Show simple item record

dc.contributor.authorRuiz Ruiz, Marcos Fernando
dc.date.accessioned2018-04-10T19:52:54Z
dc.date.available2018-04-10T19:52:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289/5286
dc.description.abstract Discover how the future will be has traditionally been a task entrusted to wizards and soothsayers. However, men and women of science—through the prospective discipline and research in future scenarios—have also faced the problem from a particularly different way. The educational phenomenon—not being aware of this concern about tomorrow—also becomes the object of study to establish guidelines for relevant strategic planning and foresight. In the following paragraphs, we will address future studies related to higher education with a proposed approach to the ethodologies used and we will seek to identify the convergence of future scenarios. Finally, to offer a significant contribution, we will propose some general strategies that universities must consider anticipating future challenges and difficultiesen_US
dc.description.abstractDescubrir cómo será el porvenir ha sido una tarea tradicionalmente encargada a brujos y adivinos. Sin embargo, hombres y mujeres de ciencia, mediante la disciplina prospectiva y la investigación de escenarios futuros, también han encarado el problema desde un enfoque particularmente diferente. El fenómeno educativo —al no ser ajeno a esta preocupación por el mañana— se convierte en objeto de estudio con miras a establecer lineamientos para una pertinente planeación estratégica y prospectiva.En las próximas líneas, abordaremos los estudios de futuro vinculados a la educación superior proponiendo una aproximación a las metodologías empleadas,identificando algunas convergencias para los escenarios de los próximos años y proponiendo —como aporte significativo— algunas estrategias generales que las universidades deben considerar previendo retos y dificultades futurases_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editoriales_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2304-4322
dc.relation.ispartofurn:issn:1019-9403
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceEducación; Vol. 22, Núm. 42 (2013); 7-27es_ES
dc.subjectForesighten_EN
dc.subjectProspectiveen_EN
dc.subjectStrategic Planningen_EN
dc.subjectUniversityen_EN
dc.subjectFuturoes_ES
dc.subjectProspectivaes_ES
dc.subjectPlaneación Estratégicaes_ES
dc.subjectUniversidades_ES
dc.titleEl futuro de la educación [superior]. Una reflexión entre la doxa y la epistemees_ES
dc.title.alternativeThe future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International