Revista de Psicología. Vol. 40 Núm. 2 (2022)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/193450

Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Blumen, Sheyla; 639-641

  • Artículos
  • Aplicación del método de entrevista transformada en la investigación de delitos sexuales en Ucrania Ivanchenko, Andreyanna; Safin, Oleksandr; Timchenko, Oleksander; Khrystenko, Vitalii; 643-683
  • Clima escolar y factores asociados: modelo predictivo de ecuaciones estructurales Cuadra-Martínez, David; Pérez-Zapata, Daniel; Sandoval-Díaz, José; Rubio-González, Juan; 685-709
  • Traducción, adaptación y validación del inventario de burnout de Copenhagen para Perú Hernández Breña, Wilson; Burneo, Andrea; Cassaretto, Mónica; 711-738
  • Uso de redes virtuales en adolescentes de contextos vulnerables: comportamiento agresivo y estrategias de afrontamiento Lacunza, Ana Betina; Contini de González, Evangelina Norma; Mejail, Sergio Marcelo; Caballero, Silvina Valeria; Lucero, Gabriel; 739-766
  • Mediación en la enseñanza de adición y sustracción en Perú y Colombia Santana Espitia, Ana Cristina; Herrera Rojas, Aura Nidia; Fajardo Santamaría, Jesús Armando; 767-792
  • Propiedades psicométricas de la Escala de Autoritarismo de Derechas en población colombiana García-Sánchez, Efraín; Molina-Valencia, Nelson; Buitrago, Estefanía; Ramírez, Valentina; Sanz, Zabdi; Tello, Andrés; 793-830
  • Una forma visual de representar la validez de contenido y las propiedades de los ítems Sánchez-Mendoza, Vanessa; Soriano-Ayala, Encarnación; Vallejo-Medina, Pablo; 831-850
  • Los valores como base cognitiva del autoritarismo y la dominancia Zubieta, Elena M; Sosa, Fernanda M; 851-878
  • Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico Suárez Cretton, Ximena; Castro Méndez, Nelson; 879-904
  • La aproximación al aprendizaje importa en la predicción del logro académico Assis Gomes, Cristiano Mauro; Blesa Farias, Heitor; Galinkin Jelihovschi, Enio; 905-933
  • Estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes de primaria en proceso de alfabetización Mello, Fabiane de Oliveira; Zedu Alliprandini, Paula Mariza; 935-955
  • Falla creativa en la publicidad: influencias en el proceso creativo Simi dos Santos, Silvia Spagnol; Da Silva, Maroni; Grabowski Aoki, Vanessa Cristina; 957-981
  • Trazos psicopáticos en jóvenes y pertenencia a grupos de pares antinormativos Andrade Ferraz, Cristiana Isabel; Carvalho Relva, Inês Moura de Sousa; Dos Santos Simões, Alice Margarida Martins; 983-1020
  • Modelo de predicción de la demencia en adultos mayores de 60 años Santacruz Ortega, María del Pilar; Cobo Charry, María Fernanda; Avendaño-Prieto, Bertha Lucía; Mejía Arango, Silvia; 1021-1046
  • Bullying y cyberbullying: intervenciones realizadas en el contexto escolar Tristão, Laura Aparecida; Iossi Silva, Marta Angelica; De Oliveira, Wanderlei Abadio; Dos Santos, Daniel; Da Silva, Jorge Luiz; 1047-1073
  • Estrés, evaluación cognitiva y burnout en técnicos sociales de casas de acogida Rocha, Diana; Rui Gomes, António; Costa Figueiredo, Ana Cristina; 1075-1097
  • Identidad nacional y aprecio por prácticas sostenibles en emprendedores sociales y comerciales de Lima Vera Ruiz, Angela; Espinosa Pezzia, Agustín; Prialé Valle, María Angela; Llanco Gonzales, Cesar; 1099-1131
  • Encelar(se), ¿una experiencia femenina? dilemas narcisos desde la perspectiva interseccional del género Campos Guimarães, Maisa; Zanello, Valeska; 1133-1174
  • Sobredotación y TDAH: una revisión sistemática de la literatura Soares Coutinho-Souto, Waleska Karinne; De Souza Fleith, Denise; 1175-1211
  • Prevalencia del flourishing en adolescentes argentinos Rizzo, Ignacio Andrés; Góngora, Vanesa C; 1213-1233
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 1 de 1
    • Ítem
      Modelo de predicción de la demencia en adultos mayores de 60 años
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-07-04) Santacruz Ortega, María del Pilar; Cobo Charry, María Fernanda; Avendaño-Prieto, Bertha Lucía; Mejía Arango, Silvia
      In order to determine the contribution of the sociodemographic, psychosocial and health variables to a prediction model of dementia in the elderly population, a secondary analysis was carried out with the data from the “Health, Well-being and Aging. Bogotá, 2012”, with 2000 men and women over 60 years of age from urban and rural areas of Bogotá. To select the sample, a probabilistic, multistage, conglomerate and stratified sampling was carried out, based on the 2005 National Census. The SABE questionnaire adapted for Colombia was used. According to the level of measurement of each variable and the distribution of the data, univariate and bivariate analyzes were performed, with dementia as a criterion variable and sociodemographic and health variables as predictors; 30 variables were included. It was found that 40.1% of the variance of dementia is explained by age, educational and socioeconomic level, hypertension, stroke, depression, motor dysfunction, hip fracture, comparative health, robbery victim, alcohol consumption, memory, memory self-report and comparative memory. The findings offer a statistical model that allows the detection of risk factors for dementia and the analysis of the potentially modifiable ones for its prevention.