Show simple item record

dc.contributor.authorSoto Quispe, Natalia
dc.date.accessioned2022-06-10T19:45:48Z
dc.date.available2022-06-10T19:45:48Z
dc.date.issued2021-12-01
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/185160
dc.description.abstractThe word strategy, for many centuries, made reference only and exclusively to a military context. As the decades passed, people began to broaden the spectrum of strategy and transfer it to other areas. Since the technological development of the 20th century, drastic and constant changes have occurred as at no other time in history, forcing organizations to adapt: changes that, at the time of writing (2021), are still in the making. Therefore, the key question is how to achieve change without losing direction and meaning. To achieve this, constant change must be part of the very concept of strategy. The need arises to manage strategies in order to make them adaptable; and, to this end, it is essential to understand the systemic dynamics of the organizational structure. The latter, at the same time, needs an organizational purpose and a shared vision. Therefore, the central argument is that when the structure of the system is understood, a strategy can be designed according to the needs of the organization; in other words, strategy management can be developed in the right way.en_US
dc.description.abstractLa palabra estrategia, desde hace muchos siglos, hacía referencia única y exclusivamente a un contexto miliar. Conforme pasaron las décadas, se comenzó a ampliar el espectro de estrategia y trasladarla a otros ámbitos. En ese sentido, el contexto organizacional comenzó a adoptar esta forma de hacer las cosas. A partir del desarrollo tecnológico del siglo XX, se produjeron cambios drásticos y constantes como en ningún otro momento de la historia, lo cual obligó a las organizaciones a adaptarse: cambios que, en el momento de desarrollo de la presente (2021), siguen gestándose. Por tanto, la pregunta clave es cómo lograr cambiar sin perder una dirección y un sentido. Para ello, se requiere que, dentro del concepto mismo de estrategia, se encuentre el cambio constante. Surge la necesidad de gestionar las estrategias para hacerlas adaptables; y, para ello, es fundamental comprender la dinámica sistémica de la estructura organizacional. Esta última, al mismo tiempo, necesita de un propósito organizacional y una visión compartida. Por todo lo anterior, el argumento central se encuentra en que cuando se comprende la estructura del sistema, se puede diseñar una estrategia acorde a lo que necesita la organización; en otras palabras, la gestión estrategia puede desarrollarse de la manera correcta.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2521-5701
dc.relation.ispartofurn:issn:2521-5698
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceInnovaG; Núm. 7 (2021)es_ES
dc.subjectGestión estratégicaes_ES
dc.subjectEstrategia organizacionales_ES
dc.subjectPensamiento sistémicoes_ES
dc.subjectVentaja competitivaes_ES
dc.titleLa importancia del pensamiento sistémico para el diseño de estrategias exitosases_ES
dc.title.alternativeThe importance of systems thinking for the design of successful strategiesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04
dc.publisher.countryPE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess