Show simple item record

dc.contributor.authorBarceló, Ernesto
dc.contributor.authorBenítez, Juan Camilo
dc.contributor.authorGelves Ospina, Melissa
dc.contributor.authorFlorez, Karen
dc.contributor.authorNavarro, Edgar
dc.contributor.authorDe Oro, Carlos
dc.date.accessioned2023-05-11T21:05:23Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:52Z
dc.date.available2023-05-11T21:05:23Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:52Z
dc.date.issued2022-12-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/23031/24802
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193506
dc.description.abstractBullying is a contemporary social phenomenon that impacts multiple social structures and contexts. This study aimed to establish the association between executive functions (EF) and social cognition in adolescents. A cross-sectional descriptive study with a sample of 109 subjects was selected by convenience sampling. Multinomial logistic regression was performed, finding that social cognition is a protective factor (OR: 0.17 IC 95% 0.05-0.59) (OR: 0.27 IC 95% 0.08- 0.85) in the group of aggressors to controls; in addition, the group of victims to controls (OR: 0.15 IC 95% 0.05 – 0.42) (OR: 0.30 IC 95% (0.11- 0.82). Thus, adequate social cognition is associated as a protective factor against bullying, and presenting deficits in EF is associated with a threefold increased risk of bullying.en_US
dc.description.abstractEl Bullying es un fenómeno social contemporáneo que impacta en múltiples estructuras y contextos sociales. Este estudio tuvo como objetivo establecer la asociación entre funciones ejecutivas (FE), cognición social en adolescentes y el bullying. Estudio descriptivo transversal con una muestra de 109 sujetos seleccionados mediante un muestreo por conveniencia. Se realizó una regresión logística multinomial, encontrando que la cognición social es un factor protector (OR: .17 IC 95% .05-.59) (OR: .27 IC 95% .08- .85) en el grupo de los agresores respecto a los controles; así como en el grupo de víctimas respecto a los controles (OR: .15 IC 95% .05 – .42) (OR: .30 IC 95% (.11- .82). De esta manera, una adecuada cognición social se asocia como un factor protector ante el bullying y el presentar déficits en las FE se asocia a un incremento del riesgo de tres veces de padecerlo.es_ES
dc.description.abstractLe harcèlement est un phénomène social contemporain qui a un impact sur de multiples structures et contextes sociaux. Cette étude visait à établir l'association entre les fonctions exécutives (FE) et la cognition sociale chez les adolescents. Étude descriptive transversale avec un échantillon de 109 sujets sélectionnés par échantillonnage de convenance. Une régression logistique multinomiale a été réalisée et a permis de constater que la cognition sociale est un facteur de protection (OR: 0.17 IC 95% 0.05-0.59) (OR: 0.27 IC 95% 0.08- 0.85) dans le groupe des auteurs par rapport aux témoins ; ainsi que dans le groupe des victimes par rapport aux témoins (OR: 0.15 IC 95% 0.05 – 0.42) (OR: 0.30 IC 95% (0.11- 0.82). Ainsi, une cognition sociale adéquate est associée à un facteur de protection contre les brimades et des déficits en FE sont associés à un risque trois fois plus élevé de brimades.fr_CA
dc.description.abstractO bullying é um fenómeno social contemporâneo que tem impacto em múltiplas estruturas e contextos sociais. Este estudo visava estabelecer a associação entre as funções executivas (EF) e a cognição social nos adolescentes. Estudo descritivo de corte transversal com uma amostra de 109 sujeitos seleccionados por amostragem de conveniência. Foi realizada uma regressão logística multinomial, constatando que a cognição social é um factor de protecção (OR: 0.17 IC 95% 0.05-0.59) (OR: 0.27 IC 95% 0.08- 0.85) no grupo de agressores em relação aos controlos; bem como no grupo de vítimas em relação aos controlos (OR: 0.15 IC 95% 0.05 – 0.42) (OR: 0.30 IC 95% (0.11- 0.82). Assim, a cognição social adequada está associada como um factor de protecção contra o bullying e ter défices na EF está associada a um risco triplicado de bullying.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 41 Núm. 1 (2023)es_ES
dc.subjectSocial cognitionen_US
dc.subjectTheory of minden_US
dc.subjectSocial perceptionen_US
dc.subjectBullyingen_US
dc.subjectExecutive functionsen_US
dc.subjectCognición sociales_ES
dc.subjectTeoría de la mentees_ES
dc.subjectPercepción sociales_ES
dc.subjectBullyinges_ES
dc.subjectFunciones ejecutivases_ES
dc.subjectCognition socialefr_CA
dc.subjectThéorie de l’espritfr_CA
dc.subjectPerception socialefr_CA
dc.subjectBullyingfr_CA
dc.subjectFonctions exécutivesfr_CA
dc.subjectCognição socialpt_BR
dc.subjectTeoria da mentept_BR
dc.subjectPercepção socialpt_BR
dc.subjectBullyingpt_BR
dc.subjectFunções executivaspt_BR
dc.titleFunciones ejecutivas y Cognición Social en adolescentes en contexto de Bullyinges_ES
dc.title.alternativeExecutive functions and Social Cognition in adolescents in the context of Bullyingen_US
dc.title.alternativeFonctions exécutives et cognition sociale chez les adolescents dans le contexte de Bullyingfr_CA
dc.title.alternativeFunções executivas e cognição social em adolescentes em contexto de bullyingpt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202301.019


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess