Show simple item record

dc.contributor.authorLuna Bravo, José Luis
dc.date.accessioned2023-08-16T14:32:56Z
dc.date.accessioned2023-08-16T14:53:35Z
dc.date.available2023-08-16T14:32:56Z
dc.date.available2023-08-16T14:53:35Z
dc.date.issued2023-07-19
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27119/25398
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/195226
dc.description.abstractThe experience of playing is not unknown to anyone of us. As children we have all entered the world opened by phantasy and toys. This paper makes explicit —from a phenomenological perspective— how this particular mixture of perception and phantasy takes place. To avoid confusing this experience with a hallucination or a mere simulation, I claim that playing can be analysed as a particular modality of perceptual phantasy in the “as if” mode. This modality,based on the neutralisation of a perceptual apprehension, enables the opening of the world of phantasy that is deployed in playing. Accordingly, this paper isdivided in 3 parts: First, I present a general description of phantasy consciousness; then, I propose an analysis of perceptual phantasy in the experience of theatre; third, I describe the specificity of this modality of phantasy consciousness —called perceptual phantasy— in the intentional structure proper of children’s playing.en_US
dc.description.abstractLa experiencia del juego no es extraña para ninguno de nosotros. Todos en algún momento de nuestra infancia nos hemos sumergido en el mundo que nosabre la fantasía y los juguetes. El presente texto se propone explicitar desde una perspectiva fenomenológica cómo tiene lugar esta particular mezcla de percepción y fantasía. Para que esta experiencia no se confunda con una alucinación o simple simulación, se plantea como hipótesis que el juego se puede analizar como una modalidad particular de la fantasía perceptiva en el modo del «como si», en la que, sobre la base de una aprehensión perceptiva, que se presenta neutralizada, se abre el mundo de fantasía que se despliega en el juego. Bajo este hilo conductor el texto se organiza en tres momentos: primero, descripción general de la conciencia de fantasía; segundo, análisis de la fantasía perceptiva en la experiencia del teatro; y finalmente, descripción de la especificidad de esta modalidad de la conciencia de fantasía, denominada fantasía perceptiva, en la estructura intencional propia del juego en los niños.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Humanidadeses_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3741
dc.relation.ispartofurn:issn:1016-913X
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceAreté; Vol. 35 Núm. 1 (2023)es_ES
dc.subjectChild’s playingen_US
dc.subjectPerceptual phantasyen_US
dc.subjectImage consciousnessen_US
dc.subjectPhenomenologyen_US
dc.subjectJuego infantiles_ES
dc.subjectFantasía perceptivaes_ES
dc.subjectConciencia de imagenes_ES
dc.subjectFenomenologíaes_ES
dc.titleAnálisis fenomenológico del juego infantil como modalidad de la fantasía perceptivaes_ES
dc.title.alternativePhenomenological Analysis of Children’s Playing as a Modality of Perceptual Phantasyen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess