La obliteración del lenguaje desde Heidegger: para una crítica de la lingüística teórica
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Areté; Vol. 36 Núm. 1 (2024)Abstract
This paper discusses the grounding of the possibility of a critique of general linguistics or linguistic theory based on an interpretation of a passage of Heidegger’s Letter on Humanism. According to my interpretation, the metaphysical conception of language generates an obliteration that does not allow to understand the phenomenon of language or languages. However, I claim that such a conception and, therefore, the obliteration itself are part of the phenomenon of language and not something external that can be avoided. Therefore, I raise the question if linguistics supports such a conception and defend that the obliteration diagnosed by Heidegger requires a discrimination of the fundamental concepts of linguistics and its presuppositions. I suggest as a work hypothesis in the context of critical practice that it is not linguistics itself that supports this conception –such as it is observable after the discrimination of its fundamental concepts– but rather its presuppositions. Consequently, I claim that the fundamental concepts of linguistics –when critically considered– deconstruct the presuppositions according to which linguistic theory conceives language and its own theoretical grounding. En este trabajo se discute la fundamentación de la posibilidad de una crítica de la lingüística general o lingüística teórica a partir de la interpretación de un pasaje de Carta sobre el “humanismo” de Heidegger. Nuestra interpretación es que la concepción metafísica del lenguaje genera una obliteración para comprender el fenómeno del lenguaje o las lenguas, pero esa misma concepción y, por tanto, esa misma obliteración pertenecen al fenómeno del lenguaje, y no son algo externo que pudiera evitarse. Por tanto, nos preguntamos si acaso la lingüística sustenta esa concepción y se defiende que la obliteración que Heidegger diagnóstica exige un discernimiento de los conceptos fundamentales de la lingüística y de sus presupuestos. Planteamos como hipótesis de trabajo para el ejercicio crítico que no es la lingüística misma la que sustenta la concepción tal y como se puede observar siguiendo el discernimiento de sus conceptos fundamentales, sino sus presupuestos. Esto nos llevará a sostener que los conceptos fundamentales de la lingüística críticamente considerados deconstruyen los presupuestos desde donde la teoría lingüística concibe el lenguaje y su propia fundamentación teórica.