Areté. Vol. 34 Núm. 2 (2022)

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Tabla de Contenido


Artículos
  • Prácticas de la amabilidad: una interpretación del pensamiento de Byung-Chul Han Almeyda, Juan; 291-318
  • El sentido de la vocación filosófica según Sócrates y Heidegger De Bravo Delorme, Cristián; 319-343
  • Insistencia y Da-sein. El pensar del Ereignis y la filosofía trascendental Gómez Algarra, César; 344-366
  • El perspectivismo leibniciano en Baumgarten. Notas sobre el influjo del concepto de pequeñas percepciones en la estética baumgartiana Incio, Sebastián; 367-388
  • Marx y los fundamentos crítico-filosóficos de la esfera pública Jurado-Castaño, Pedro Alejandro; Tobón-Velásquez, Sebastián; 389-416
  • La alétheia de los gatos. Balthus, Rilke y el problema de lo “Abierto” Molina Barea, María del Carmen; 417-454
  • La estética de Kant y el problema del juicio estético en la música Pascual, Luciano; 455-470
  • ¿Son convincentes los argumentos de Epicuro y Lucrecio para rechazar el temor a la muerte? Rosell, Sergi; 471-490
  • Materialismo y arte en Walter Benjamin Sarasola, Beñat; 491-510
  • Fiat cura, et pereat mundus: la fenomenología del cuidado y del compromiso en Husserl de Warren, Nicolas; 511-543

  • Reseñas
  • Cristóbal Balbontín. Levinas o la posibilidad de un republicanismo libertario. Berlin: Peter Lang, 2021, 208pp. Rizo-Patrón de Lerner, Rosemary; 547-553
  • Carmen Silva. De la filosofía natural a la psicología de la moral en el Ensayo sobre el entendimiento humano de John Locke. Ciudad de México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México–Universidad Autónoma de Aguascalientes, 2021, 231pp. López, Alberto Luis; 554-560
  • Sebastian Luft. Meditaciones fenomenológicas y (neo)kantianas. Filosofía trascendental, cultura y teoría de las ciencias. Bogotá: Aula de Humanidades, 2019, 334pp. Alarcón, Vania; Rojas, Ricardo; 561-570
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      El sentido de la vocación filosófica según Sócrates y Heidegger
      (Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades, 2022-12-21) De Bravo Delorme, Cristián
      According to the allegory of the cave and the experience of the liberation of the prisoner described there, philosophy implies a redirection of human life. Thisredirection is not subject to the will of the person who experiments it; therefore, it cannot be self-procured, but rather occurs through the violent action of another. This violence highlights that philosophy arises from a relationship between one who provokes this experience and another who experiences it; and, in addition, that this experience entails a transformation of existence. This experience seems and a certain attitude that suggest —insofar they are provoked violently— the unavailability of the philosophical experience come here to the foreground. The following paper attempts to outline the meaning of the philosophical calling according to Socrates and Heidegger, and to understand to what extent the transformation that is generated here sets in motion not only two different ways of philosophising, but also two ways of being that seem conciliable to some degree, though they turn out to be ultimately incompatible.to come close to the one discussed by Heidegger in his analysis of the existentialmodification from the They-Self to the authentic Self. Additionally, a relationship