Search
Now showing items 1-10 of 12
La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de Brasil
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
Supported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children ...
Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936)
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline ...
Los silencios de niños hablantes de chinanteco en diversas situaciones escolares
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
This article analyzes, from an ethnographic perspective and a sociocultural framework, the construction of silences in the interaction between students and teachers in a multilingual classroom situation in an indigenous ...
Dossier: infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación: experiencias formativas cotidianas dentro y fuera de las escuelas
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
Presentation of the dossier on indigenous childhood, ethnic-national identifications and education: Daily formative experiences inside and outside schools.
Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider ...
Concepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del Neuquén
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
Elementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity ...
Claudia Brosseder. The Power of Huacas. Change and Resistance in the Andean World of Colonial Peru. Austin: University of Texas, 2014, 474 pp.
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-11-01)
No presenta resumen
Rivera Andía, Juan Javier (ed.). Comprender los rituales ganaderos en los Andes y más allá. Etnografías de lidias, herranzas y arrierías. BAS 51. Aachen: Schaker Verlag, 2014, 500 pp.
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
No presenta resumen
Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and ...
Sonidos e imágenes en la construcción de la persona mbyà-guaraní en el sur de Brasil
(Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01)
The mbyà-Guarani sound world is an important dimension of theirexistence as well as their children are, through their presence and their songs, which occupy a central place in the oguatá porã (Guarani sacred walk towards ...