Estudios de Filosofía
URI permanente para esta comunidadhttps://hdl.handle.net/20.500.14657/175808
Estudios de Filosofía es una revista de periodicidad anual, editada por el Seminario de Filosofía del Instituto Riva-Agüero, escuela de altos estudios humanísticos de la Pontificia Universidad Católica del Perú, y elaborada con el esfuerzo conjunto de profesores y estudiantes de Filosofía de esta universidad. Se publica por primera vez en 1975; a partir de 2009, la revista se publica de forma exclusivamente electrónica.
Su objetivo es difundir textos originales e inéditos, principalmente -aunque no de modo exclusivo- de quienes se inician en la investigación. Se incluyen artículos, traducciones, estudios críticos, reseñas, entrevistas, notas bibliográficas y noticias de actividades filosóficas diversas.
Todos los artículos presentados a la revista son sometidos a un proceso de arbitraje doble ciego realizado por pares nacionales.
Explorar
Ítem Texto completo enlazado A propósito del problema del espacio en Hegel(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2016-12-01) Vera, SantiagoThe paper aims to locate the concept of space within Hegel’s philosophy, interrogating the necessity of its subordination in relation to the concept of timewithin the framework of the Hegelian teleology of history. The first part considers the problem of the relation between (natural) space and (natural-spiritual) time, placing each concept in its corresponding systematic location. The second part illustrates how this problem operates within three scenarios: language, art and geography. In the context of a wider research regarding the historical devaluation that space suffered in relation to the categorical preeminence of time, this paper intends to identify one among many conceptual strategies whereby this preeminence acquires legitimation in Hegel´s philosophy.Ítem Texto completo enlazado Acerca de las proposiciones marco y epistémicas. Apuntes sobre Moore y Wittgenstein, y una propuesta de definición para la racionalidad científica(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2022-12-05) Ramírez, GonzaloThis text has two objectives: a description and an application. First, we describe Wittgenstein’s critique of Moore regarding the demonstration of the world outside our minds. In it we rescue the distinction between framework propositions and epistemic propositions. Second, we present a way of applying this distinction to the philosophy of science. Specifically, it will allow us to describe what distinguishes science from any other belief system. The central thesis behind this distinction is that science, unlike tradition, pseudoscience, and superstition, seeks to reduce the number of framework propositions or, ideally, not to increase them.Ítem Texto completo enlazado Acerca del optimismo. Leibniz y la tesis de la armonía universal(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2009-03-22) Alayza, CristinaEste ensayo busca evaluar la optimista afirmación de Leibniz según la cual el nuestro es el “mejor de los mundos posibles”. para ello, se intenta leerla a la luz del contexto original del cual se extrae dicha frase, es decir, adentrarse aunque sea brevemente en el sistema que Leibniz formuló para rastrear los motivos que lo llevaron a expresarse de ese modo. en suma, se intenta comprender no solo el sentido de dicha frase, sino (en contra de voltaire quizá) al propio Leibniz, o en todo caso, a su optimismo. Con eso en mente, primero se plantea la tesis leibniziana de la multiplicidad de mundos posibles (§1), para preguntarse luego por qué, de entre ellos, nuestro mundo habría de ser el mejor, lo cual conduce a examinar el principio de razón suficiente (§2). Al hacerlo aparece inevitablemente el tema de dios, lo cual motiva a su vez la pregunta de por qué dios eligió crear este mundo en particular en vez de otro (§3). Finalmente se vincula la armonía preestablecida con el optimismo.Ítem Texto completo enlazado El acontecimiento de la verdad en la fenomenología ontológica de Jean-Paul Sartre(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2019-12-13) Cotrina Cosar, Juan PabloThis article aims to shed light on the idea of truth in Jean-Paul Sartre’s ontological phenomenology from his posthumous book, Truth and Existence (1989). For this, we will divide our work into four parts: the first will approach the idea of truth as a revelation of Being to human reality; the second will analyze how a denial of truth is possible from the possibilities of ignorance and error; the third will focus on explaining how the truth unveiled by a human reality opens towards universalization; and the fourth will show that all truth, by the fact of being intersubjective, is part of the process of historicalization of human reality.Ítem Texto completo enlazado Acta fenomenológica latinoamericana, vol. I y vol. II(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2007-03-23) Rizo-Patrón, Rosemary"La nota bibliográfica no presenta resumen"Ítem Texto completo enlazado Acta Fenomenológica Latinoamericana, vol. III(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2010-03-21) Rizo-Patrón, RosemaryEl artículo no presenta resumenÍtem Texto completo enlazado Alasdair McIntyre. Crisis epistemológicas, narrativa dramática y filosofía de la ciencia(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2003-06-18) Cobo, Gonzalo¿Qué es una crisis epistemológica? La descripción que hace Descartes de su propia crisis epistemológica tuvo, ciertamente, una influencia única, y esto a pesar de que describe de modo radicalmente erróneo su propia crisis, y ciertamente ha mostrado ser una guía altamente errónea sobre la naturaleza de las crisis epistemológicas en general.