Kula Ring research, and asks of the status of the ethnographic research heritage Malinowski did much to define. All recent Kula Ring anthropologists partly define themselves with respect to Malinowski’s tradition. And the resultsof their work over the last 50 years again made the region central to the discipline for part of the recent past. But today Malinowski’s Trobriand corpus is being redefined. New lines of inquiry are contributing to our understanding of the area. And Malinowski’s methods have fertilized other portions of our social system and branches for self-reflection. As it shouldbe, what Malinowski helped define is very much with us.