Platón y Aristóteles frente al problema de la cualidad
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Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial
Resumen
El trabajo se propone mostrar que no es necesario leer los diálogos platónicos tempranos desde la teoría clásica de las Formas, sino que es posible analizarlos y, sobre todo, explicar el uso del vocabulario de la presenciaa la luz del problema más general -y previo- de la posibilidad de distinguir entre un sujeto y los predicados accidentales, en especial la cualidad. La relación de presente en o de estar en a la que recurre Platón es heredada por Aristóteles. La distinción entre las expresiones decirse de algo como de un sujeto y estar en algo como en un sujeto(Categorías 2) parece ser un desarrollo natural de la ontología platónica. Sostendremos que el planteo aristotélico está mucho más próximo al de los diálogos tempranos que al de los medios.
This paper purports toshow that it is not necessary to read the early Platonic dialogues starting from the classic theory of Forms. It argues, instead, that it is possibleto analyze them and, above all, to explain the use of the vocabulary of presence starting from the more general and prior possibility of distinguishing a subject from its accidental predicates, especially quality. The relation of present in or being in to which Plato recurs. is inherited by Aristotle. The distinction between being said about something as asubject and being in something as in a subject (Categories 2) seems to be anatural development of Platonic ontology. It is argued that the Aristotelian conception is closer to the earlier than to the intermediate dialogues.
This paper purports toshow that it is not necessary to read the early Platonic dialogues starting from the classic theory of Forms. It argues, instead, that it is possibleto analyze them and, above all, to explain the use of the vocabulary of presence starting from the more general and prior possibility of distinguishing a subject from its accidental predicates, especially quality. The relation of present in or being in to which Plato recurs. is inherited by Aristotle. The distinction between being said about something as asubject and being in something as in a subject (Categories 2) seems to be anatural development of Platonic ontology. It is argued that the Aristotelian conception is closer to the earlier than to the intermediate dialogues.
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