Ítem Texto completo enlazado Algo más que el tiempo. Conmemoración de los primeros cien años de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2017-11-30) Hanza, Kathia; Del Valle, JulioNo presenta resumenÍtem Texto completo enlazado Algunos aspectos de la dialéctica del Parménides desde la óptica hegeliana(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2017-11-30) Schoof, CarlosThe purpose of this paper is to offer a general view of the philosophical affinities between Plato and Hegel through the analysis of the Hegelian interpretation of the Parmenides. We will show how the Hegelian approach to Plato, and his understanding of idealism and dialectics, is determined by Hegel’s debate with the philosophy of Kant. A brief exposé of the differences between Kantian transcendental idealism and Hegelian absolute idealism will be needed. Then, we will show some traits of the Hegelian hermeneutics of Plato in order to understand how the first part of the Parmenides admits parallelisms with certain excerpts of Hegel’s work, both regarding its philosophical purpose as well as stylistically. Finally, the Author expounds the Hegelian evaluation of the dialectical exercise from the second part of the Parmenides. There, Platonic Dialectic fails and does not accomplish its philosophical purpose, and becomes a valuable skepticism consubstantial to philosophical thought.Ítem Texto completo enlazado Alice Crary y Rupert Read (eds.), The new Wittgenstein, Londres: Routledge, 2000, 403 pp.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2003-03-13) Lastres, PamelaLa reseña no presenta resumen.Ítem Texto completo enlazado André Léonard. La estructura del sistema hegeliano(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2007-03-23) García, GabrielEste artículo quisiera introducir al corazón de «la cosa misma». Esta «cosa» no es aquí el sistema hegeliano propiamente en su totalidad. Ello sería pretencioso. Se trata más bien de la estructura de este sistema, es decir de la forma especulativaque determina el desarrollo y el ordenamiento de su contenido y permite captar, en su coherencia específica, las distintas obras donde se expone la sistemática hegeliana. Estas obras son principalmente la Fenomenología del espíritu,la Enciclopedia de las ciencias filosóficas y los diversos Cursos de Berlín. En las obras restantes encontramos todavía la Ciencia de la lógica –que es el despliegue detallado de lo que en forma abreviada encontramos en la lógica de laEnciclopedia– y los Principios de la filosofía del derecho, que constituyen una elaboración más profunda de la parte consagrada al espíritu objetivo en la Enciclopedia.Ítem Texto completo enlazado El aparecer de lo sublime: la recuperación de lo sublime en la naturaleza a través del arte(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2014-12-03) Pérez, RogerThe Kantian interpretation of the sublime proposes in its assessment a predominant place to the contemplation of nature. Contemporary interpretations, on the other hand, focus their attention upon the capacity of art as a de-structuralizing element, in order to give an account of a historical development of the arts in the way of the sublime. The present paper holds that, since Martin Seel’s Aesthetics of Appearing, it is possible to link both approaches by means of an existential interpretation of the experience of the sublime that stresses the role of time, and thus recovers the experience of the natural sublime in the absence of a super-sensible foundation.Ítem Texto completo enlazado Una apreciación de la Ética de Spinoza en torno a la libertad como libertad humana(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-12-11) Limo Durand, María FernandaThis article seeks to highlight the relevance of Spinoza’s philosophy with respect to the realization of freedom. His idea of freedom does not deny or reject emotions, and links them to our ability to be rational beings. Spinoza is one of the first philosophers to appreciate an internal dimension of emotions and consider it as part of our own nature, since he affirmed that the human essence is desire itself. The human being is aware of this desire, which drives him to seek ways to affirm his own existence. His notion of freedom must, therefore, consider all these elements to be reflected as something achievable without neglecting what makes us human.Ítem Texto completo enlazado Una aproximación al amor en la filosofía de Baruch Spinoza(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2021-12-02) Tapia, DaniloThis paper offers an analysis of Spinoza’s concept of love based on the Treatise on the Emendation of the Intellect, the Short Treatise on God and the Ethics. Spinoza’s concept of love must be understood within his critical phenomenology of affects and his theory of knowledge. Thus understood, Spinoza’s concept of love entails that how we love —actively or passively— is more important than any normative distinction among objects of love. This reading of Spinoza’s concept of love is compatible with his ethical premises and his ontological monism, and with his understanding of love as an activity of the Substance.