Anthropologica. Vol. 40 Núm. 49 (2022)

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Tabla de Contenido


Masculinidades en el Perú y América Latina
  • Presentación Dossier: Masculinidades en el Perú y América Latina Julio Villa-Palomino; 5-9
  • Algunas reflexiones sobre por qué no se nombra la violencia sexual vivida por hombres Guillermo Figueroa, Juan; Romero, Claudia; 11-30
  • Reflexiones de un adolescente que ejerce violencia: los hombres frente al feminismo Gómez-Rubio, Constanza Alejandra; 31-56
  • Ser masculinos para ser modernos (y al revés). Las narrativas sobre la civilización y género en las élites intelectuales peruanas, 1884-1915 Grompone Velásquez, Alvaro; 57-84
  • Desmontando la masculinidad hegemónica: una (auto)etnografía del grupo Varones por el Cambio Piñeyro Nelson, Carlos; 85-110
  • La masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán Sánchez Muñoz-Díaz, Javier; 111-136
  • Aproximaciones teóricas para la comprensión de las masculinidades indígenas en México Díaz Cervantes, Rufino; 137-165
  • Por qué la vulnerabilidad importa. La relación entre masculinidad, emociones y vulnerabilidad en el ejercicio de violencia contra las mujeres en la pareja Stéfano Barbero, Matías de; 167-189
  • Masculinidades queer y colitud: experiencias de varones chilenos en el contexto neoliberal Azócar González, Rodrigo; 191-210
  • Peruvian Masculinities: A review Villa-Palomino, Julio; 211-235

  • La(s) Etnografía(s) Hoy: A 100 años de Los Argonautas del Pacífico Occidental
  • Introducción al Dossier: La(s) etnografia(s) hoy: sus desafíos y vigencia a cien años de la publicación de Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski Ames, Patricia; 237-246
  • Una introducción strictu sensu. Malinowski a bordo del portaaviones ARA 25 de mayo Guber, Rosana; 247-260
  • Releyendo a Los Argonautas a la luz de reflexiones actuales Rockwell, Elsie; 261-269
  • Tradiciones etnográficas y antropologías en plural Pacheco de Oliveira, João; 271-284
  • Aproximaciones etnográficas a las infancias y la educación en América Latina cien años después de Los argonautas del Pacíf Díaz Barón, Maritza; 285-292
  • Malinowsky for today? H. Damon, Frederick; 293-305

