Show simple item record

dc.contributor.authorCárcamo, Benjamín
dc.date.accessioned2024-09-26T17:46:58Z
dc.date.available2024-09-26T17:46:58Z
dc.date.issued2024-09-25
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/29656/26745
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/201861
dc.description.abstractTeacher identity has gained global attention as a construct of interest due to its potential to explain teacher attitudes and behaviors. Despite this growing interest, few studies have explored the implementation of qualitative methodologies in the empirical study of teacher identity. The objective of this study was to investigate how Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) and Grounded Theory (GT) are utilized in empirical research on teacher identity. To achieve this, we followed the PRISMA model guidelines for systematic reviews, establishing inclusion and exclusion criteria for the bibliographic search, such as publication date and the nature of the research. The final analysis included 31 research articles. The results identify patterns in the objectives, data collection techniques, and analysis methods used in both approaches within the context of empirical studies on teacher identity.en_US
dc.description.abstractLa identidad docente ha emergido alrededor del mundo como un constructo de interés, debido a su potencial explicativo al respecto de las actitudes y comportamientos docentes. Pese al gran interés existente, hay pocos estudios que exploren la forma en la cual se implementan las metodologías cualitativas en el estudio empírico de la identidad docente. El objetivo del estudio fue explorar la forma en la cual la teoría de la actividad histórico-cultural (TAHC) y la teoría fundamentada (TF) son empleadas en investigaciones empíricas de identidad docente. Para ello, seguimos lineamientos del modelo PRISMA para revisiones sistemáticas, por lo que determinamos criterios de inclusión y exclusión para una búsqueda bibliográfica, tales como fecha de publicación y naturaleza de la investigación. El análisis final fue realizado con 31 artículos de investigación. Entre los resultados, se identifican patrones respecto de los objetivos, técnicas de recogida de datos y técnicas de análisis para ambas propuestas en el contexto de investigaciones empíricas de la identidad docente.es_ES
dc.description.abstractA identidade do professor emergiu mundialmente como uma construção de interesse devido ao seu potencial para explicar as atitudes e comportamentos dos professores. Apesar desse interesse, são poucos os estudos que exploram como as metodologias qualitativas são implementadas no estudo empírico da identidade docente. O objetivo deste estudo foi investigar como a Teoria da Atividade Histórico-Cultural (TAHC) e a Teoria Fundamentada nos Dados (TF) são utilizadas na pesquisa empírica sobre identidade docente. Para isso, seguimos as diretrizes do modelo PRISMA para revisões sistemáticas, estabelecendo critérios de inclusão e exclusão para a busca bibliográfica, como data de publicação e natureza da pesquisa. A análise final incluiu 31 artigos de pesquisa. Entre os resultados, foram identificados padrões relacionados aos objetivos, técnicas de coleta de dados e técnicas de análise para ambas as abordagens no contexto de investigações empíricas sobre a identidade docente.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2304-4322
dc.relation.ispartofurn:issn:1019-9403
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceEducación; Vol. 33 Núm. 65 (2024)es_ES
dc.subjectIdentityen_US
dc.subjectQualitative researchen_US
dc.subjectEducational researchen_US
dc.subjectMethodologyen_US
dc.subjectIdentidades_ES
dc.subjectInvestigación cualitativaes_ES
dc.subjectInvestigación educativaes_ES
dc.subjectMetodologíaes_ES
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectPesquisa educacionalpt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.titleTeoría de la actividad histórico-cultural y teoría fundamentada como metodologías para investigar la identidad docente: una revisión sistemáticaes_ES
dc.title.alternativeHistorical-Cultural Activity Theory and Grounded Theory as Methodologies for Investigating Teacher Identity: A Systematic Reviewen_US
dc.title.alternativeTeoria da Atividade Histórico-Cultural e Teoria Fundamentada como Metodologias para Investigar a Identidade Docente: Uma Revisão Sistemáticapt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/educacion.202402.A003


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess