Show simple item record

dc.contributor.authorVeloso dos Santos, Tiago
dc.date.accessioned2022-10-04T15:19:46Z
dc.date.accessioned2022-10-04T16:22:57Z
dc.date.available2022-10-04T15:19:46Z
dc.date.available2022-10-04T16:22:57Z
dc.date.issued2022-07-12
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/espacioydesarrollo/article/view/25556/24064
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/186849
dc.description.abstractIn the context of urban expansion in the Metropolitan Region of Belém (MRB), we analyze the logic of action of certain business groups and the relationship with the trend of spreading of the urban-metropolitan fabric nucleated by the city of Belém. The analysis stems from the emergence of supermarket retail groups as an expression of a metropolitan economy organized around the modern tertiary sector, especially commerce and services, of which two business groups stand out, “Líder” and “Y. Yamada". Despite of acting to intensify the logic of metropolitan expansion, the groups act in a strategically different way in terms of locational choices. The methodological path of the research is comprised of three stages: systematic literature review, survey and document analysis, systematic field observations with subsequent production of cartography of the observed processes and statistical data collected.en_US
dc.description.abstractEn el contexto de la expansión urbana de la Región Metropolitana de Belém (RMB), se analizan las lógicas de actuación de determinados grupos empresariales y su relación con la tendencia de dispersión del tejido urbano-metropolitano del cual Belém es el núcleo. Se partió de la premisa de la emergencia de los grupos de supermercados minoristas como expresión de una economía metropolitana organizada en función del sector terciario moderno, principalmente el comercio y los servicios, de los cuales son exponentes dos grupos empresariales, las cadenas "Líder" e "Y. Yamada". Y, a pesar de que funcionan en virtud de acentuar la lógica de expansión metropolitana, estos grupos actúan de una manera estratégicamente distinta en relación a las opciones de localización. El recorrido metodológico de la investigación se compone de tres etapas: la revisión estructurada de literatura, levantamiento y análisis de los documentos, las observaciones sistemáticas de campo, seguida de la elaboración de una cartografía sobre los procesos observados y los datos estadísticos recolectados.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Centro de Investigación en Geografía Aplicadaes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:1016-9148
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceEspacio y Desarrollo; Núm. 39 (2022)es_ES
dc.subjectAmazonen_US
dc.subjectUrbanizationen_US
dc.subjectMetropolitan Region of Belémen_US
dc.subjectUrban Economyen_US
dc.subjectMetropolisen_US
dc.subjectAmazoniaes_ES
dc.subjectUrbanizaciónes_ES
dc.subjectRegión Metropolitana de Belémes_ES
dc.subjectEconomía Urbanaes_ES
dc.subjectMetrópolises_ES
dc.titleEconomía Urbana y Expansión Metropolitana Estrategias de localización de los grupos empresariales en la Región Metropolitana de Belémes_ES
dc.title.alternativeUrban Economy and Metropolitan Expansion Locational strategies for business groups in the Metropolitan Region of Belémen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.00
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International