Show simple item record

dc.contributor.authorSuárez Trejo, Javier
dc.date.accessioned2018-10-18T21:16:47Z
dc.date.available2018-10-18T21:16:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/133082
dc.description.abstractA house is a space that we inhabit. However, a house also teaches us to inhabit (it) offering multiple ways to live in it with human beings, people and objects, that are important to us. In other words, a house activates multiple ways to inhabit it so that it and we transform that shared space in where we live: the country, for example. Having this in mind, what is a house of culture? Does it make sense today? To answer these questions, the following article is divided into two sections. The first section focuses on the pedagogical function of the House of Culture, according to José María Arguedas, who was its first director between 1963 and 1964. For Arguedas, the house had a dual function, «adapter» and «creative», which responded to the urgent needs of the migrants in the city of Lima. The second section describes and analyzes the functions of the House of Peruvian Literature, active since 2009, and suggests the need to challenge and transform those functions that seems to follow a visibilizing and not pedagogical notion of literature. throughout the article, useful distinctions to rethink cultural management and policies.en_US
dc.description.abstractUna casa es un espacio que habitamos. Sin embargo, la casa también nos enseña a habitar(la) ofreciéndonos múltiples formas para vivir en ella con los seres, personas y objetos, que queremos. En otras palabras, la casa activa múltiples formas de habitarla para que ella y nosotros transformemos ese espacio compartido en el que vivimos: el país, por ejemplo. Teniendo esto en cuenta, cabe preguntarse ¿qué es una casa de la cultura? ¿Tiene sentido hoy en día? Para responder estas preguntas, el siguiente artículo se divide en dos partes. La primera sección se enfoca en la función pedagógica de La Casa de la Cultura según José María Arguedas, quien fuera su primer director entre 1963 y 1964. Para Arguedas, la Casa tenía una función doble, “adaptadora” y “creadora”, que respondía a las urgentes necesidades de los migrantes en la ciudad de Lima. La segunda sección describe y analiza las funciones de La Casa de la Literatura Peruana, activa desde el 2009, y sugiere la necesidad de cuestionar y transformar estas funciones que obedecen a una noción sobre todo visibilizadora, y no pedagógica, de la literatura. A lo largo del artículo, se ofrecen útiles distinciones para repensar la gestión de políticas culturales en el Perú.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2521-5701
dc.relation.ispartofurn:issn:2521-5698
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es_ES
dc.sourceInnovaG; Núm. 4 (2018)es_ES
dc.subjectCultural Policiesen_US
dc.subjectHouse of Cultureen_US
dc.subjectJosé María Arguedasen_US
dc.subjectHouse of Literatureen_US
dc.subjectMedialityen_US
dc.subjectPolíticas Culturaleses_ES
dc.subjectCasa de La Culturaes_ES
dc.subjectJosé María Arguedases_ES
dc.subjectCasa de La Literaturaes_ES
dc.subjectMedialidades_ES
dc.title¿Visibilizar y/o activar? Notas para la gestión de una Casa de la Culturaes_ES
dc.title.alternative¿Visibilize and / or activate? Notes for the management of a House of Culturees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04
dc.publisher.countryPE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess