Prácticas docentes en el desarrollo de las habilidades psicomotrices en niños de 5 años en una Institución Educativa de Surco
Acceso a Texto completo
Abstract
La investigación aborda el tema de la educación psicomotriz, centrándose en
analizar
las prácticas
docentes destinadas
al
desarrollo
de habilidades
psicomotrices en niños de 5 años en una Institución Educativa privada de Surco. El problema de la investigación se enfoca en identificar y describir las prácticas específicas empleadas por la docente en este contexto. Los objetivos específicos incluyen la descripción de estrategias y recursos utilizados, así como la descripción del rol docente durante las sesiones de psicomotricidad. La metodología adoptada es cualitativa descriptiva. En conclusión, la docente utiliza diversas estrategias pedagógicas en las sesiones reconociendo la importancia de los recursos pedagógicos para su aplicación. Adicional a ello, se señalan áreas de mejora, como la falta de implementación de ciertos elementos y la ausencia de momentos formales de relajación. La investigación contribuye al campo educativo al identificar aspectos clave para la optimización de las prácticas psicomotrices en el entorno educativo, subrayando la importancia de una implementación coherente y segura para el desarrollo integral de los niños en esta área. The research addresses the topic of psychomotor education, focusing on analyzing teaching practices aimed at developing psychomotor skills in 5-year-old children in a private Educational Institution in Surco. The research problem focuses on identifying and describing the specific practices used by the teacher in this context. The specific objectives include the description of strategies and resources used, as well as the description of the teaching role during the psychomotor sessions. The methodology adopted is qualitative descriptive. In conclusion, the teacher uses various pedagogical strategies in the sessions, recognizing the importance of pedagogical resources for their application. In addition, areas for improvement are pointed out, such as the lack of implementation of certain elements and the absence of formal moments of relaxation. The research contributes to the educational field by identifying key aspects for the optimization of psychomotor practices in the educational environment, underlining the importance of a coherent and safe implementation for the comprehensive development of children in this area.
Temas
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Consulting report - Municipality of Surco: enhancing recycling through improved waste management system in the District of Surco, Perú
Franco Quispe, Daelí Sonia; Hughes, Lisa Caroline; Pöltl, Stefan (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-10-09)Lima faces a significant waste management challenge, as large volumes of waste remain unsorted and improperly disposed of, resulting in environmental pollution, health risks to citizens and a general decline in public ... -
Consulting report - Municipality of Surco: social project proposal to reduce childhood obesity of primary education students in a public school in the District of Santiago de Surco
Flores Merino, Romina (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-10-04)This thesis addresses the increasing prevalence of childhood obesity and overweight in the district of Santiago de Surco, Lima, Peru, with a focus on primary school children aged 6 to 11 years. By using the Design Thinking ... -
Consulting Report – Municipality of Surco: Addressing the Social Problem of Iron Deficiency Anemia in School Children in the District of Surco, Perú
Arellano Jara, Aldo Miguel; Simon Sebastian, Eder (Pontificia Universidad Católica del PerúPE, 2024-10-07)La anemia ferropénica es la deficiencia nutricional más prevalente en todo el mundo, y afecta sobre todo a las poblaciones socioeconómicamente desfavorecidas de los países en desarrollo. Los grupos desproporcionadamente ...