Ítem Texto completo enlazado Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Mansilla, KatherineThis paper seeks to show the proximity between the phenomenologicalreflection that Merleau-Ponty presents in the article “The War Has Taken Place” (1945), and the stories of Jose Carlos Agüero, in his book, Los rendidos (The Surrendered) (2015). From a phenomenological perspective (pre-reflective), both authors describe the experience of pain, shame and forgiveness as the pursuit of freedom and justice. The text is divided into two parts. In the first part, we present discourses of justice which were established after the Peruvian armed conflict (1980-2000) and the need of exercising the phenomenological “epochè” in order to describe the feelings of terror and shame that underlie as background of this shared experience. In the second part, supported by Merleau Ponty’s concepts of intersubjectivity and historicity, we define freedom as the pursuit of justice, which can only be understood at the primordialaction of being in relation with others, from which we give meaning to the past.Ítem Texto completo enlazado Apuntes para un esbozo del valor de la tragedia para el akratḗs(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2020-12-16) Román Molero, MassielEn el pasaje 1147b6-9 de la Ética Nicomáquea, Aristóteles subraya que el akratḗs es capaz de arrepentimiento sin indicar cómo, pues ello debe ser escuchado de los fisiólogos. Este trabajo, no obstante, sostiene que Aristóteles no deja este problema sin respuesta: dado que la educación es el marco en el que el hombre se ejercita, a lo largo de su vida, en el buen vivir, la construcción de la acción trágica en la Poética puede verse como una herramienta pedagógica que permite una profundización en el conflicto entre la razón y las pasiones del akratḗs, y cuyo genuino aporte estriba en su capacidad de explotar sus páthē para él y encauzarlas hacia una reflexión, a través de un ejercicio deductivo, sobre su propia condición.Ítem Texto completo enlazado Areté revista de filosofía, volumen de aniversario: La noción de areté. Vol. XI, No. 1-2, Lima: PUCP, 1999.(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2000-03-23) Valderrama Maguiña, IgorEsta reseña no presenta resumen.Ítem Texto completo enlazado Arte y productos culturales. Conversación con Éliane Escoubas(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2007-03-23) Escoubas, Éliane; Hanza, Kathia; Gutiérrez, José Carlos"El documento no presenta resumen"Ítem Texto completo enlazado Articulo retirado(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2007-03-23) retirado, ArtículoEste artículo ha sido retirado.Ítem Texto completo enlazado Augmented Spatial Mediators of Late 20th Century and their Impact on the Realization Process of the Smooth Space in Architectural Discourse: Fresh Water Expo Pavilion Case(Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Görgül, EmineWith the rising influence of digitalization and its immense penetration intoeven everyday life, the last decade of the 20th Century addressed to a critical threshold in the successive transformation process of the spatiality in its long-term run. The advanced digital technologies of ubiquitous computing and generative design, as well as the invention of smart materials in late 90’s (particularly the nano-technological materials that emerged as the programmable matters with their ability to evolve continously) have all provoked the fluid characteristics of spatiality, and strengthen the transformative capacities of the architectural space through the emergence of computer-augmented territories. Additionally, while they are becoming as the body extensions, the advent of novel apparatuses and gadgets further enhanced the inte- gration of the corporal and incorporal bodies with the spatio-temporal multiplicities, where the hyperdimensionality of the space has been triggered to its outmost range, in relation to the “soft and smart technologically augmented immanent millieu”, in Spuybroek terms. Thus, like Spuybroek points out as the “haptonomist” presence of the body merges itself with these diverse bodily extensions on one hand; and on the other hand, as the rising influence of nomadic view of the world further stimulates the unboundedness and endless fluidity of space, so that the spatiality becomes a landscape of successive transformations, a topology of emergence or a plane of becoming, which is merely defined by lines of forces, and occures as an alive territory rather than a limited space of predefined boarders. Therefore, this evolvable territory which is affectable and being affected by the lines of forces –inner and outer forces–, emerges as an animated existence, an interactive organism. So, by interacting with the Deleuzian Philosophy and their notions like lines of forces, folding, becoming, smooth space, territory, spatium, this article aims to reveal the relevance of these notions in architectural discourse, as well as the emergence of the smooth space in the contemporary architectural practice, by magnifiying one of the very initial examples of its kind; in terms of unfolding the Fresh Water Pavilion of NOX Architecture by Lars Spuybroek into question to reveal the essences of thecontemporary transformable-evolvable architectural spatiality.