Vol. 06 Núm. 10 (2015)

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Tabla de Contenido

  • Presentación Došek, Tomáš; 7-8
  • Editorial Jaramillo, Cristhian; 9-10

  • Artículos
  • Análisis del comportamiento electoral en la ciudad de Cali utilizando fuzzy sets. Elecciones para la alcaldía municipal 2003-2011 Abadía, Adolfo A; Milanese, Juan Pablo; 13-37
  • La relación nacional-departamental en Bolivia: una mirada multinivel al nuevo escenario político del país Ascarrunz, Julio; 39-59
  • Corrupción a nivel local en Brasil: ¿la descentralización como un obstáculo? Melo Aranha, Ana Luiza; 61-83
  • El conflicto político como mecanismo de legitimización de alcaldes provinciales. Análisis de los casos de Arequipa (2002) y Espinar (2012) Hurtado, Verónica; 85-102
  • El éxito de Francis Allison en el distrito de Magdalena del Mar (2002-2014). Un análisis empírico de la ventaja del incumbente a nivel subnacional Becerra, María Gracia; Augusto, María Claudia; Retamozo, Diego; Ugaz, Sergio; 103-126

  • Entrevista
  • Recentralización y política comparada: territorio y Estado en los países andinos. Entrevista a Kent Eaton Becerra, Diana Flavia; Romero Castañeda, Joel; 129-137

  • Reseñas
  • Dargent, Eduardo. 2015. Technocracy and Democracy in Latin America. The Experts Running Government. Cambridge University Press. Alza Barco, Carlos; 141-142
  • Zavaleta, Mauricio. 2014. Coaliciones de independientes. Las reglas no escritas de la política electoral. Instituto de Estudios Peruanos (IEP). Encinas, Daniel; 143-145

  • Observatorio
  • Política Subnacional Comité Editorial; 149-150
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      El conflicto político como mecanismo de legitimización de alcaldes provinciales. Análisis de los casos de Arequipa (2002) y Espinar (2012)
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2015) Hurtado, Verónica
      In the current Peruvian context, the provincial mayors face serious problems to remain inoffice or to pursue a future political race. In this scenario, the social conflicts arise as an alternative for obtaining such legitimacy; however, depending on the type of participation adopted, the mayor could or could not be benefited from such an opportunity. The paper presents an analysis of the participation of those authorities in social conflicts and its effects on his political career.It is argued that the participatory scheme, which provides a clear firmness in support of demands immediately; but, at the same time, the ability to negotiate with the State; would yield the expected political revenue. On the other hand, if the authority is very weak or very radical, his attempts to use the social conflict to their advantage could fail. To test this hypothesis, I studied the conflicts of Arequipa in 2002 and Espinar in 2012.