  • Pueblos indigenas en aislamiento y contacto inicial
  • Situación de los pueblos indígenas en Chile frente a la investigación biomédica. Una mirada interdisciplinar Fajreldin Chuaqui, Valentina Eliana; 307-332
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      Por qué la vulnerabilidad importa. La relación entre masculinidad, emociones y vulnerabilidad en el ejercicio de violencia contra las mujeres en la pareja
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) de Stéfano Barbero, Matías
      Based on qualitative research that includes participant observation in psycho-socio-educational groups and in-depth interviews with men who exercised intimate partner violence, this article analyzes the relationship between masculinity, emotions, vulnerability and violence. It is suggested that male violence is not only linked to power, but also emerges as a resistance to vulnerability ―as openness to the other, to emotion and the uncertain― that affective bonds demand. The vulnerable position is, at the same time, a position that finds resistance in the mandates of masculinity, but also a necessary position to be able to build conflicts without reaching violence. Psycho-socioeducational groups shows the importance of repoliticizing emotions and vulnerability for social change, especially transforming how masculinity links to violence.
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      Aproximaciones teóricas para la comprensión de las masculinidades indígenas en México
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Díaz Cervantes, Rufino
      This paper reflects on the gender perspective, historicization and decolonization as part of a theoretical-methodological proposal, to understand the gender systems that support masculinities and models of being a man, linked to reproduction and contemporary indigenous survival in Mexico. It constitutes a first effort of reflective analysis, on how to approach these ethnicized and gendered realities, specifically on masculinities and being a man. To do this, we start by discussing the contributions of some gender studies of men and masculinities, which do not constitute an exhaustive and updated review, but only an approximation to the growing knowledge base, to support the methodological proposal with which it seeks to understand the patriarchal, heterosexist and colonizing constraints on men and women of indigenous peoples. In this work, it is argued that re-readings of these realities are required through theoretical-methodological proposals that are sensitive to these realities, in order to stop the homogenizing views of the indigenous gendered subject, specifically the masculinized one from westernized gender systems.
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      Masculinidades queer y colitud: experiencias de varones chilenos en el contexto neoliberal
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Azócar González, Rodrigo
      The neoliberal model of society, in full force but deeply questioned in Chile, puts in permanent tension the conservative configuration of a society structured under a deep misogynist and patriarchal root, facing the emergence and positioning of gender diversity as incident political subjects in a social context that is reorganized. The visibilization of the experiences of construction of queer masculinities is expressed in the stories of men born after the dictatorship and allow us to analyze the dimensions and scope of the neoliberal project in the identity configuration of the subjects organized under a colitud that recognizes the value of the marginal and excluded under this ideological context, will help to understand the dissident contexts, the community demands for recognition, the critical organization of difference and the deepening of the questions produced by the contexts of inequity, inequality, domination and subordination promoted by neoliberal values.
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      La masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán Sánchez
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Muñoz-Díaz, Javier
      In this article, I will analyze the gender system and the construction of masculinity in the autobiographical writing of Lurgio Gavilán Sánchez. I offer a textual and hermeneutical analysis of the second stage of his writing, which begins with the «Epilogue» of the 2017 reissue of Memorias de un soldado desconocido and includes Cartas al teniente Shogún from 2019. In this second stage, the Gavilán Sánchez’s place of enunciation is a generation with coordinates of geographical region, social class, and gender —the ex-soldiers from Ayacucho who participated in the Internal Armed Conflict - IAC. For the role of narratario or implicit reading audience, the generation of ex-soldiers coexists with Lieutenant Shogun, who becomes the model of masculinity, paternity, and guiding principle in Gavilán Sánchez’s goal of recovering the family dimension. His writing employs religious language and a melodramatic mode to narrate his peers’ and own interactions with this military and other paternal figures. I propose that the figure of Shogun, an emblem of humanitarian and democratizing practice according to Gavilán Sánchez, actually embodies the modern colonial patriarchy and subordinates the memorialist’s racialized masculinity. Likewise, the melodramatic mode imposes the gender binary of modern colonial patriarchy that depoliticizes women (the case of the Shining Path militant Rosaura).
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      Peruvian Masculinities: A review
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Villa-Palomino, Julio
      This article is an overview of Peruvian studies and research on men and masculinities. This field of study has around forty years of existence and Peru has contributed with scholarship that advances the field both theoretically and methodologically. This overview identifies seven main areas prioritized by Peruvian social scientists: 1) the construction of masculinities; 2) masculinities and gender violence; 3) reconstruction and relearning of masculinities; 4) paternities; 5) emotions and corporality; 6) representations of masculinities in the media and literature; and 7) masculinities and gender diversity. I conclude this overview by highlighting new ways for research.
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      Una introducción strictu sensu. Malinowski a bordo del portaaviones ARA 25 de mayo
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Guber, Rosana
      This paper shows how we can use the Introduction of Bronislav Malinowski’s The Argonauts of the Western Pacific in our research today, a century later. In this specific case, and going through a double commemoration in 2022, I explain the logic with which I structured an ethnographic method class in April 2021. I did so by taking advantage of a subject that was foreign enough to my students, prompting them to raise questions and to understand the structure, the imponderabilia of real life and the natives’ mentality. In my own case, the natives are the real Other of the Argentine academia: the military sailors of the Argentine Navy, with whom I tried to understand how they experienced the Anglo-Argentine conflict for the Malvinas/Falklands and other South Atlantic Islands (1982).
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      Aproximaciones etnográficas a las infancias y la educación en América Latina cien años después de Los argonautas del Pacífico occidental
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-27) Barón, Maritza Díaz
      El libro Los argonautas del Pacífico occidental de Bronislaw Malinowski, sin duda alguna, es el referente inaugural del método etnográfico. Se constituyó como opción epistemológica de la antropología y, progresivamente, como recurso metodológico para otras disciplinas. Este artículo hace referencia al lugar de algunos aspectos de la etnografía malinowskiana que se han transformado y otros aún presentes en la antropología de las infancias y educaciones en América Latina
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      Presentación Dossier: Masculinidades en el Perú y América Latina
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Villa-Palomino, Julio
      En el año 2020 el artista René Pérez Joglar, conocido como Residente, lanzó su canción titulada «René». En ella, el artista entrelaza recuerdos de su niñez y adolescencia con dificultades con el alcohol, malestar subjetivo y otras frustraciones. La letra de la canción es íntima al punto que ha llevado a algunos comentaristas de calificarla como confesional. Algunos incluso lo compararon con lo hecho por Eminem en la canción «Loose Yourself», donde se abordan tensiones sobre masculinidad, raza y autenticidad. Tal vez lo más interesante ha sido la reacción que «René» generó en la sección de comentarios de YouTube. Ahí se pueden leer el análisis del video y de la letra, donde se empatiza con las experiencias en la niñez y adolescencia y se trata de diagnosticar los problemas de padecimiento subjetivo. Sobre todo, llama la atención el nivel de identificación de hombres con la canción, la letra y las experiencias de René. «La única canción con la que lloré», escribe un usuario.El ecosistema de las redes sociales y la economía de la atención no tardó en capitalizar tanto la performance como el mensaje de la canción. Varias videorreacciones muestran a personas en su mayoría hombres escuchando la letra y mostrando algún grado de empatía y vulnerabilidad. Muchos hombres se muestran llorando profundamente al identificarse con las experiencias relatadas. También hay miradas cínicas y sospechosas hacia la canción: ¿Acaso es una forma de confesión de malas conductas, una forma de anticiparse a una posible «cancelación»? Como es de esperarse, también se pueden apreciar comentarios y videorreacciones donde se argumenta que los hombres también son oprimidos por el sistema. Muchas de estas reacciones hacen eco de argumentos de académicos, pseudoacadémicos, y personajes en redes sociales que viven de la polémica y la polarización. Por ejemplo, es sorprendente y alarmante presenciar el incremento en el número de seguidores que tiene Andrew Tate, llamado por ciertos medios como «el rey de la masculinidad tóxica», a pesar de haber sido censurado en diversas plataformas. ¿Qué es y qué hace la masculinidad tóxica en nuestra sociedad? ¿Cómo enfrentan los hombres tanto los discursos frente a la igualdad y equidad de género, y a la vez discursos que llaman a reconocerse en las prácticas de la masculinidad hegemónica?
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      Desmontando la masculinidad hegemónica: una (auto)etnografía del grupo Varones por el Cambio
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-02-17) Piñeyro Nelson, Carlos
      Based on digital ethnography and autoethnography, this essay will discuss the deconstruction experience of «Varones por el Cambio», an over 40 years-old male heterosexual group created in 2020 in Mexico. Its members only interact using social networks such as WhatsApp and virtual conference apps. Using Luis Bonino’s theory on Micromachismos, this organization has questioned basic patterns of hegemonic masculinity, such as men’s violence toward women, female cosification, and the need to talk about men’s «denied» feelings (fear, frustration, love). By showing Varones por el Cambio’s experience, I pretend to discuss the possibilities and the limits of male groups seeking to deconstruct aspects of hegemonic masculinity using only social media.